Reklama
Rozwiń

Winyle na fali. Sprzedaż winylowych płyt przebiła sprzedaż CD

W epoce streamingu fizyczne nośniki nadal się trzymają, a renesans winylowych płyt trwa w najlepsze.

Publikacja: 14.03.2023 14:30

Sklep z płytami winylowymi w Atlancie

Sklep z płytami winylowymi w Atlancie

Foto: Bloomberg

Według najnowszego raportu sprzedaży fizycznych nośników muzyki, sprzedaż płyt winylowych w USA po raz pierwszy od 1987 roku przewyższyła sprzedaż płyt CD. W 2022 roku sprzedano ponad 41 mln płyt winylowych (za 1,2 mld dolarów) i tylko 33 mln płyt CD (za 483 mln dolarów). Był to 16 kolejny rok wzrostu sprzedaży winyli.

Czytaj więcej

Ikea wyprodukuje… gramofon. Podkręci boom na winyle?

Urósł też cały rynek nagrań muzycznych w USA. Przychody z muzyki wzrosły do 15,9 mld dolarów. Co oznacza, że w 2022 roku rynek urósł o 6 procent. Jak wynika z raportu Recording Industry of America (RIAA) rynek muzyczny napędzany jest głównie przez strumieniowe odtwarzanie muzyki (streaming)), ale fizyczne nośniki trzymają się mocno, choć przychody z płyt CD spadły o 18 procent, to ich ogólna sprzedaż wzrosła wartościowo o 4 procent przy ilościowym spadku o 14,7 procenta. Sprzedaż pozostałych nośników (np. kaset) jest znikoma.

- Miłośnicy muzyki wyraźnie nie mogą się nacieszyć wysokiej jakości dźwiękiem i namacalnym połączeniu z artystami, jakie zapewnia winyl – stwierdził, cytowany przez BBC, szef RIAA Mitch Glazier.

Czytaj więcej

Pierwszy supermarket wstrzymuje sprzedaż płyt DVD i CD

Fizyczne nośniki mają się znacznie lepiej niż cyfrowe pobrania plików muzycznych. Sprzedaż albumów czy singli drogą cyfrową (w formie permanentnych pobrań na własność) spadła z 621,6 mln do 494,7 mln dolarów, czyli o ponad 20,4 procent. Obecnie cyfrowe pobrania, które jeszcze w 2012 roku stanowiły 43 proc. rynku muzyki, stanowią raptem 3 procent.

Gros rynku to transmisje strumieniowe, czyli streaming. Wrzucając do jednego worka zarówno płatne subskrypcje, jak i te z reklamami oraz pozostałe formy streamingu, to razem obejmują one blisko 84 procent rynku muzycznego w USA i warte są 13,3 mld dolarów. Raport RIAA nie obejmuje wpływów z koncertów.

Biznes
Ostatni bal na Titanicu? Chudy rosyjski Nowy Rok
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Największe zamówienie w historii polskiej zbrojeniówki. Do HSW trafi 17 mld zł
Biznes
Polskie firmy wchodzą na rynek USA. Czy wprowadzenie ceł im zaszkodzi?
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
Biznes
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku