Reklama
Rozwiń

Indeks wiarygodności ekonomicznej Polski. Jest źle, ale inni mają gorzej

Polska ma problem z wiarygodnością ekonomiczną, zwłaszcza dotyczącą finansów publicznych, stabilności pieniądza, praworządności i respektowania zobowiązań międzynarodowych.

Aktualizacja: 21.11.2024 06:21 Publikacja: 21.11.2024 05:00

Indeks wiarygodności ekonomicznej Polski. Jest źle, ale inni mają gorzej

Foto: PAP/Piotr Nowak

– W Polsce z wiarygodnością jest źle, ale w innych krajach jest gorzej – ocenił dr hab. Bartłomiej Biga, ekonomista z Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, jeden z autorów raportu „Indeks wiarygodności ekonomicznej Polski”. Raport zaprezentowano w czasie kongresu Open Eyes Economy Summit 2024 w Krakowie. Indeks w tegorocznej, trzeciej, edycji został przygotowany dla pięciu krajów Europy Środkowej: Polski, Czech, Rumunii, Słowacji i Węgier. Polska i Węgry wyraźnie gorzej radziły sobie z kształtowaniem wiarygodności ekonomicznej w tym gronie w zeszłym roku.

Koncepcję IWEP i raport opracował zespół ekspertów pod kierownictwem prof. Jerzego Hausnera, współpracujących z Open Eyes Economy Summit, Europejskim Kongresem Finansowym, Fundacją Wolności Gospodarczej, Instytutem Finansów Publicznych, Konfederacją Lewiatan, Szkołą Główną Handlową.

EKO wiarygodność ekonomiczna Fandrejewska

Foto: Tomasz Sitarski

Niska wiarygodność ekonomiczna krajów regionu

Indeks pokazuje zmianę od 2015 do 2023 r., dotyczy ośmiu obszarów życia gospodarczego i społecznego. Są to: praworządność, swoboda działalności gospodarczej, wiarygodność finansów publicznych, stabilność systemu finansowego, ochrona i bezpieczeństwo pracy, jakość usług publicznych, środowisko i klimat, respektowanie zobowiązań międzynarodowych. W krajach regionu od 2019 r. wiarygodność ekonomiczna państw się pogarszała, by w 2022 r. we wszystkich była już ujemna. Najpoważniejsze załamanie dotyczyło Węgier i w Polski. W zeszłym roku nastąpiła niewielka poprawa wiarygodności z wyjątkiem Węgier. Choć wciąż wartość ogólnego wskaźnika jest ujemna. Najniższa dla Węgier -2,32, najwyższa, choć na minusie, dla Czech -0,05. W przypadku Polski jest to -1,15, nieco lepiej niż rok wcześniej (-1,83), ale znacząco gorzej niż dwa lata temu (-0,56).

– Mierzymy zmianę. Gdy mówimy o wiarygodności ekonomicznej, to rozmawiamy o modelu państwa, jaką prowadzi politykę gospodarczą i społeczną – tłumaczył Bartłomiej Biga.

Czytaj więcej

Kiepskie nastroje Polaków. Czterech na pięciu spodziewa się dużego wzrostu rachunków i opłat

Prof. Andrzej Sławiński z SGH przypomniał, że o wiarygodności ekonomicznej kraju decyduje zarówno stan gospodarki, jak i model państwa, w tym sposób prowadzenia polityki gospodarczej i społecznej. Zwrócił uwagę na szoki, na które narażone są kraje regionu: zewnętrzne i wewnętrzne, w tym na rządy populistów i na ograniczenia demokracji. Jego zdaniem jedną z przyczyn konieczności obliczania indeksu była zmiana modelu państwa po 2015 r. w Polsce. – Zepchnięcie gospodarki z torów szybkiego i stabilnego wzrostu na maksymalizację konsumpcji, demontowanie demokracji i nastawienie na osiąganie krótkookresowych celów politycznych, a nie średnio- i długookresowych rozwojowych – powiedział Sławiński. Autorzy raportu podkreślają, że odczuwalnymi skutkami obniżenia wiarygodności są między innymi podwyższona rentowność krajowych papierów skarbowych, niska skuteczność działań antyinflacyjnych czy wahania kursu walutowego. Płacą za to obywatele poprzez droższe zakupy czy gorszy dostęp do opieki zdrowotnej i edukacji. Dla przedsiębiorców to znaczący wzrost kosztów i niepewności, co hamuje inwestycje.

Nadprodukcja prawa

W raporcie omówione są główne przyczyny wpływające na ocenę wiarygodności w każdej z dziedzin, znalazły się w nim również rekomendacje. Dla praworządności problemem jest wciąż nadprodukcja prawa, która w dużej mierze jest skutkiem źle prowadzonego procesu legislacyjnego. Dodatkowo często nie dochowano wymogu konsultacji społecznych lub miały one fasadowy charakter. Część projektów prawnych nie jest opatrzona oceną ich wprowadzenia. Rekomendacją jest więc konieczność przygotowania rzetelnych ocen skutków regulacji dla wszystkich projektów, także poselskich i obywatelskich.

