Fiat liczy na sukces nowej lancii z Polski

Sprzedaż luksusowej marki włoskiego koncernu ma wzrosnąć trzykrotnie. Z fabryki będzie wyjeżdżać 130 tys. nowych lancii ypsilon rocznie. Włosi już zainwestowali w produkcję tego modelu w tyskich zakładach 1,4 mld zł

Publikacja: 05.01.2011 04:00

Na początek Fiat chciałby sprzedawać 130 tys. nowych ypsilonów rocznie.

Na początek Fiat chciałby sprzedawać 130 tys. nowych ypsilonów rocznie.

Foto: Fotorzepa, Tomasz Jodłowski TJ Tomasz Jodłowski

Prezes Fiata Sergio Marchionne liczy, że produkowana w Tychach lancia ypsilon pozwoli mu potroić sprzedaż aut tej marki. Ma ona wynieść 300 tys. w 2014 r.

Na początek Fiat chciałby sprzedawać 130 tys. nowych ypsilonów rocznie. W 2010 r. wszystkich modeli lancii udało się sprzedać 112 tys., w tym 30 tys. ypsilonów, które w starej wersji będą jeszcze produkowane do końca 2011 r.

Najnowszy model Fiata ma zadebiutować podczas Salonu Samochodowego w Genewie na początku marca. U dilerów będzie dostępny od czerwca. Na razie nie wiadomo jednak, jak wygląda. Dostępne są jedynie tzw. teasery, dające tylko ogólny pogląd, jak wyglądać będzie auto.

W fabryce Fiata w Tychach produkowane są dzisiaj ypsilony przedseryjne – przechodzą testy i służą do szkolenia pracowników fabryki, bo jest to model z całkowicie nowego segmentu. Do tej pory zbudowano ok. 200 sztuk. Normalna produkcja ypsilona ruszy wiosną. Do końca 2011 r. ma być wyprodukowanych ok. 60 tys. sztuk, docelowa produkcja to 130 tys. aut rocznie. Może być jeszcze większa, jeśli popyt byłby odpowiednio wysoki.

Uruchomienie produkcji ypsilona ma dla Tychów kluczowe znaczenie, bo nowa generacja pandy będzie produkowana już w Pomigliano d’Arco pod Neapolem, a zamówienia na stary model będą spadać. – W przyszłym roku ypsilon podniesie poziom produkcji powyżej 530 tys. sztuk – jest przekonany prezes Fiata Auto Poland Enrico Pavoni.

Popyt na auta z Tychów na najważniejszych dla zakładu rynkach włoskim i niemieckim spada, ale w obydwóch krajach w całym roku nastąpił spadek sprzedaży. W przypadku Niemiec było to 23 proc. mniej (2,92 mln sztuk). Eksport wzrósł w całym roku o 24 proc., do 4,2 mln, dzięki dużemu popytowi w Chinach. We Włoszech w całym roku sprzedaż zmalała o 9,22 proc., do 1,96 mln sztuk. Fiat zmniejszył ją o 16,7 proc., do 589 tys. sztuk, udział rynkowy do 30,06 z 32,77 proc. w 2009 r.

Fiat spodziewa się odbicia w drugiej połowie tego roku. – Przewidujemy, że rynki pójdą w górę. Nie tylko niemiecki i włoski, inne europejskie też – powiedział „Rz” Pavoni. Zdaniem Macieja Ratyńskiego, szefa marki Lancia w Polsce, nowe auto z Tychów będzie miało udział w tym wzroście. – Zacznie konkurować ceną, zaoferuje coś oryginalnego: niepowtarzalny wygląd i nowatorskie rozwiązania techniczne, jak silnik twin air – mówi.

Fiat wydał na uruchomienie produkcji lancii w Polsce 1,4 mld zł. Kolejne 100 mln euro będzie kosztowało przygotowanie dostaw części spoza Polski oraz badania i testy prowadzone we Włoszech. —współpraca p.r.

[i]Masz pytanie wyślij e-mail do autorów [mail=a.wozniak@rp.pl]a.wozniak@rp.pl[/mail], [mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Finanse
Polacy niespecjalnie zadowoleni ze swojej sytuacji finansowej
Finanse
Norweski fundusz emerytalny z miliardową stratą
Finanse
TFI na zakupach, OFE wyprzedają polskie akcje
Finanse
Revolut przedstawia potężne zyski i ambitne plany. Również dla Polski
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Materiał Partnera
Nowe podejście do finansowania - szansa dla Polski