Kompania Piwowarska zwiększyła sprzedaż piwa o 2 proc.

O 2 proc. zwiększyła się sprzedaż piw producenta Tyskiego i Lecha w roku finansowym 2014/2015 . Rok wcześniej zmalała o 9 proc.

Publikacja: 16.04.2015 13:37

Kompania Piwowarska zwiększyła sprzedaż piwa o 2 proc.

Foto: Bloomberg

W roku finansowym, który zakończył się 31 marca 2015 r. o 2 proc. zmalały jednak przychody netto lidera polskiego rynku piwa – podał w czwartek jego właściciel koncern SABMiller. Spadek ten tłumaczy zwiększonymi wydatkami na promocję, szczególnie w szczycie sezonu. Kompania Piwowarska odczuła także negatywne skutki rosnących udziałów sieci handowych, w tym dyskontów, kosztem tradycyjnych sklepów spożywczych. Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej (KP) w rozmowie z „Rzeczpospolitą" powiedział, że jeżeli wprowadzane przez nią nowości trafią w gusty klientów, to w 2015 r. jej sprzedaż powinna się zwiększyć o kilka procent. Będzie to jednak raczej niski, jednocyfrowy wzrost.

- Zakładamy natomiast, że wartość naszej sprzedaży ma szanse rosnąć szybciej niż wielkość liczona w hektolitrach – zaznaczył szef KP.

Wśród tegorocznych nowości KP są bezalkoholowy Lech Free o smaku limonki z miętą, Lech Ice Diesel, czyli piwo z colą, oraz Tyskie Radler, czyli Tyskie Gronie połączone z lemoniadą o smaku cytrynowym.

W kalendarzowym 2014 r. wielkość sprzedaży detalicznej piwa (bez gastronomii i sklepów typu cash&Carry) zwiększyła się w Polsce o zaledwie 0,8 proc., do 29 mln hl – podaje firma badawcza Nielsen. W tym czasie nasze wydatki na produkty browarów skurczyły się o 0,6 proc., do blisko 15 mld zł.

W 2014/2015 roku wielkość sprzedaż SABMiller – liczona w hektolitrach - w Europie zwiększyła się o 1 proc. Największy wzrost o 5 proc. koncern odnotował w Afryce (łącznie z biznesem napojowym w RPA). O 3 proc. poszła w górę jego sprzedaż w Ameryce Południowej. W Ameryce Północnej i krajach Azji i Pacyfiku popyt na piwa SABMillera zmalał o 2 proc.

Łączna wielkość sprzedaży grupy urosła rok do roku o 1 proc. Natomiast jej przychody netto zwiększyły się o 4 proc. W Europie były o 2 proc. wyższe.

Alan Clark, prezes SABMillera zwraca uwagę, że pozytywny wpływ na wyniki grupy miał ostatni kwartał roku 2014/2015. Jej przychody zwiększyły się wówczas o 6 proc. Napędził je szczególnie dwucyfrowy wzrost przychodów w Afryce oraz rosnąca sprzedaż w Ameryce Południowej. W ostatnim kwartale ponownie rósł także popyt na piwo grupy w Chinach. SABMiller jest wiceliderem globalnego piwa, wyprzedza go tylko Anheuser-Busch. Jest także w czołówce firm zajmujących się rozlewem napojów koncernu Coca-Cola.

W czwartek w południe akcje właściciela Kompanii Piwowarskiej drożały o ok. 2 proc. Jego wartość rynkowa sięgała 59 mld funtów. Od 2009 r. właścicielem 3 proc. akcji SABMillera – wartych niespełna 10 mld zł - jest firma Kulczyk Holding.

W roku finansowym, który zakończył się 31 marca 2015 r. o 2 proc. zmalały jednak przychody netto lidera polskiego rynku piwa – podał w czwartek jego właściciel koncern SABMiller. Spadek ten tłumaczy zwiększonymi wydatkami na promocję, szczególnie w szczycie sezonu. Kompania Piwowarska odczuła także negatywne skutki rosnących udziałów sieci handowych, w tym dyskontów, kosztem tradycyjnych sklepów spożywczych. Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej (KP) w rozmowie z „Rzeczpospolitą" powiedział, że jeżeli wprowadzane przez nią nowości trafią w gusty klientów, to w 2015 r. jej sprzedaż powinna się zwiększyć o kilka procent. Będzie to jednak raczej niski, jednocyfrowy wzrost.

Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Ekonomia
Polska prezydencja to szansa, by zostać usłyszanym
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje