Tradycja silną stroną
Wicelider kategorii, czyli Lotto, również mocno inwestuje w swoją pozycję, a jest to marka z dłuższym rodowodem – jej właściciel, czyli Totalizator Sportowy, działa od 1956 r. Firma zajmuje się organizowaniem gier liczbowych, uzyskiwane środki przeznacza m.in. na cztery fundusze celowe, w tym Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej, do którego przekazywanych jest 75 proc. wpływów. Jak informuje firma, funduszem zarządza Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, które rozdziela dofinansowanie na projekty sportowe samorządów lokalnych, a także realizuje inwestycje o szczególnym znaczeniu dla polskiego sportu. Od 1994 r. na rachunek Funduszu trafiło ponad 13,8 mld zł.
Totalizator Sportowy tworzy nowe projekty, np. kolejne programy stypendialne, proponuje klientom nowe formy zakupów. Przez wiele lat chęć zakupu gry oznaczała konieczność udania się do kolektury lub sklepu z odpowiednim punktem Lotto, teraz można już uczestniczyć w nich za pośrednictwem internetu – przez stronę i aplikację mobilną.
Podium zamyka Inter Cars, ta marka została wyceniona na 1,1 mld zł. Jej właściciel to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w regionie, firma jest obecna na ponad 20 rynkach. Jej oferta obejmuje zarówno wszelkiego rodzaju towary motoryzacyjne oferowane przez własny sklep internetowy, jak i wyposażenie warsztatowe, w szczególności urządzenia do obsługi i naprawy samochodów oraz części do motocykli i tuningu.
Firma zaczynała ponad 30 lat temu najpierw jako dystrybutor części, później uruchamiała kolejne projekty, np. pierwszą sieć zrzeszającą niezależne warsztaty – najpierw osobowe, a następnie ciężarowe. Od kilku lat firma oferuje również części, akcesoria i osprzęt do jachtów oraz łodzi motorowych. Od 2004 r. spółka jest notowana na GPW.
Czwartą pozycję w kategorii zajmuje Żabka, sieć niewielkich sklepów osiedlowych. Od lat rośnie w rekordowym tempie, a w pandemicznym roku nawet tempo przyspieszyła – uruchomiła 1 tys. nowych sklepów, ma ich już w Polsce ponad 7 tys. Firma szybko odpowiada na rynkowe trendy, np. uruchamiając własną markę Plant Hunter z roślinnymi alternatywami dla produktów mięsnych czy nabiału.
W czołówce naszego zestawienia jest jeszcze wiele sieci handlowych, jak ABC, Stokrotka czy Lewiatan.