Kazachstan inwestuje w Korytarz Środkowy i szuka partnerów w Europie

Po dwóch latach wojny w Ukrainie wciąż otwarty pozostaje problem dystrybucji euroazjatyckiej z pominięciem lub choćby istotnym ograniczeniem roli Rosji, czyli zmniejszeniem uzależnienia handlu od Korytarza Północnego.

Publikacja: 10.02.2024 13:25

Port cargo w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Port cargo w Aktau nad Morzem Kaspijskim.

Foto: Adobe Stock

Rozwiązaniem, przynajmniej połowicznym, miało być zwiększenie przepustowości Korytarza Środkowego (Trans-Caspian International Route TITR), biegnącego z Azji Centralnej, przez Kaukaz i Morze Kaspijskie do Europy. Nikt nie ma wątpliwości, że ten szlak nawet przy zapewnieniu jego pełnej przepustowości nie będzie ekwiwalentem szlaku biegnącego przez Rosję, choćby z racji znacznie mniejszej maksymalnej zdolności do transportu towarów, szacowanej na 10 proc. Korytarza Północnego. Niemniej, Azja Centralna i Unia Europejska wzmacniają wysiłki na rzecz wypracowania własnego rozwiązania dystrybucyjnego w ramach projektu Global Gateway, w który wpisuje się również rozwijanie TITR.

Pozostało 92% artykułu

Czytaj dalej RP.PL

Tylko 9 zł aż za 3 miesiące!
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Eksport
W polskich eksporterów uderzą kłopoty Niemiec i wojna celna z Chinami
Eksport
Mocna pozycja polskiego szkła w Wielkiej Brytanii
Eksport
Konkurencja Chiny-USA. Nowe ograniczenia w branży motoryzacyjnej
Eksport
Polskie firmy przejmują przedsiębiorstwa brytyjskie
Materiał Promocyjny
Big data pomaga budować skuteczne strategie
Eksport
Gdzie polskie firmy mogą inwestować za granicą?
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje