Reklama

Powoli znikają bariery dla kobiecych karier w finansach

Chociaż w sektorze finansów to kobiety dwukrotnie częściej niż mężczyźni wskazują, że bardzo ważna jest dla nich kariera, to niemal wszystkie dostrzegają bariery, które ograniczają ich awans.

Aktualizacja: 02.11.2021 19:04 Publikacja: 18.10.2021 21:00

Powoli znikają bariery dla kobiecych karier w finansach

Foto: Adobe Stock

Wprawdzie w tym roku do 17 proc. (z 6 proc. w 2019 r.) zwiększyła się grupa specjalistów i menedżerów sektora finansów, którzy nie dostrzegają żadnych zewnętrznych barier hamujących aktywizację kobiet, to wzrost ten wynika przeważnie z pozytywnych opinii męskiej części badanych. Co drugi z nich uważa, że nic nie ogranicza kobiecych karier.

Wśród samych kobiet takich opinii jest dziesięć razy mniej, bo 5 proc. – wskazuje tegoroczna, trzecia edycja raportu „Kobiety w finansach" przygotowanego przez firmę rekrutacyjną Antal i CFA Society Poland pod patronatem medialnym „Parkietu" i „Rzeczpospolitej".

Jak wynika z raportu, który jest wynikiem badania 689 respondentów reprezentujących sektor finansowy, już 26 proc. jego przedstawicieli ocenia, że kobiety mają duży wpływ na rozwój branży i zajmują tam strategiczne miejsce. Odsetek takich wskazań wzrósł ponaddwukrotnie w porównaniu z 2019 r., czyli drugą edycją raportu. Jak zwraca uwagę Artur Skiba – prezes Antala – pomimo że 41 proc. kobiet dostrzega negatywne skutki pandemii dla swojej kariery, to wyraźnie rośnie wskaźnik oceniający wpływ pań na sektor finansowy jako duży. – Skoro przy negatywnych czynnikach kobiety potrafią umacniać swoją pozycję, pozwala to prognozować coraz bardziej dynamiczne zwiększanie ich wpływu na rynek pracy – zaznacza Skiba.

Przeszkodą są jednak bariery ograniczające aktywizację zawodową kobiet. Jako najpoważniejsze zewnętrzne ograniczenie uczestniczki badania wskazują uwikłanie kobiet w tradycyjne role rodzinno-opiekuńcze. – Kobiety znacznie częściej robią przerwy w karierze zawodowej oraz podejmują niektóre decyzje dotyczące kariery zawodowej z powodu obowiązków związanych z opieką nad innymi członkami rodziny – komentuje Izabela Sajdak, zarządzająca funduszami w PFR TFI, członkini CFA Society Poland.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Nowe technologie przyciągają kobiety. Wielka zmiana w IT

Co ciekawe, mężczyźni dużo rzadziej (15 proc.) uznają tradycyjny podział ról za barierę w karierach kobiet. Tylko 5 proc. z nich wskazuje też wśród tych barier pomijanie kobiet przy awansach – na co zwraca uwagę 16 proc. samych zainteresowanych. Panowie znacznie rzadziej dostrzegają też wpływ płci na możliwości awansu; tylko 7 proc. z nich uważa, że ma to znaczenie, podczas gdy wśród kobiet – ponad połowa badanych.

Wszyscy dostrzegają też wewnętrzne bariery hamujące aktywizację pań. Do największych zaliczają fasadową skromność oraz brak odwagi formułowania i wyrażania własnych potrzeb. – Chociaż kobietom nie brakuje kwalifikacji, to często są wobec siebie bardziej krytyczne, a stereotypy i wychowanie sprawiają, że podchodzą z większą ostrożnością do planowania swojej kariery zawodowej – komentuje Małgorzata Żelazko, dyrektor ds. relacji inwestorskich i analiz finansowych w Wirtualnej Polsce.

– Kluczem do sukcesu będzie bardziej konsekwentne zachęcanie kobiet do kontynuacji kariery zawodowej, wspieranie ich poprzez szereg różnorodnych inicjatyw, a także wzmacnianie w profesjonalistkach pewności siebie – twierdzi prof. Krzysztof Jajuga, prezes CFA Society.

Finanse
Otwarta droga pomocy Ukrainie. Aktywa Rosji zamrożone bezterminowo
Finanse
Walka o zamrożone aktywa. Bank Rosji grozi Unii Europejskiej
Finanse
Zamrożone aktywa, ale roszczenia gorące. Tak Kreml chce zastraszyć Europę
Finanse
Osiem tysięcy wierzycieli Cinkciarza. Syndyk prześledzi księgi rachunkowe spółki
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Finanse
BIK w centrum innowacji: dane i edukacja napędzają rozwój sektora
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama