Coraz częściej pracujemy poza biurem. Musimy mieć wtedy kontakt z firmą i klientami, dostęp do danych. Rośnie więc popularność urządzeń przenośnych. I nie są to tylko laptopy czy nawet małe netbooki. Coraz więcej firm wyposaża pracowników w telefony z systemem operacyjnym (smartfony) oraz w tablety.
– Do niedawna uważane za gadżety, teraz stają się podstawowymi narzędziami pracy oraz wyznaczają kierunek rozwoju usług, w których szybki przekaz informacji oraz budowanie relacji z klientami jest ważnym elementem – mówi Barbara Skrzypek z Comarchu.
W 2010 r. smartfony oraz tablety całkowicie zdominowały mobilny rynek. Obecnie co czwarty sprzedany w Polsce telefon jest smartfonem.
W najbliższych latach tendencja ta się utrzyma. W 2010 r. w Polsce sprzedano 5,4 mln smartfonów, w 2015 r. będzie to już 8 mln. Liczba ta, zdaniem analityków z Gfk Polonia, obejmuje około 600 – 650 tys. iPhonów i około miliona telefonów z systemem Android. Urządzenia wyposażone są także w inne systemy operacyjne. Oprócz Androida i iOS jest to BlackBerry OS (RIM), Windows Mobile, Windows Phone 7, Symbian, Maemo oraz webOS (nieformalny następca Palm OS).
– W telefonie typu iPhone korzystanie z aplikacji webowych jest proste i intuicyjne, a mały rozmiar urządzenia czyni go zdecydowanie wygodniejszym narzędziem pracy w podróży w porównaniu z tradycyjnym firmowym laptopem – twierdzi Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej w Interactive Intelligence.