Autorzy proponują również, by reformy ustrojowe sądów powszechnych zmierzały do wprowadzenia dwóch szczebli (w miejsce obecnych trzech), co pozwoliłoby łatwiej zarządzać obciążeniem sędziów w różnych jednostkach.

Czytaj więcej

Trzy kraje w UE z wyższą inflacją niż Polska. Energia drożeje wyjątkowo mocno

Państwo angażowało banki

Prof. Andrzej Rzońca z SGH, omawiając wiarygodność dotyczącą stabilności pieniądza i systemu finansowego zwrócił uwagę na to, iż zagrożeniem dla stabilności systemu finansowego są silne powiązania między bankami a państwem. – Wysoki udział obligacji skarbowych w aktywach banków sprawia, że wciąż kondycja banków zbyt silnie zależy od zdrowia finansów publicznych – tłumaczył ekonomista.

W raporcie zaznaczono, że w Polsce nabrzmiewa problem zmniejszania się roli kredytu w gospodarce. Do 2019 r. kredyt dla przedsiębiorców oscylował wokół 15 proc. PKB, a w ciągu pięciu lat obniżył się do poziomu niewiele przekraczającego 10 proc. PKB. Od 2020 roku ma on mniejszy udział w aktywach banków niż obligacje skarbowe. Ekonomiści rekomendują rezygnację z podatku bankowego.

Dwa długi finansów publicznych

Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych, przypominał, że zaufanie do państwa psuje się od finansów publicznych. – W porównaniu z poprzednimi latami zanotowaliśmy lekką poprawę, ale wiarygodność jest wciąż na niskim poziomie. Głównymi powodami tego, że wypadamy tak słabo, nawet gorzej od Węgrów, są: skomplikowany systemu podatkowy, brak przejrzystości finansów publicznych oraz niska jakość ram fiskalnych – wymienia ekonomista. - Nie mamy rady fiskalnej, wieloletniego planowania budżetowego. Jesteśmy jedynym krajem w tej grupie, która ma dwie definicje długu i jedna piąta zadłużenia publicznego jest zawarta w funduszach niezaliczanych do tej definicji konstytucyjnej długu – wskazywał Sławomir Dudek.

Pierwszym, natychmiastowym krokiem do odbudowy wiarygodności w obszarze finansów publicznych (bo nierodzącym żadnych kosztów) jest przywrócenie jedności, jawności i przejrzystości finansów publicznych: wprowadzenie obowiązku formalnego dołączania do ustawy budżetowej planów finansowych wszystkich jednostek sektora finansów publicznych według zakresu metodologii unijnej. 

Czytaj więcej

Komisja Europejska: Wyższy wzrost gospodarczy dla Polski

Nie przestrzegamy wszystkich umów

Polska, Rumunia oraz Węgry różnią się zdecydowanie negatywnie od Czech pod względem stopnia przestrzegania zobowiązań międzynarodowych wobec UE. Żaden z wydanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejski Trybunał Praw Człowieka w ostatnich latach wyroków dotyczących kryzysu praworządności w Polsce – pomimo nałożenia przez oba sądy kar finansowych za brak implementacji – nie został dotychczas wykonany przez rząd polski w aspekcie generalnym, to znaczy eliminując problem systemowy poprzez zmiany prawne. W raporcie zwrócono uwagę na to, że rząd polski powinien zdecydowanie przyspieszyć prace nad projektami ustaw przywracającymi praworządność w Polsce. Niewystarczająca jest również zdaniem ekspertów aktywność Sejmu w zakresie wdrażania dyrektyw unijnych do krajowego porządku prawnego, np. dyrektywy w sprawie prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym. Wiarygodność ekonomiczna Polski w obszarze respektowanie zobowiązań międzynarodowych może być podważana w przypadku odmowy uczestnictwa w inicjatywach prawodawczych Unii w tak kluczowych obszarach, jak: Zielony Ład, wspólna polityka handlowa czy prawo migracyjne.

Gospodarka
Dlaczego Boże Narodzenie świętujemy akurat 25 grudnia?
Gospodarka
Wiceminister MSZ Finlandii: Jako sąsiad Rosji wiemy, że lepiej być gotowym
Gospodarka
W jakim stanie jest gospodarka Rosji? Złym, gorszym, coraz gorszym
Gospodarka
Czy polska prezydencja obudzi gospodarkę Europy
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Gospodarka
Ekonomiści o prognozach i wyzwaniach dla polskiej gospodarki. „Czasu już nie ma”
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku