Dobre polisy przyniosły sukces w rankingu

PZU - największa grupa ubezpieczeniowa w naszym kraju wyraźnie wyprzedziła czołowe banki.

Publikacja: 27.05.2021 20:50

Instytucje finansowe wspierały ochronę środowiska naturalnego i prowadziły działania charytatywne

Instytucje finansowe wspierały ochronę środowiska naturalnego i prowadziły działania charytatywne

Foto: arway/shutterstock

Zwycięzcą rankingu najsilniejszych polskich marek w sektorze finansowym zostało PZU. Pierwszy raz od lat hegemonia PKO BP pod tym względem została przełamana, ale należy zaznaczyć, że tegoroczna metodologia różni się od poprzednich i nie można wprost porównywać wyników.

Ranking Marek 2021

Jaki to był rok

Szacowana wartość marki PZU to 3,32 mld zł. Jest ponad dwukrotnie większa niż PKO BP (szacowana wartość 1,5 mld zł), największego banku w Polsce, wycenianego na GPW na 46 mld zł, czyli o połowę więcej niż PZU. Skąd tak duża różnica w szacowanej wartości marki?

Przede wszystkim wynika to ze słabego wyniku PKO BP w 2020 r. Bank ze względu na rezerwy zawiązane na hipoteki frankowe (na ugody szykowane dla kredytobiorców mających tego typu kredyty) zanotował w 2020 r. 2,56 mld zł straty netto. To jednak wyjątkowa sytuacja, gdyby nie wspomniana rezerwa na ugody, bank miałby 2,65 mld zł zysku netto. To i tak mniej niż zwykle, bo pandemia odcisnęła piętno na wynikach PKO BP także w zakresie wyniku odsetkowego (spadł po cięciu stóp procentowych) jak i wyższych rezerw na kredyty (w związku z koronarecesją) – dotyczy to zresztą całego sektora bankowego. Ten rok dla PKO BP zapowiada się już dużo lepiej, analitycy prognozują, że zarobi ponad 4 mld zł zysku netto.

PZU zanotowało całkiem niezły jak na pandemię wynik - w 2020 r. 1,9 mld zł zysku netto. I to pomimo, że dwa kontrolowane przez niego banki, czyli Pekao i Alior, miały słabsze wyniki (wynik z wyłączeniem działalności bankowej wyniósł 3,1 mld zł). Szczególnie Alior miał trudności i zanotował sporą stratę ze względu na duże rezerwy na pandemię – w 2021 r. jednak ma wyjść już na plus. Ubezpieczyciel zawiązał odpisy z tytułu utraty wartości związane akwizycjami banków w wysokości 1,3 mld zł.

Na trzecim miejscu w rankingu znalazło się Pekao, wartość marki została wyceniona na 1,29 mld zł. Tuż za podium znalazła się Warta – 965 mln zł – pierwszy raz ta ubezpieczeniowa grupa uzyskała tak wysoką lokatę.

ING Bank Śląski zajął piąte miejsce z marką wycenianą na 913 mln zł. Ten czwarty co do wielkości kredytodawca w Polsce nigdy nie był w czołówce naszego zestawienia.

Nie tylko wyniki

PZU jest niekwestionowanym liderem polskiego rynku ubezpieczeń. W ubezpieczeniach na życie udział spółki w rynku wzrósł do rekordowych 42 proc. Jednym z filarów grupy jest medycyna – przychody PZU Zdrowie urosły w 2020 r. o 12 proc. Kolejny bardzo istotny dla grupy obszar – zarządzanie aktywami – także mocno się rozwija. TFI PZU jest jednym z liderów sprzedaży funduszy i wzrostu aktywów pod zarządzaniem, w 2020 r. pozyskało od klientów blisko 1,3 mld zł mimo burzliwego rynku. PZU ma 35 proc. udziału w rynku PPK mierzone liczbą umów.

PZU od wielu lat prowadzi własne programy prewencyjne i wspiera przedsięwzięcia propagujące bezpieczne zachowania na drodze, nad wodą i w górach. Fundacja PZU działa charytatywnie na rzecz osób fizycznych i organizacji non profit, współpracuje z organizacjami pomagającymi społecznościom lokalnym. Strategicznymi filarami działalności społecznej PZU są: bezpieczeństwo (drogowe, publiczne, lokalne), zdrowie, kultura i wiedza zawodowa, które znajdują odzwierciedlenie w działalności podmiotów z Grupy PZU. Zgodnie ze strategią przyjętą na lata 2017–2020 na działania społeczne grupa planowała przeznaczać co roku ponad 50 mln zł z budżetów PZU i PZU Życie. W 2020 r. PZU i PZU Życie na działania związane z prewencją i sponsoringiem przeznaczyły ponad 77 mln zł, a ich pracownicy ofiarowali łącznie 6,7 tys. godzin wolontariatu.

Walka z pandemią

PKO BP przez ostatnie lata zmienił swój wizerunek ze skostniałego, państwowego molocha na nowoczesny, wprowadzający wiele nowinek technologicznych i poprawiający obsługę klientów bank. Dzięki tej transformacji prowadzi ponad 8,2 mln kont osobistych. W systemie mobilnych płatności bank jest liderem w Polsce, ma 5,5 mln aktywnych aplikacji IKO. W 2020 r. użytkownicy logowali się do niej rekordowy ponad 1 mld 150 mln razy w skali roku, w porównaniu z rokiem 2019 to wzrost o 47 proc.

IKO cieszy się uznaniem klientów, co widać po wysokich ocenach w serwisach mobilnych i po nagrodach, które aplikacja zdobyła.

Bank coraz większy nacisk kładzie na wspieranie transformacji energetycznej Polski i ochronę środowiska naturalnego. Mocno zaistniał w świecie sportu, jest sponsorem tytularnym piłkarskiej Ekstraklasy. Łączne wydatki marketingowe banku (w tym sponsoring piłkarski i reklamy produktów banku) wyniosły w 2020 r. 82 mln zł, do tego doszło 10 mln zł na public relations i komunikację społeczną. W 2020 r. wsparcie finansowe uzyskało 175 projektów sponsorskich – oprócz 134 nowych projektów, kontynuowano realizację 41 projektów, zainicjowanych w latach poprzednich.

Spośród 561 wniosków o przyznanie darowizny pieniężnej na realizację zadań społecznych pozytywnie zaopiniowane zostały 143 projekty. Darowizna przekazywana jest na podstawie umowy zawieranej między Fundacją PKO BP a partnerem projektu. Darowizna rzeczowa w postaci mebli i sprzętu IT trafiła do 54 organizacji.

Wiceliderem polskiego sektora bankowego jest inna kontrolowana przez Skarb Państwa instytucja – Bank Pekao obsługujący prawie 4,4 mln kont osobistych. W naznaczonym pandemią 2020 r. bank przeprowadził kampanię marketingową „Bierz internet za rogi", której celem było zbudowanie nowego, wirtualnego wymiaru relacji społecznych. Kampania, skierowana do osób starszych, podkreślała zalety korzystania z bankowości elektronicznej i miała ograniczyć wizyty w placówkach bankowych.

Bank wspólnie z Fundacją im. Mariana Kantona przekazał 5 mln zł w formie darowizn na rzecz 11 szpitali w Polsce. Środki zostały wykorzystane na zakupu specjalistycznego sprzętu medycznego i wyposażenie placówek w materiały niezbędne w walce z koronawirusem.

Bank wspierał finansowo m.in. XVIII Galę Piłkarską Podkarpacka NIKE, wydarzenie dotyczące 100-lecia Bitwy Warszawskiej „1920. Wdzięczni Bohaterom" oraz Kongres „Polska Wielki Projekt". Kontynuował także wieloletnie już zaangażowanie w ochronę polskich żubrów – wyjątkowego i unikalnego gatunku zagrożonego wyginięciem – żubr to logo Pekao.

Warta, która w 2020 r. obchodziła setne urodziny, zapewnia ubezpieczenia i ochronę majątku ponad 5 mln klientów, a ponad milion osób ma jej polisy na życie. Ze sprawozdania rzecznika finansowego wynika, że kontrolowana przez niemiecką grupę Talanx ubezpieczeniowa spółka kolejny rok z rzędu znalazła się na czele zestawienia firm w kategorii ubezpieczeń komunikacyjnych jak i majątkowych.

Warta w 2020 r. szykowała się do hucznych obchodów swych urodzin, ale z powodu pandemii plany te zostały zweryfikowane, a 10 mln zł zarezerwowane na ten cel zostały wykorzystane na wsparcie instytucji, które walczyły z koronawirusem: 5 mln zł trafiło do 34 szpitali zakaźnych, a kolejne 5 mln zł przekazano 53 organizacjom lokalnie działającym na rzecz ograniczenia epidemii. Firma korzysta z nowoczesnych technologii, takich jak np. narzędzia do taryfikacji wykorzystujące big data, wspierające obsługę klienta podczas likwidacji szkód w postaci aplikacji mobilnej Warta Mobile, oparty na sztucznej inteligencji system Voicebot do rozpoznawania mowy, który ma stałe miejsce na infolinii.

Zwycięzcą rankingu najsilniejszych polskich marek w sektorze finansowym zostało PZU. Pierwszy raz od lat hegemonia PKO BP pod tym względem została przełamana, ale należy zaznaczyć, że tegoroczna metodologia różni się od poprzednich i nie można wprost porównywać wyników.

Ranking Marek 2021

Pozostało 96% artykułu
Ekonomia
Chcemy spajać projektantów i biznes oraz świat nauki i kultury
Ekonomia
Stanisław Stasiura: Harris kontra Trump – pojedynek na protekcjonizm i deficyt budżetowy
Ekonomia
Rynek kryptowalut ożywił się przed wyborami w Stanach Zjednoczonych
Ekonomia
Technologie napędzają firmy
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Ekonomia
Od biznesu wymaga się odpowiedzialności