Nawet dyskonty tracą klientów. Kiepski znak na sezon świąteczny

W trzecim kwartale ruch klientów wzrósł tylko w sklepach osiedlowych i nieznacznie w hipermarketach. Za to spadł nawet w najsilniejszym sektorze czyli w dyskontach. Polacy nadal ostrożnie podchodzą do zakupów, również żywności.

Publikacja: 05.11.2024 16:01

Nawet dyskonty tracą klientów. Kiepski znak na sezon świąteczny

Foto: Adobe Stock

Wysokie ceny energii i inne koszty życia powodują, że wciąż bardzo ostrożnie wydajemy. W efekcie w trzecim kwartale wzrósł najmocniej ruch w sklepach typu convenience, jak Żabka – chodzimy do nich częściej, ale po mniejsze zakupy. Dało to wzrost rdr 9,5 proc. – wynika z raportu Proxi.cloud, który „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Badanie powstało w oparciu o analizę zachowań ok. 1,5 mln konsumentów z wykorzystaniem danych z ruchu ich telefonów. 

Dyskonty tracą klientów

W trzecim kwartale wzrósł także ruch w hipermarketach, choć już tylko o 1,7 proc. Z kolei spadł w pozostałych sektorach – w supermarketach o 10,5 proc., a w dyskontach o 7 proc. Zwłaszcza ten ostatni wynik można przyjąć z zaskoczeniem, bo to zdecydowanie najsilniejszy sektor, z niemal już 50 proc. udziałem w rynku. Dodatkowo z racji wojny handlowej Lidla i Biedronki przyciąga on nadal zdecydowanie najwięcej uwagi konsumentów.

- 2024 r. decydowanie możemy nazwać rokiem formatu convenience. Stałe zwiększanie dostępności - poprzez powstawanie nowych placówek oraz ubogacanie oferty - poprzez oferowanie szerszej gamy dodatkowych usług i produktów, skutkują tym, że pomimo iż liczba klientów tego formatu nie rośnie znacząco, to ruch w nich odstaje na plus względem pozostałych formatów – mówi Mateusz Chołuj z Proxi.cloud. - Niewątpliwie na zwiększony ruch w tych placówkach miały wpływ odbywające się w okresie wakacyjnym mistrzostwa Europy w piłkę nożną oraz igrzyska olimpijskie – dodaje.

Czytaj więcej

Żabka pochwaliła się wynikami. Zarobiła na lodach i hot-dogach

Ekspert podkreśla, że spadek powodzenia dyskontów i supermarketów może zachęcać do refleksji, jednak głosy z rynku o ”zadyszce” zakupowej potwierdzają te wyniki. - Trzeci kwartał jest jednak bardzo specyficzny (bo wakacyjny), a tegoroczne imprezy tylko te specyfikę zwiększyły. Nie warto zatem wyciągać pochopnych wniosków i raczej należy zakładać, że w perspektywie całego roku wyniki się normują – dodaje.

Wynik hipermarketów i wzrost liczby klientów można tłumaczyć na przykład sezonem zakupów szkolnych, ponieważ takie sklepy z racji rozmiarów mają zawsze najszerszą tego typu ofertę. A także zachęcają najróżniejszymi promocjami.

Konsumenci nie chcą wydawać

Dane potwierdzają, ze konsumenci są wciąż w nie najlepszych nastrojach i bardzo ostrożnie podchodzą do wydawania. Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK – An NIQ Company wciąż jest na niewielkim, ale jednak minusie, co pokazuje, że przeważają osoby z negatywnym nastawieniem. Firma podaje, że w najlepszych nastrojach konsumenckich niezmiennie znajdują się ludzie młodzi (od 15 do 29 lat), gdzie wskaźnik to nawet około 20 na plusie. Dla porównania badani z grupy 50-59 i powyżej 60 lat odnotowali średni wskaźnik nastrojów na poziomie sięgającym kolejno minus 15,5 i minus 8,9 jednostki, co stanowi niewielki, choć wyraźny spadek w relacji miesiąc do miesiąca.

Na podstawie innych danych z raportu widać, że z kolei liczba klientów wzrosła tylko we wspomnianym segmencie convenience i to jedynie o 0,7 proc. rdr. Spadła zaś w przypadku supermarketów i to o 4,8 proc., a dyskontów o 3,1 proc. W przypadku największych hipermarketów spadek wyniósł 1,4 proc. 

- Takie różnice w liczbie klientów nie powinny na ten moment budzić niepokoju. Specyfika trzeciego kwartału zrobiła tu swoje. Ponadto to nie liczba klientów w największym stopniu wpływa na wyniki formatów – mówi Miłosz Sojka z Proxi.cloud.

Wysokie ceny energii i inne koszty życia powodują, że wciąż bardzo ostrożnie wydajemy. W efekcie w trzecim kwartale wzrósł najmocniej ruch w sklepach typu convenience, jak Żabka – chodzimy do nich częściej, ale po mniejsze zakupy. Dało to wzrost rdr 9,5 proc. – wynika z raportu Proxi.cloud, który „Rzeczpospolita” poznała pierwsza. Badanie powstało w oparciu o analizę zachowań ok. 1,5 mln konsumentów z wykorzystaniem danych z ruchu ich telefonów. 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Żabka nie chce wolnej Wigilii. "Nie widzimy potrzeby zmian"
Materiał Promocyjny
Z kartą Simplicity można zyskać nawet 1100 zł, w tym do 500 zł już przed świętami
Handel
Żabka pochwaliła się wynikami. Zarobiła na lodach i hot-dogach
Handel
Rosja przechodzi na barter. Ciecierzyca za mandarynki, len za AGD
Handel
Polacy chcą płacić możliwie jak najpóźniej
Materiał Promocyjny
Strategia T-Mobile Polska zakładająca budowę sieci o najlepszej jakości przynosi efekty
Handel
Rosja bez obrabiarek z Tajwanu. To cios w przemysł zbrojeniowy Kremla