Smartfony i tablety zdominowały rynek urządzeń mobilnych

Pozwalają na pobieranie i przesyłanie danych niezbędnych do pracy. Można dzięki nim korzystać z oprogramowania zainstalowanego w firmie. Pracownik utrzymuje więc stały kontakt z biurem i klientami, co przekłada się na wyższe obroty i lepszą wydajność

Publikacja: 27.10.2011 01:01

Smartfony i tablety zdominowały rynek urządzeń mobilnych

Foto: Fotorzepa, Radek Pasterski RP Radek Pasterski

Coraz częściej pracujemy poza biurem. Musimy mieć wtedy kontakt z firmą i klientami, dostęp do danych. Rośnie więc popularność urządzeń przenośnych. I nie są to tylko laptopy czy nawet małe netbooki. Coraz więcej firm wyposaża pracowników w telefony z systemem operacyjnym (smartfony) oraz w tablety.

– Do niedawna uważane za gadżety, teraz stają się podstawowymi narzędziami pracy oraz wyznaczają kierunek rozwoju usług, w których szybki przekaz informacji oraz budowanie relacji z klientami jest ważnym elementem – mówi Barbara Skrzypek z Comarchu.

W 2010 r. smartfony oraz tablety całkowicie zdominowały mobilny rynek. Obecnie co czwarty sprzedany w Polsce telefon jest smartfonem.

W najbliższych latach tendencja ta się utrzyma. W 2010 r. w Polsce sprzedano 5,4 mln smartfonów, w 2015 r. będzie to już 8 mln. Liczba ta, zdaniem analityków z Gfk Polonia, obejmuje około 600 – 650 tys. iPhonów i około miliona telefonów z systemem Android. Urządzenia wyposażone są także w inne systemy operacyjne. Oprócz Androida i iOS jest to BlackBerry OS (RIM), Windows Mobile, Windows Phone 7, Symbian, Maemo oraz webOS (nieformalny następca Palm OS).

– W telefonie typu iPhone korzystanie z aplikacji webowych jest proste i intuicyjne, a mały rozmiar urządzenia czyni go zdecydowanie wygodniejszym narzędziem pracy w podróży w porównaniu z tradycyjnym firmowym laptopem – twierdzi Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w Interactive Intelligence.

Coraz większą popularność zdobywają także tablety. Są to urządzenia stosunkowo nowe. Prognozy rynkowe wskazują na 100 tys. sztuk iPadów2 sprzedanych oficjalnymi kanałami na rynku polskim do końca 2011 r. Liderem rynku jest i – jak twierdzą analitycy – długo pozostanie Apple ze swoim iPadem (84-proc. udział w 2010 r.). Poza tym wyróżnia się Samsung.

Pojawiają się też nowi producenci. W sierpniu 2011 r. Google ogłosił, że w 2012 r. zamierza kupić producenta sprzętu telekomunikacyjnego Motorola Mobility Holdings Inc. W ten sposób oferta firmy zostanie poszerzona o własne telefony i tablety Xoom.

Narzędzie do prowadzenia biznesu

– Dziś duża część iPadów kupionych przez firmy pełni rolę bardziej wizerunkową, niż jest realnym narzędziem biznesowym. Ale w najbliższym czasie się to zmieni za sprawą aplikacji tworzonych pod konkretne organizacje przedsiębiorstwa – mówi Tomasz Gieysztor, konsultant w grupie Enterprise Platforms Unit, Infovide-Matrix.

Wykorzystanie tabletów przy procesach sprzedażowych jest bardzo przydatne. Przykładem może być aplikacja stworzona dla amerykańskiego oddziału firmy Mercedes-Benz. Koncern ten wyposażył ponad 40 salonów w iPady i specjalną aplikację pozwalającą skonfigurować samochód oraz wybrać opcję finansowania metodą on-the-spot, czyli bez konieczności siadania do komputera przy biurku. Handlowiec zbiera uwagi i zamówienia klienta już podczas oglądania wybranego pojazdu, a następnie przedstawia możliwości sfinansowania zakupu.

Smartfony bez aplikacji są zwykłymi komórkami, a tablety sprzętem do przeglądania Internetu. Do wykonania konkretnych działań potrzebują oprogramowania. Analitycy Digest Screen szacują, że w 2010 r. rynek oprogramowania mobilnego był wart 2,12 mld dolarów. W tym roku ma to być 3,8 mld dolarów.

Oprogramowanie z firmowego sklepu

Pracownicy coraz częściej używają urządzeń przenośnych. Twierdzą, że podnoszą one wydajność pracy. Takiego zdania jest aż 56 proc. osób ankietowanych przez Kelton Research na zlecenie Sybase. Spośród tych, którzy podzielają to przekonanie, 82 proc. używa w celach służbowych ponad trzech aplikacji mobilnych. Około 45 proc. twierdzi, że korzystałoby chętnie z działającego online punktu pobierania aplikacji dostarczonych i aprobowanych przez pracodawcę.

Jak pokazało badanie Kelton Research w USA i Wielkiej Brytanii, do końca 2011 roku 90 proc. kadry kierowniczej wdroży w firmach aplikacje mobilne, 21 proc. zamierza zainstalować 20 lub więcej takich aplikacji. Zapewne wiele przedsiębiorstw zacznie budować własne serwisy do ściągnięcia oprogramowania potrzebnego w pracy lub będzie z takimi serwisami współpracować.

