Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż

Ogólne przychody największej sieci handlowej w Polsce co prawda wzrosły do 23,6 mld euro, ale jeśli z wyników wyłączyć nowe placówki, to sprzedaż w 2024 r. była niższa w ujęciu rocznym.

Publikacja: 14.01.2025 20:44

Biedronka pod kreską w 2024 r., spadła sprzedaż

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Właściciel Biedronki czyli portugalska grupa Jeronimo Martins podała w komunikacie, że w 2024 roku sprzedaż sieci wzrosła o 4,1 proc. w walucie lokalnej, oraz o 9,6 proc., gdy jest liczona w euro. Jednak w ujęciu tzw. sprzedaży porównywalnej (Like-for-like), czyli bez wyników sklepów otwartych w 2024 r., była niższa 0,3 proc. - w euro sprzedaż osiągnęła 23,6 mld.

Kryzys w Biedronce

Firma podaje, że działając w warunkach deflacji koszyka przez 12 miesięcy 2024 r. i pomimo spowolnienia na rynku detalicznym handlu żywnością, Biedronka osiągnęła wzrost wolumenu w porównaniu z silnym 2023 r. W komunikacie czytamy, że w IV kw. sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 4,8 proc., przy LFL na poziomie 1,1 proc. W euro sprzedaż osiągnęła 6,1 mld, 7,4 proc. więcej niż w IV kw. 2023 r.

W ostatnim kwartale roku, przed sezonem świątecznym, marka mocno zainwestowała i udało jej się również zapewnić solidny wzrost wolumenu w porównaniu z trudnym rokiem 2023. Jeronimo Martins podkreśla, że Biedronka zrealizowała swój program ekspansji zgodnie z planem i otworzyła 187 nowych sklepów (161 otwarć netto) w ciągu roku, przebudowując 280 lokalizacji.

Działalność q-commerce, prowadzona pod marką Biek, również nadal się rozwija i zakończyła rok z 23 mikrocentrami realizacji zamówień, z których pięć otwarto w 2024 r.

Czytaj więcej

Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity

Kolejny trudny rok dla Biedronki

- Spodziewaliśmy się trudnego 2024 r., wiedząc, że spadająca inflacja cen żywności w połączeniu z wysoką inflacją kosztów doprowadzi do nasilenia konkurencji na rynkach, na których działamy, i zwiększonej presji – mówi Pedro Soares dos Santos, prezes Jeronimo Martins. - Konsumenci pozostali ostrożni, wszystkie marki zainwestowały w pozycjonowanie cenowe, oferując najlepsze możliwości oszczędzania, a także w udoskonalenie swojego asortymentu, globalnego doświadczenia zakupowego i rozszerzenie swojej obecności na rynku, otwierając łącznie 386 sklepów i dokonując 366 przebudów – dodał.

Podkreślił, że wkraczając w rok 2025, który pozostanie burzliwy i niepewny, przynajmniej w pierwszej połowie roku, firma spodziewa się, że zachowania konsumentów będą nadal kształtowane przez ostrożność, a dynamika konkurencji rynkowej pozostanie pod silną presją.

- Dlatego jesteśmy gotowi kontynuować pracę, aby zapewnić konkurencyjność cenową, która wzmacnia naszą pozycję rynkową - dodał.

Do portugalskiej grupy należy też w Polsce sieć drogerii Hebe, której sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 18,1 proc, a LFL wyniosło 8,5 proc. Ogółem obroty wzrosły do 583 mln euro, 24,3 proc. w relacji do 2023 r. W IV kwartale sprzedaż w walucie lokalnej wzrosła o 11,8 proc., a LFL wyniosło 2,6 proc.

Sprzedaż internetowa stanowiła prawie 20 proc. całkowitej sprzedaży w tym roku. Hebe otworzyło 36 sklepów w Polsce (33 nowe sklepy netto), dwa flagowe sklepy na Słowacji i jeden w Czechach

Właściciel Biedronki czyli portugalska grupa Jeronimo Martins podała w komunikacie, że w 2024 roku sprzedaż sieci wzrosła o 4,1 proc. w walucie lokalnej, oraz o 9,6 proc., gdy jest liczona w euro. Jednak w ujęciu tzw. sprzedaży porównywalnej (Like-for-like), czyli bez wyników sklepów otwartych w 2024 r., była niższa 0,3 proc. - w euro sprzedaż osiągnęła 23,6 mld.

Kryzys w Biedronce

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Biedronka szuka nowych menedżerów. Obiecuje ekspresową karierę, 8,5 tys. zł i benefity
Handel
Kolejne podwyżki w sklepach. Co najbardziej podrożało? Ale są też obniżki
Handel
Coraz drożej na sklepowych półkach. Polacy się już przyzwyczaili
Handel
Codziennie znika z rynku ponad 30 sklepów
Handel
Primark mocniej rusza w Polskę. Wyda 100 mln zł i otwiera nowe sklepy