Fałszywe reklamy z Rafałem Brzoską i Omeną Mensah. Jest decyzja WSA

Warszawski WSA nie wstrzymał wykonywania postanowień Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ws. zakazu wyświetlania fałszywych reklam z wykorzystaniem wizerunku Rafała Brzoski i jego żony Omeny Mensah na portalach spółki Meta (Facebook i Instagram).

Publikacja: 18.12.2024 14:49

Rafał Brzoska i Omenaa Mensah

Rafał Brzoska i Omenaa Mensah

Foto: PAP/Radek Pietruszka

Prezes InPostu Rafał Brzoska oraz jego małżonka Omena Mensah, dziennikarka i prezenterka, w lipcu poinformowali spółkę Meta o reklamach używających ich prawdziwych danych i wizerunku (na skutek modyfikacji innych nagrań) rozpowszechnianych na Facebooku i Instagramie. Sprawę prowadzi irlandzki organ danych osobowych, gdzie spółka ma główna siedzibę. W sierpniu jednak wskutek skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezes UODO Mirosław Wróblewski wydał postanowienie zakazujące przetwarzania danych osobowych małżeństwa.

Na tych zmanipulowanych materiałach Rafał Brzoska informował o rzekomym założeniu platformy, która miała „zapewnić zyski wszystkim obywatelom Polski”. Miało to skłonić internautów do przekazania oszustom pieniędzy. Z kolei w przypadku Omeny Mensah pojawiały się fałszywe informacje, że umarła, trafiła do więzienia lub została pobita przez męża. Kliknięcie w link to takiego fakenewsa mogło prowadzić do utraty konta w socialmediach, które hakerzy wykorzystywali potem do wyłudzania pieniędzy np. od znajomych właściciela.

Czytaj więcej

Fala fałszywych reklam z gwiazdami. Czy Facebook walczy z oszustami?

UODO zakazuje przetwarzania danych Rafała Brzoski i jego żony. Meta zaskarża postanowienie

Podstawą zakazu był art. 66 RODO oraz art. 70 ustawy o ochronie danych osobowych. Prezes UODO wskazywał, że tego rodzaju fałszywe wiadomości mocno oddziałują na poczucie bezpieczeństwa danej osoby, jej godności, prywatności, a także wpływają negatywnie na stan emocjonalny osób jej bliskich. Ponadto wykorzystywanie przez przestępców danych osobowych znanych osób rodziło negatywne skutki dla ich praw i wolności, w szczególności godząc w ich dobrą opinię i podważając zaufanie, które jest niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej i charytatywnej.

Meta zaskarżyła oba postanowienia do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Spółka wskazywała, ze wykonanie tych postanowień wyrządzi jej znaczną szkodę, gdyż wymagać będzie zużycia znacznych zasobów w celu monitorowania obu portali by zapobiec wyświetlaniu reklam z wykorzystaniem danych wspomnianych osób. W przypadku samej Omeny Mensah zgłoszono 263 takie reklamy (niektóre miały nawet 6 wersji) i wciąż pojawiają się nowe.

Czytaj więcej

Mirosław Wróblewski, prezes UODO: Nie dla „Pay or okey” w danych osobowych

Wojewódzki Sąd Administracyjny: nie ma podstaw do wstrzymania wykonania zakazów UODO

10 grudnia WSA oddalił jednak tę skargę, odmawiając wstrzymania postanowień UODO. Sąd stwierdził, że Meta nie uprawdopodobniła wystąpienia przesłanek z art. 61 § 3 prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, tzn. groźby wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków w przypadku wykonania postanowień.

Według sądu administracyjnego argumentacja strony skarżącej ograniczyła się do ogólnych wywodów i stwierdzeń. Spółka nie przedstawiła żadnych dowodów ani argumentów wskazujących konkretny związek między brakiem wstrzymania wykonania zaskarżonego postanowienia a zaistnieniem przesłanek ze wspomnianego artykułu p.p.s.a. W efekcie WSA uznał, że jest brak podstaw do wstrzymania tego przetwarzania. 

- Zawsze jest druga instancja, a być może nie skończy się na NSA – mówi adwokat Jakub Kubalski z kancelarii SSW Solutions. - Meta potencjalnie będzie chciała zweryfikować, czy przy dokonywaniu oceny niebezpieczeństwa wyrządzenia znacznej szkody lub spowodowania trudnych do odwrócenia skutków poprawnie zastosowano normy procesowe - dodaje wskazując, że nie można wykluczyć, iż w sprawie zostanie zadane pytanie prejudycjalne do TSUE.

Czytaj więcej

Rafał Brzoska wygrywa z Metą. Miliarder poszedł na wojnę z BigTechami

Sygn. akt II SA/Wa 1700/24, II SA/Wa 1701/24

Prezes InPostu Rafał Brzoska oraz jego małżonka Omena Mensah, dziennikarka i prezenterka, w lipcu poinformowali spółkę Meta o reklamach używających ich prawdziwych danych i wizerunku (na skutek modyfikacji innych nagrań) rozpowszechnianych na Facebooku i Instagramie. Sprawę prowadzi irlandzki organ danych osobowych, gdzie spółka ma główna siedzibę. W sierpniu jednak wskutek skargi do Urzędu Ochrony Danych Osobowych prezes UODO Mirosław Wróblewski wydał postanowienie zakazujące przetwarzania danych osobowych małżeństwa.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo w Polsce
Dotacja dla PiS. Prof. Piotrowski: PKW wyszła poza swoje uprawnienia
Nieruchomości
Poświadczenie spadku u notariusza bez biegania do sądu. Plany resortu sprawiedliwości
Edukacja i wychowanie
Uczelnia ojca Rydzyka przegrywa w sądzie. Poszło o "zaświadczenie od proboszcza"
Edukacja i wychowanie
Spór o religię w szkołach się zaognia. Prawnicy: Kościół ma związane ręce
Konsumenci
Frankowicze grupowo wygrywają z bankiem. To pierwsza taka sprawa
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10