Przykładem takiego rozwiązania jest przedstawione na stronie Apple studium przypadku banku Standard Chartered. Przygotował on dla swoich pracowników 12 gotowych aplikacji do pobrania z wewnątrzfirmowego sklepu.

Rosnące zapotrzebowanie na mobilne programy dla biznesu doprowadziło także do powstania App Store Volume Purchasing Program for Business. Jest to nowa platforma upraszczająca proces pozyskiwania aplikacji mobilnych dla biznesu, w tym również tworzonych na zamówienie.

Tak jak w laptopie

Mobilność to także wyzwanie dla dostawców tradycyjnych systemów dla biznesu, w tym ERP, CRM czy Business Intelligence. Telefon komórkowy stał się narzędziem, z którym przedsiębiorcy się nie rozstają. Oczekuje się od niego, że będzie dawał dostęp do tych samych aplikacji, które są używane na laptopie czy w komputerze osobistym. Dodatkowo powinny być one zintegrowane z systemami do zarządzania przedsiębiorstwem.

Oczywiście, nie wszystkie moduły systemu ERP wymagają integracji z urządzeniami mobilnymi. Z pewnością ważna jest wizualizacja danych, akceptacja dokumentów, usprawnienie ich obiegu, wsparcie serwisu i służb działających w terenie. Producenci dostosowują więc aplikacje.

Na przykład QAD pracuje obecnie nad udostępnieniem obszaru Workflow i Approval (przepływ pracy na iPhona oraz systemy Android). Podobnie wygląda sytuacja w przypadku Business Intelligence; możliwe jest tworzenie różnorodnych konfiguracji i prezentacji danych na iPadzie.

Comarch Mobile-Mobilny Sprzedawca działa na urządzeniach opartych na systemie operacyjnym Windows Mobile. Ale już wkrótce, od grudnia 2011 r., ma również działać na systemie operacyjnym Android. Oferta rozwiązań mobilnych Asseco BS powiększyła się o nowy system mobilny klasy SFA/CRM. Został zaprojektowany z uwzględnieniem możliwości technologii dotykowych aplikacji Mobile Touch. Przeznaczony jest do pracy na tabletach i smartfonach działających na podstawie systemów operacyjnych iOS (Apple) oraz Android.

Artur Cyganek - Citrix Systems

Najczęściej udostępniane są takie aplikacje jak klient poczty czy MS Office. Ale to początek listy aplikacji, z jakich da się korzystać za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Za ich pomocą można obsługiwać bardzo duży obszar firmowej działalności: zarządzanie projektami, kontrolę, przepływ i udostępnianie firmowych dokumentów oraz informacji, uczestnictwo w spotkaniach online np. poprzez aplikację GoToMeeting dostępną w Android Market.

Rafał Kuczwalski - dyrektor grupy Enterprise Platforms Unit w Infovide-Matrix

Koszty, jakie firmy muszą ponieść, by korzystać z dobrodziejstw mobilności, to przede wszystkim koszt wdrożenia. Kanał mobilny wymaga wystawienia usług przez Internet wraz z odpowiednią infrastrukturą bezpieczeństwa, co wiąże się z budową lub przebudową części systemów. Poza tym często niezbędne jest dostosowanie aplikacji do obsługi różnych rozmiarów ekranu. Kolejny koszt wiąże się po prostu z utrzymaniem infrastruktury z dostępem do Internetu i z abonamentem u operatora.

Bartosz Jeziorański - ASUS Polska

Inwestycja w urządzenia mobilne to tylko pierwszy krok na drodze do mobilności. Kolejnym jest stworzenie odpowiedniej infrastruktury informatycznej umożliwiającej stały zdalny dostęp do kluczowych danych i aplikacji. Istotnym utrudnieniem we wdrażaniu aplikacji mobilnych jest ograniczona przepustowość łączy internetowych. Jeśli chodzi o systemy operacyjne, to problemy może sprawiać kompatybilność aplikacji, jednak standaryzacja jest tylko kwestią czasu.

Paweł Dziemski  SAP Polska

Z analiz wynika, że inwestycja w systemy mobilne ma najwyższą stopę zwrotu ze wszystkich systemów biznesowych, gdyż np. w obszarze sprzedaży najszybciej przekłada się na wzrost sprzedaży. Na przykład wdrożenie mobilnego systemu SFA w jednej z firm z branży dystrybucyjnej zwiększyło liczbę wizyt zakończonych złożeniem zamówienia o ponad 40 proc., co wydatnie przełożyło się na wyniki sprzedaży.

Coraz częściej pracujemy poza biurem. Musimy mieć wtedy kontakt z firmą i klientami, dostęp do danych. Rośnie więc popularność urządzeń przenośnych. I nie są to tylko laptopy czy nawet małe netbooki. Coraz więcej firm wyposaża pracowników w telefony z systemem operacyjnym (smartfony) oraz w tablety.

– Do niedawna uważane za gadżety, teraz stają się podstawowymi narzędziami pracy oraz wyznaczają kierunek rozwoju usług, w których szybki przekaz informacji oraz budowanie relacji z klientami jest ważnym elementem – mówi Barbara Skrzypek z Comarchu.

Pozostało jeszcze 92% artykułu
Ekonomia
W biznesie nikt nie może iść sam
Ekonomia
Oszczędna jazda – techniki, o których warto pamiętać na co dzień
Ekonomia
Złoty wiek dla ambitnych kobiet
Ekonomia
Rekordowy Kongres na przełomowe czasy
Ekonomia
Targi w Kielcach pokazały potęgę sektora rolnego