Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta

W magazynach w Rosji czeka na klientów pół miliona niesprzedanych samochodów. 350 tysięcy z nich to auta chińskie. Powodem są wysokie ceny, jakość poniżej oczekiwań, a także po raz pierwszy – „psychologia klienta”. Co kryje się za tym pojęciem? Strach przed światową wojną wywołaną przez rosyjski reżim.

Publikacja: 29.04.2025 14:03

Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta

Foto: Bloomberg

„Spośród 500 tysięcy niekupionych aut, 300–350 tysięcy to marki chińskie, kolejne 150–200 tysięcy to samochody rosyjskie, białoruskie czy koreańskie” – napisał na portalu społecznościowym Siergiej Celikow, dyrektor Awtostatu, firmy monitorującej rosyjski rynek motoryzacyjny.

Czytaj więcej

Kreml szykuje wyższe podatki i zamrozi lokaty, bo potrzebuje pieniędzy na wojnę

Chińskie auta jadą teraz do Meksyku

Według Celikowa, na rynku rosyjskim ukształtowała się ogromna nadpodaż samochodów. Zakupy spadły ze względu na wzrost cen, opłat recyklingowych i zastrzeżeń co do jakości pojazdów. Według badania przeprowadzonego przez Awtostat i AutoMail wśród 5000 właścicieli samochodów, około jedna czwarta potencjalnych nabywców w Rosji odkłada decyzję o zakupie samochodu w oczekiwaniu na powrót zachodnich marek.

Skumulowane zapasy zmusiły już producentów do ograniczenia dostaw. Jak wynika z danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych, w pierwszych dwóch miesiącach 2025 r. dostawy samochodów z Chin do Rosji zmniejszyły się o połowę w ujęciu rocznym - do 57 592 sztuk. W rezultacie po raz pierwszy od dwóch lat Rosja utraciła status największego rynku zbytu dla chińskiego przemysłu samochodowego i ustąpiła miejsca Meksykowi i Zjednoczonym Emiratom Arabskim. W okresie od stycznia do listopada 2024 r. w Rosji sprzedano 848 tys. chińskich samochodów osobowych.

Łada też się nie sprzedaje

Także rosyjski przemysł samochodowy również zmagał się z ogromnymi problemami. Maksim Sokołow, prezes AwtoWAZ (marka Łada) przyznał, że do końca kwietnia sprzedaż Łady zmniejszy się o jedną trzecią w ujęciu rocznym. Sokołow przewiduje 50-procentowy spadek sprzedaży nowych samochodów w Rosji.

Producenci i dealerzy samochodowi w Rosji mają problemy z inwestycjami i kapitałem obrotowym ze względu na wysokie oprocentowanie kredytów. Ale najbardziej alarmujące jest to, że po raz pierwszy w historii spadek popytu nie jest spowodowany wstrząsami gospodarczymi, ale „psychologią kupującego”. Co to oznacza? Tego eksperci rosyjscy boją się wypowiedzieć głośno. Rosjanie zaczęli bać się światowej wojny wywołanej przez własny reżim. A w sytuacji zagrożenia, pakowanie pieniędzy w nowy samochód jest ostatnią rzeczą na jaką można się zdecydować.

- Jeśli kryzys potrwa dłużej, połowa dealerów będzie musiała zamknąć działalność, a wielu już pracuje na stratach – ostrzega dyrektor Awtostatu.

„Spośród 500 tysięcy niekupionych aut, 300–350 tysięcy to marki chińskie, kolejne 150–200 tysięcy to samochody rosyjskie, białoruskie czy koreańskie” – napisał na portalu społecznościowym Siergiej Celikow, dyrektor Awtostatu, firmy monitorującej rosyjski rynek motoryzacyjny.

Chińskie auta jadą teraz do Meksyku

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Donald Trump zamierza złagodzić cła dla amerykańskich producentów samochodów