PZU zanotowało całkiem niezły jak na pandemię wynik - w 2020 r. 1,9 mld zł zysku netto. I to pomimo, że dwa kontrolowane przez niego banki, czyli Pekao i Alior, miały słabsze wyniki (wynik z wyłączeniem działalności bankowej wyniósł 3,1 mld zł). Szczególnie Alior miał trudności i zanotował sporą stratę ze względu na duże rezerwy na pandemię – w 2021 r. jednak ma wyjść już na plus. Ubezpieczyciel zawiązał odpisy z tytułu utraty wartości związane akwizycjami banków w wysokości 1,3 mld zł.
Na trzecim miejscu w rankingu znalazło się Pekao, wartość marki została wyceniona na 1,29 mld zł. Tuż za podium znalazła się Warta – 965 mln zł – pierwszy raz ta ubezpieczeniowa grupa uzyskała tak wysoką lokatę.
ING Bank Śląski zajął piąte miejsce z marką wycenianą na 913 mln zł. Ten czwarty co do wielkości kredytodawca w Polsce nigdy nie był w czołówce naszego zestawienia.
Nie tylko wyniki
PZU jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku ubezpieczeń. W ubezpieczeniach na życie udział spółki w rynku wzrósł do rekordowych 42 proc. Jednym z filarów grupy jest medycyna – przychody PZU Zdrowie urosły w 2020 r. o 12 proc. Kolejny bardzo istotny dla grupy obszar – zarządzanie aktywami – także mocno się rozwija. TFI PZU jest jednym z liderów sprzedaży funduszy i wzrostu aktywów pod zarządzaniem, w 2020 r. pozyskało od klientów blisko 1,3 mld zł mimo burzliwego rynku. PZU ma 35 proc. udziału w rynku PPK mierzone liczbą umów.
PZU od wielu lat prowadzi własne programy prewencyjne i wspiera przedsięwzięcia propagujące bezpieczne zachowania na drodze, nad wodą i w górach. Fundacja PZU działa charytatywnie na rzecz osób fizycznych i organizacji non profit, współpracuje z organizacjami pomagającymi społecznościom lokalnym. Strategicznymi filarami działalności społecznej PZU są: bezpieczeństwo (drogowe, publiczne, lokalne), zdrowie, kultura i wiedza zawodowa, które znajdują odzwierciedlenie w działalności podmiotów z Grupy PZU. Zgodnie ze strategią przyjętą na lata 2017–2020 na działania społeczne grupa planowała przeznaczać co roku ponad 50 mln zł z budżetów PZU i PZU Życie. W 2020 r. PZU i PZU Życie na działania związane z prewencją i sponsoringiem przeznaczyły ponad 77 mln zł, a ich pracownicy ofiarowali łącznie 6,7 tys. godzin wolontariatu.
Walka z pandemią
PKO BP przez ostatnie lata zmienił swój wizerunek ze skostniałego, państwowego molocha na nowoczesny, wprowadzający wiele nowinek technologicznych i poprawiający obsługę klientów bank. Dzięki tej transformacji prowadzi ponad 8,2 mln kont osobistych. W systemie mobilnych płatności bank jest liderem w Polsce, ma 5,5 mln aktywnych aplikacji IKO. W 2020 r. użytkownicy logowali się do niej rekordowy ponad 1 mld 150 mln razy w skali roku, w porównaniu z rokiem 2019 to wzrost o 47 proc.