Aktualizacja: 12.03.2018 14:35 Publikacja: 12.03.2018 14:29
Foto: AFP, Daniel Leal-Olivas
Takie liczby pojawiły się w najnowszym raporcie firmy Oliver Wyman i firmy prawniczej Clifford Chance. Zgodnie z nim łączny rachunek rozwodowy Wielkiej Brytanii z Unią Europejską może więc opiewać rocznie na około 58 miliardów funtów (ponad 65 mld euro), zakładając oczywiście brak nowej umowy handlowej.
Jeśli handel z Wielką Brytanią wróci do zasad Światowej Organizacji Handlu (WTO) po brexicie, to największe koszty może ponieść przemysł motoryzacyjny UE. Tymczasem na Wyspach najsilniej ucierpiał do tej pory sektor finansowy. – Widzimy, że najlepiej przygotowane firmy stosują strategie, które mają je zabezpieczyć przed skutkami brexitu. Niestety widzimy też, że małe firmy nie są w stanie tych kroków podjąć – wskazuje Kumar Iyer, partner w Oliver Wyman.
Brytyjska Partia Konserwatywna twierdzi, że Wielka Brytania opuści zarówno jednolity rynek, jak i unię celną, gdy odejdzie w przyszłym roku ze Wspólnoty. Europejska unia celna jest umową handlową, która eliminuje cła między państwami członkowskimi UE. Jednolity rynek jest głębszą formą współpracy między państwami członkowskimi, bo umożliwia swobodny przepływ towarów, usług, kapitału i osób.
W ubiegłym tygodniu UE przedstawiła projekt wytycznych dotyczących zbliżających się rozmów handlowych między obiema stronami. Przewodniczący Rady Europejskiej Donald Tusk ostrzegł, że obecne stanowisko Wielkiej Brytanii prawdopodobnie doprowadzi do „negatywnych konsekwencji gospodarczych”. Dodał, że zbliżająca się perspektywa umowy o wolnym handlu może być pierwszą w historii, która faktycznie rozluźnia więzi gospodarcze.
Jednym ze sposobów dla obu stron na złagodzenie negatywnego wpływu barier handlowych po brexicie byłoby rozważenie przyszłego układu handlowego równoważnego obecnej unii celnej. Szacuje się, że takie rozwiązanie mogłoby zmniejszyć roczny koszt rozwodu do około 14 mld funtów w UE i około 17 mld funtów w Wielkiej Brytanii. W wyniku toczących się rozmów i analiz brytyjska Partia Pracy niedawno zmieniła stanowisko, opowiadając się za pozostaniem Wielkiej Brytanii w unii celnej po brexicie.
Chętnie pomożemy Polsce w odejściu od paliw kopalnych, będziemy wspierać budowę przystępnych cenowo mieszkań i poprawę konkurencyjności firm. A także projekty polsko-ukraińskie – zapowiada Odile Renaud-Basso, prezeska Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju.
Buriacja i Jakucja, dwie rosyjskie republiki poinformowały o odwołaniu noworocznych przyjęć. Pieniądze przeznaczone na ten cel zasilą fundusze wojenne - podają rosyjskie media.
Polska ma problem z wiarygodnością ekonomiczną, zwłaszcza dotyczącą finansów publicznych, stabilności pieniądza, praworządności i respektowania zobowiązań międzynarodowych.
Naprawdę nie chcielibyście, aby unijni biurokraci decydowali o tym, jakie firmy powinny być europejskimi czempionami – mówi wiceprzewodnicząca KE Margrethe Vestager po dwóch kadencjach na stanowisku komisarza UE ds. konkurencji.
Europejczycy są coraz bardziej przekonani, że mogą wpłynąć na ochronę klimatu poprzez zmianę codziennych nawyków
Prezeska Banku Rosji przyznała w parlamencie, że niemal wszystkie zasoby, jakie są w rosyjskiej gospodarce, zostały już wykorzystane. Stagnacja i wysoka inflacja są nieuchronne.
Będziemy stać murem za odważnymi Ukraińcami, gdy bronią wolności w obliczu nowej formy faszyzmu Władimira Putina. Obok kwestii bezpieczeństwa chcemy podjąć wspólnie więcej działań, by zapewnić dobrobyt na naszym kontynencie – pisze David Lammy, brytyjski minister spraw zagranicznych, który w niedzielę odwiedza Polskę.
UE bez Wielkiej Brytanii skarlała geopolitycznie. Ludność zmniejszyła się o 60 milionów i odpowiednio gospodarka. Straciliśmy ważny potencjał militarny, połowę arsenału nuklearnego i jedno z dwóch stałych miejsc w Radzie Bezpieczeństwa ONZ. Czy jednak warto się na Brytyjczyków obrażać?
Porozumienie między Londynem a Brukselą ma ograniczyć kontrole towarów przywożonych do Irlandii Północnej z reszty królestwa przy jednoczesnym utrzymaniu otwartej granicy między Ulsterem a Republiką Irlandii.
Trzy lata od wyjścia kraju z UE i siedem od referendum rozwodowego 60 proc. poddanych Karola III uważa, że brexit był błędem. I chcą to naprawić.
Eurotunnel, łączący Wyspy Brytyjskie z kontynentem w ten weekend był niemal całkowicie zablokowany przez turystów i przewoźników. Samochody utknęły na 21 godzin w korku. W niedzielę udało się gigantyczny korek nieco rozładować.
Brexit sprawił, że brytyjska gospodarka stała się bardziej zamknięta, a długofalowym skutkiem zmniejszenia wydajności pracy i zarobków będzie strata 470 funtów (577 dolarów) rocznie przez statystycznego pracownika pod koniec dekady — wynika z prognozy naukowców.
Premier Wielkiej Brytanii Boris Johnson i szefowa Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen zgodzili się, że świat musi „pozostać czujny” w obliczu kryzysu na Ukrainie.
Oficjalny rządowy Komitet ds. Migracji wezwał rząd Borisa Johnsona do ułatwienia przyjazdu pracownikom opieki.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas