Kraje UE zmieniają akcyzę na papierosy

Kolejne kraje Unii obniżają stawkę procentową akcyzy na papierosy. W planach mają to Dania i Portugalia

Publikacja: 01.12.2011 02:49

Od 2012 r. akcyza na papierosy pójdzie w naszym kraju w górę o ok. 4 proc.

Od 2012 r. akcyza na papierosy pójdzie w naszym kraju w górę o ok. 4 proc.

Foto: Fotorzepa, MW Michał Walczak

Od 2012 r. akcyza na papierosy pójdzie w naszym kraju w górę o ok. 4 proc. Będzie to czwarty rok z rzędu, kiedy ten podatek wzrośnie za sprawą podwyższenia tylko jego części kwotowej. W przeciwieństwie do stawki procentowej jest ona ustalana przez resort finansów i nie zależy od ceny detalicznej papierosów. W Polsce stawka procentowa wynosi 31,4 1 proc. Kwotowa od przyszłego roku ma wynieść 170,97 zł. W tym jest na poziomie 158,36 zł.

Krzysztof Stefanowicz, dyrektor zespołu ds. cła i akcyzy w KPMG, zwraca uwagę, że Polska nie jest wyjątkiem i na zwiększanie stawki kwotowej decyduje się wiele krajów. Z danych zebranych przez Komisję Europejską wynika jednak, że w przeciwieństwie do nas znaczna ich część przy okazji obniża też część procentową akcyzy. W 2010 roku zrobiło to 13 państw, m.in. Niemcy, Wielka Brytania, Francja. Najbardziej, z 39,2 proc. w 2010 r. do 1 proc. w 2011 r., ograniczyła ją Szwecja. Od przyszłego roku stawkę procentową chcą obniżyć też Portugalia i Dania. Ta ostatnia do 1 proc. z 21,65 proc. w tym roku.

– Z punktu widzenia budżetu państwa oparcie opodatkowania papierosów na elemencie kwotowym jest korzystniejsze – mówi Stefanowicz. – Prowadzi bowiem do bardziej stabilnych dochodów mniej zależnych od polityki cenowej producentów i sprzedawców – dodaje ekspert KPMG.

– Obniżanie stawek procentowych w  wielu krajach Unii Europejskiej odczytujemy jako tendencję, w związku z tym należy przypuszczać, że również Polska pójdzie tą drogą – mówi Adam Suchenek, rzecznik prasowy Philip Morris Polska, lidera polskiego rynku papierosów.

W branży zdania na temat udziału obu stawek akcyzy są podzielone. Przeciwny obniżaniu części procentowej jest Imperial Tobacco Polska, trzeci gracz na rynku. – Niższa stawka procentowa uprzywilejowałaby firmy sprzedające droższe papierosy, a uderzyłaby natomiast w te oferujące tańsze wyroby – mówi Grażyna Sokołowska, dyr. ds. korporacyjnych ITP. Dodaje, że w latach 2000 – 2003 obowiązywał model z niższą stawką procentową na poziomie 25 proc. – W tym czasie budżet nie otrzymał zakładanych przychodów z akcyzy – przypomina Sokołowska.

Przeciw zmianie struktury stawek akcyzy jest British American Tobacco, wicelider rynku. Marcin Wiktorowicz, dyrektor ds. korporacyjnych i regulacyjnych BAT wyjaśnia, że obecna struktura jest zrównoważona z punktu widzenia konkurencji i gry rynkowej pomiędzy produktami z różnych segmentów cenowych. Z punktu widzenia wpływów budżetowych, stawka minimalnej akcyzy na poziomie 100 proc. od średniej ceny zabezpiecza przychody budżetowe w przypadku spadku cen. Natomiast stawka procentowa na poziomie 31,4 proc. daje możliwości zwiększenia przychodów budżetu w przypadku wzrostu cen na rynku.

Zdaniem Wiktorowicza większym problemem dla branży jest zbyt szybki wzrost podatku akcyzowego. – Od wejścia Polski do UE akcyza wzrosła w sumie o 180 proc. – mówi  dyrektor BAT.

Obecnie udział wszystkich podatków w cenie papierosów w Polsce wynosi prawie 85 proc. Większy jest tylko w Bułgarii i Wielkiej Brytanii.

Od 2012 r. akcyza na papierosy pójdzie w naszym kraju w górę o ok. 4 proc. Będzie to czwarty rok z rzędu, kiedy ten podatek wzrośnie za sprawą podwyższenia tylko jego części kwotowej. W przeciwieństwie do stawki procentowej jest ona ustalana przez resort finansów i nie zależy od ceny detalicznej papierosów. W Polsce stawka procentowa wynosi 31,4 1 proc. Kwotowa od przyszłego roku ma wynieść 170,97 zł. W tym jest na poziomie 158,36 zł.

Pozostało 84% artykułu
Finanse
Złoto po 3000 dolarów za uncję w 2025 roku?
Finanse
Pieniądze z rezerwy emerytalnej nie wystarczą nawet na trzy miesiące
Finanse
Najlepszy produkt długoterminowego oszczędzania
Finanse
Zakaz kopania kryptowalut w Rosji. Brakuje prądu do produkcji broni
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Materiał Partnera
Zadbajmy lokalnie o bankowość dla firm