Hyundai nie rozstanie się z BAIC

Hyundai Motor poinformował, że będzie kontynuować spółkę j. v. z chińskim partnerem BAIC uspokajając inwestorów, że jego stosunki z Chińczykami nie są takie złe.

Publikacja: 11.09.2017 09:07

Hyundai nie rozstanie się z BAIC

Foto: Bloomberg

Chińskie pismo „Global Times" podało powołując się na przedstawiciela sektora motoryzacji, że BAIC może rozwiązać tę spółkę, jeśli spory o dostawców nie zostaną rozwiązane. „Stosunki współpracy obu firm w formie spółki j. v. będą kontynuowane, obie firmy planują różne rozmowy dla umocnienia konkurencyjności na chińskim rynku" — głosi komunikat Hyundaia.

Koreańczycy spierają się z BAIC o strategię dostaw, a spór ten był przyczyną zalegania z zapłatą dla niektórych dostawców, co doprowadziło do zatrzymywania produkcji w fabrykach. Mówi się, że BAIC chce przestawić się na tańszych chińskich dostawców dla obniżenia kosztów w warunkach rosnącej konkurencji na tym największym rynku na świecie, natomiast Hyundai chce chronić obecny łańcuch dostaw.

Problem stał się poważny dla Hyundaia, który również ma do czynienia z zaciekłą konkurencją i z mało atrakcyjną gamą swych produktów, co razem skłoniło Standard&Poors Global Ratings do obniżenia prognozy dla tego producenta i jego wspólnika, Kia Motors.

Jego chińskie problemy wyszły na jaw znów wraz z publikacją w „Global Times" artykułu po angielsku, że BAIC może wypowiedzieć partnerstwo z powodu sporów o dostawców. Publikacja w państwowym piśmie ukazała się z komentarzem krytykującym Seul za decyzję o rozmieszczeniu amerykańskiego systemu rakiet obronnych THAAD, co doprowadziło do napięcia w stosunkach dyplomatycznych i zaszkodziło wszystkim firmom z Korei mocno zależnym od chińskiego rynku.

Ważne partnerstwo

Tradycyjni dostawcy Hyundaia mogą obawiać się utraty interesów z powodu jego utarczki z BAIC, a obaj partnerzy mogą mieć kłopoty, jeśli nie dogadają się. — Beijing Hyundai jest jedyną spółką Hyundaia w Chinach, więc oceniam intuicyjnie, że jest bardzo ważna dla niego. BAIC ma dwie takie spółki, jedną z Mercedesem i drugą z Hyundaiem, a jego własna marka nie jest taka dobra, więc Beijing Hyundai jest oczywiście ważna dla niego — stwierdził analityk w Jefferies, Patrick Yuan.

Koreańska firma podała o wznowieniu działalności w prowincji Hebei po 2 dniach przerwy w produkcji — drugi raz w ostatnich tygodniach.

— Prowadzimy nadal rozmowy o płatnościach — opowiedział rzecznik Hyundaia.

Analityczka z Samsung Securities, Esther Yim uważa, że wewnętrzne spory o dostawców sygnalizują dłuższy kryzys dla firmy z Korei. — Inwestorzy są sfrustrowani, że Hyundai zrzuca wszystko na sytuację polityczną i niewiele robi dla rozwiązania problemu. Zachowuje się jak milczący kibic — stwierdziła.

Chińskie pismo „Global Times" podało powołując się na przedstawiciela sektora motoryzacji, że BAIC może rozwiązać tę spółkę, jeśli spory o dostawców nie zostaną rozwiązane. „Stosunki współpracy obu firm w formie spółki j. v. będą kontynuowane, obie firmy planują różne rozmowy dla umocnienia konkurencyjności na chińskim rynku" — głosi komunikat Hyundaia.

Koreańczycy spierają się z BAIC o strategię dostaw, a spór ten był przyczyną zalegania z zapłatą dla niektórych dostawców, co doprowadziło do zatrzymywania produkcji w fabrykach. Mówi się, że BAIC chce przestawić się na tańszych chińskich dostawców dla obniżenia kosztów w warunkach rosnącej konkurencji na tym największym rynku na świecie, natomiast Hyundai chce chronić obecny łańcuch dostaw.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. "Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA"
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne