Polskie marki dają powód do optymizmu

Łączna wartość 330 najdroższych znaków towarowych zwiększyła się w tym roku aż o 6,7 proc., do 65,6 miliarda złotych

Publikacja: 30.11.2015 21:00

Polskie marki dają powód do optymizmu

Foto: 123RF

Marka to nie tylko logo czy nazwa produktu. Jak pokazuje coroczny ranking najcenniejszych polskich marek, to również świadomość i lojalność konsumentów, rozpoznawalność i jakość produktu. Mariaż tych czynników z odpowiednimi danymi finansowymi pozwolił na określenie wartości marek i wyłonienie tych 330 najcenniejszych.

Edycja 2015 przyniosła wzrost wartości wycenianego portfela marek o ponad 4 mld zł, do kwoty 65,6 mld zł., choć może nie znaczy to wiele w konfrontacji z wartością globalnego brandu, jakim jest Google, wycenionego przez ranking Best Global Brands na 123,3 mld dol.

Wzrost najwyższy od pięciu lat

Dla pełnego obrazu należy jednak wziąć również pod uwagę dynamikę owego wzrostu, która była największa w ostatnich pięciu latach i wyniosła aż 6,7 proc. W samej czołówce dziesięciu najcenniejszych marek, gdzie najtrudniej o spektakularne zwyżki, średnia dynamika wyniosła 8,5 proc. (a więc ponad dwukrotnie więcej niż przyrost PKB). Zatem: owszem, daleko nam jeszcze do światowej czołówki, ale utrzymując tegoroczne tempo, możemy z optymizmem patrzeć w przyszłość.

Za wzrostem stoi m.in. sektor bankowy, który po chudym ubiegłym roku odrobił straty – wzrost wartości zanotowali wszyscy jego reprezentanci w czołówce rankingu: Bank Peako urósł o 11 proc., Bank Zachodni WBK o 22 proc. (wchodząc dzięki temu do pierwszej dziesiątki), a mBank o 17 proc. Do aprecjacji sektora paliwowego (Orlen, Lotos) jesteśmy już przyzwyczajeni. Odczuwalne są także zwyżki marek w pierwszej dwudziestce: Biedronka, Play, Mlekovita, Lotto i Polsat. W górę wystrzeliły również marki ze stajni LPP (Reserved, Cropp i House).

Miano najcenniejszej marki w rankingu dzierży nieprzerwanie Orlen, który z roku na rok zwiększa dystans do drugiego miejsca. W tym miejscu zastany porządek jednak się kończy. Jesteśmy bowiem świadkami roszady na kolejnych miejscach podium.

Systematyczne poszerzanie skali działalności, które zaowocowało 11-proc. wzrostem wartości marki, pozwoliło Biedronce w tym roku wskoczyć na drugie miejsce, spychając jednocześnie PKO Bank Polski. Różnica wartości pomiędzy nimi jest jednak znikoma, więc następna zamiana miejsc może stać się faktem już w kolejnej edycji.

Debiutanci w miejsce bywalców

W tegorocznym zestawieniu gościmy 28 debiutantów, z których na uwagę zasługuje marka ABC (należąca do Eurocash sieć ponad 7 tys. sklepów detalicznych) plasująca się na 34. pozycji, biuro podróży Rainbow Tours (67. pozycja), zakład mięsny Wierzejki (86. pozycja) oraz producent biżuterii Briju (89. pozycja).

Stali czytelnicy z pewnością zauważą również absencję kilku marek medialnych, chociażby TVP 1, TVP 2, TVN 24 czy Polskie Radio PR 1. Nie ma jednak powodów do niepokoju. W tej edycji zdecydowaliśmy się zastąpić je markami parasolowymi. Miało to miejsce w przypadku marek: TVN (11. miejsce), TVP (14. miejsce) i Polskie Radio (236. miejsce).

Nowe marki pojawiły się w rankingu pod nieobecność niektórych „starych" bywalców listy. W tym roku zabrakło takich dinozaurów, jak: Allegro.pl, Atlas, Onet.pl, czy Barlinek. Powodem była niechęć właściciela do zaprezentowania się w rankingu i brak danych dla marki. To strata dla rankingu, ale chyba również dla samych firm.

Wiele marek, które nie przesłały danych, udało się mimo to pokazać, a to dzięki partnerowi rankingu – firmie Nielsen, jak również dzięki wykorzystaniu dodatkowych źródeł informacji (np. Lista 2000). Istnieje jednak ryzyko, że szacunki przychodów ze sprzedaży pozyskane z niezależnych źródeł są obarczone błędem.

Dlatego wszędzie tam, gdzie wartość sprzedaży oparta została na szacunkach, wynik wyceny został pomniejszony o 5-procentowy margines błędu. Ponieważ zabieg ten automatycznie powoduje obniżenie wartości marki, przypadki takie zostały zaznaczone w tabeli.

Jak liczymy wartość marek:

Metodologia rankingu nie uległa modyfikacjom w stosunku do poprzednich edycji. Dla przypomnienia prezentujemy poniżej jej opis.

Podstawowym kryterium selekcji marek jest ich polskość, rozumiana jako miejsce narodzin. W rankingu można zatem znaleźć marki należące dziś do polskiego kapitału, ale również np. Wedla (Lotte) czy Winiary (Nestle).

Dla potrzeb rankingu zaadaptowana została powszechnie stosowana na świecie metoda opłat licencyjnych (ang. relief from royalty). Jej istotą są hipotetyczne opłaty, jakie ponosiłby użytkownik marki, gdyby korzystał z marki na podstawie umowy licencyjnej. Opłaty takie ustalane są w relacji do przychodów ze sprzedaży netto.

Wartości obliczono przez zsumowanie zdyskontowanych przyszłych opłat licencyjnych (po opodatkowaniu). Matematycznie wzór na wartość marki można przedstawić następująco:

gdzie:

S – wartość rocznych przychodów ze sprzedaży netto pod daną marką. Bazę, która posłużyła do wyliczeń, zgromadzono na podstawie kwestionariuszy aplikacyjnych nadsyłanych przez właścicieli marek, badań dotyczących sektora dóbr szybko zbywalnych udostępnionych przez Nielsen, danych zawartych w „Liście 2000" oraz innych publicznie dostępnych źródeł. Wartość sprzedaży skorygowano o akcyzę i VAT. We wszystkich przypadkach, gdy dane nie pochodzą z kwestionariuszy, zastosowano 5 proc. dyskonta tytułem błędu szacunku;

Max Rr – maksymalna stawka opłat licencyjnych (liczona jako procent od przychodów netto) stosowana przy licencjonowaniu marek w danej branży. Porównywalne stawki licencyjne zostały pobrane z RoyaltyStat oraz Royalty Source.

BP – siła marki (wyrażona w procentach), która posłużyła do precyzyjnego określenia stawki opłat licencyjnych spośród zakresu stosowanego w branży (przyjęto założenie, że stawka jest wprost proporcjonalna do siły marki). Pomiar siły marek został przeprowadzony na podstawie zestawu wag zaprojektowanego przez doktora Grzegorza Urbanka, przy wykorzystaniu wyników badania konsumenckiego przeprowadzonego przez instytut Millward Brown;

t – stopa podatku dochodowego;

g – wskaźnik przewidywanego wzrostu sprzedaży pod daną marką. Na potrzeby rankingu założono, że wzrost dla wszystkich marek będzie jednakowy, równy prognozowanemu poziomowi inflacji. Należy zastrzec, że w przypadku silnie wzrostowych sektorów wzrost ten może znacząco odbiegać od rzeczywistego;

r – stopa dyskontowa odzwierciedlająca ryzyko strumieni pieniężnych (WACC), obliczona przy zastosowaniu modelu CAPM.

Metodologia zastosowana w rankingu z natury rzeczy zawiera pewne uproszczenia i ma charakter poglądowy. Wycena konkretnych marek przeprowadzona bardziej precyzyjną metodą i przy dostępie do większej ilości informacji mogłaby dać odmienne wyniki.

Ranking odnosi się jedynie do marek konsumenckich, nie odzwierciedla więc sprzedaży kierowanej do klienta biznesowego. Przychody instytucji finansowych zostały oszacowane przy założeniu, że nie obejmują sprzedaży do przedsiębiorstw i instytucji. W przypadku banków przychody ze sprzedaży netto pod daną marką stanowią szacunkowe wpływy z tytułu odsetek, opłat i prowizji od klientów detalicznych. W przypadku firm ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenia na życie jest to składka przypisana brutto od ubezpieczeń indywidualnych, natomiast dla firm ubezpieczeniowych oferujących ubezpieczenia majątkowe jest to szacunkowa składka przypisana brutto od ubezpieczeń sprzedanych osobom fizycznym (szacunek udziału sektora indywidualnego na podstawie danych branżowych publikowanych przez KNF).

Autorzy rankingu:

m.anklewicz@acropolisadvisory.pl

j.slusarczyk@acropolisadvisory.pl

Przemysław Hopfer

Wiceprezes ds. handlowych w Sklepy Komfort S.A.

W branży wyposażenia wnętrz marka sieci handlowej ma szczególne znaczenie. Niska rozpoznawalność marek poszczególnych producentów (dywany, wykładziny, podłogi laminowane) wymaga sporych nakładów na promocję sieci handlowej, która jest dla klienta gwarancją jakości produktów i rzetelności obsługi. Sprzedając nasze produkty, tak naprawdę oferujemy określony styl życia. Dlatego budowanie marki wiąże się z jednej strony z typowymi działaniami prosprzedażowymi, z drugiej z inspirowaniem konsumenta, przedstawianiem mu różnych opcji oraz stylów. Zmiana właściciela, która nastąpiła dwa lata temu, zapoczątkowała w Komforcie proces zmian wizerunkowych. Marka jest doskonale znana konsumentom, a obecnie dążymy do tego, aby była postrzegana jako nowoczesna sieć z najszerszą na rynku ofertą oraz miejsce wygodnych zakupów.

Monika Klejewska

Menedżer Działu Marketingu YES

Inwestycja w marketing jest dziś równie ważna jak rozwijanie innych obszarów. Klienci poszukują dzisiaj czegoś wyjątkowego: pięknej, dobrze zaprojektowanej biżuterii, dzięki której mogą np. podkreślić swoją osobowość. Jakość produktów, ich design są niezwykle istotne, bo pozwalają wyróżnić się na tle innych marek. Dzięki nim można stworzyć własny wizerunek – marka zyskuje osobowość. Świadomy nabywca utożsamia się z marką i zna wartości, które ona reprezentuje. W ten sposób udaje się zaspokoić oczekiwania klientów dotyczące biżuterii i przeżyć związanych z jej wyborem. Budowa wartości marki jest elementarnym zadaniem odpowiedzialnego zarządzania, pozwala przetrwać słabszą koniunkturę i ułatwia wprowadzanie innowacyjnych projektów.

Katarzyna Wyszomirska-Wierczewska

Dyrektor pionu marketingu telewizji Polsat

Polsat jest jedną z najbardziej cenionych i rozpoznawalnych marek w Polsce. Staramy się, aby był dla widzów synonimem atrakcyjnej oferty programowej, wysokiego poziomu realizacji, fantastycznych gwiazd, największych imprez sportowych oraz najlepszych filmów. W telewizji liczy się jednak przede wszystkim kontent – on decyduje o sukcesie i liczbie widzów danego programu. Nam udało się przez lata działalności zbudować wizerunek silnej marki, po której można spodziewać się najwyższej jakości. Obecnie głównym celem będzie utrzymanie udziałów oglądalności poprzez racjonalne podejście do planowania ramówki programowej. Od kilku lat trwa też proces repozycjonowania postrzegania marki wśród widzów – na bardziej jakościową. Sprzyja temu odpowiedni dobór programmingu i spójna komunikacja marketingowa stacji.

Piotr Dyka

Wiceprezes LPP

LPP jest marką parasolową, która integruje obecnie pięć marek odzieżowych. Biorąc pod uwagę, iż strategia każdej z marek oraz klient docelowy znacząco różnią się pomiędzy sobą, LPP w tym sensie pozostaje neutralne. Na poziomie grupy kapitałowej chcemy oczywiście budować naszą rozpoznawalność jako lidera branży w naszym regionie i znaczącego podmiotu na rynku międzynarodowym jako pracodawcy, a także firmy coraz bardziej odpowiedzialnej społecznie. Na poziomie każdej z marek, wykorzystując jej strategię funkcjonowania, realizowane są kampanie promocyjne oraz inne działania marketingowe. Działania te jednakowoż realizowane są samodzielnie przez nasze marki, a na poziomie LPP dbamy o to, by były one zgodne ze standardami oraz wytycznymi obowiązującymi w LPP.

Henryk Orfinger

Prezes Dr Irena Eris SA

Naszym celem jest budowanie najbardziej prestiżowych i cieszących się najwyższym uznaniem klientów polskich marek kosmetycznych na świecie. W tej chwili eksportujemy produkty do ponad 50 krajów świata. Główna marka naszej firmy – Dr Irena Eris – w stosunku do zeszłego roku notuje prawie 30-proc. wzrost wartości sprzedaży. Motorem wzrostu są bardzo dobrze przyjęte przez konsumentów nowości. Przykład marki Dr Irena Eris pokazuje również, że przewagę konkurencyjną buduje innowacyjność, ciągłe inwestowanie w naukę, czego dowodem są międzynarodowe sukcesy specjalistów Centrum Naukowo-Badawczego Dr Irena Eris. Warto wspomnieć, że Dr Irena Eris, jako jedyna polska i jednocześnie jedyna niefrancuska marka kosmetyczna, od 2012 r. jest członkiem Comité Colbert – francuskiego stowarzyszenia marek luksusowych.

Jerzy Mazgaj

Prezes Delikatesów Alma i przewodniczący rady nadzorczej Vistula Group

Polacy to świadomi i dojrzali konsumenci, którzy znają swoje potrzeby i wiedzą, czego można wymagać od rynku. Równocześnie jednak wiedzą, że jakość i cena idą w parze, więc wybierając miejsce robienia zakupów, kierują się przede wszystkim rozsądkiem, bo wiedzą, że czasami „co tanie, to drogie". Promocje cenowe zawsze będą przyciągały klientów. Tak jest na całym świecie. Dlatego również my stosujemy taki zabieg marketingowy, który spotka się z dużą aprobatą wśród klientów. W działaniach marketingowych bardzo dobrze sprawdzają się programy lojalnościowe. Zarówno Vistula ze swoim Men's World Club, jak i Moja Alma Klub Konesera gromadzi rzesze stałych klientów, którzy są z nami od lat.

Marka to nie tylko logo czy nazwa produktu. Jak pokazuje coroczny ranking najcenniejszych polskich marek, to również świadomość i lojalność konsumentów, rozpoznawalność i jakość produktu. Mariaż tych czynników z odpowiednimi danymi finansowymi pozwolił na określenie wartości marek i wyłonienie tych 330 najcenniejszych.

Edycja 2015 przyniosła wzrost wartości wycenianego portfela marek o ponad 4 mld zł, do kwoty 65,6 mld zł., choć może nie znaczy to wiele w konfrontacji z wartością globalnego brandu, jakim jest Google, wycenionego przez ranking Best Global Brands na 123,3 mld dol.

Pozostało 95% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy