Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) w poniedziałkowym raporcie zalecił Komisji Europejskiej sporządzenie jasnych wytycznych dla inwestycji drogowych realizowanych ze środków UE. Stwierdził też m.in., że koszty budowy dróg w Niemczech są niższe niż w Polsce. Przedstawiciele branży wyjaśniają, że wynika to z tego, że w Polsce spora część inwestycji realizowana jest na terenach gęsto zurbanizowanych.
Firmy muszą też uwzględnić w ofertach m.in. ryzyko wzrostu cen, gdyż w przeciwieństwie do swoich niemieckich odpowiedników nie mogą liczyć na wyższe wynagrodzenia w razie ich znacznego wzrostu. GDDKiA zwraca uwagę, że raport powstał w oparciu o analizę kontraktów zawieranych przed 2008 r. Informuje, że wprowadzone od tego czasu zmiany obniżyły cenę realizacji dróg do średnio 9,6 mln euro za kilometr, czyli poziomu europejskiego.
Opinie dla „Rz"
Lech Witecki szef GDDKiA
Raport dotyczy umów zawieranych w Polsce przed 2008 r. Kolejna instytucja potwierdza, że w Polsce budowało się najdrożej. Od tego czasu dokonaliśmy wielu zmian, rozszerzając rynek wykonawców i wprowadzając stały system kontroli jakości oraz wydłużając gwarancje do co najmniej pięciu lat. Uwalniając rynek, doprowadziliśmy do realnej konkurencji (liczba firm startujących w przetargach wzrosła z 28 do 270), a osiągane ceny są na poziomie europejskim.
Krzysztof Pado analityk DM BDM