W ostatnich trzech latach 46 proc. firm rodzinnych na świecie i ponad połowa w Europie Środkowej (w tym w Polsce) przeprowadziła różnego rodzaju transakcje łączenia przedsiębiorstw. W naszym regionie najbardziej popularne były fuzje (dotyczyły prawie co drugiej z rodzinnych firm) oraz spółki joint-venture – wynika z badania, które firma Deloitte przeprowadziła wśród 575 firm rodzinnych w 52 krajach, w tym w Polsce.
Technologiczny atut
Ankietowano przedstawicieli „nowego pokolenia", czyli osoby, które kierują firmą od maksymalnie trzech lat lub też w ciągu najbliższych trzech lat obejmą kierownicze stanowisko. Jak wynika z raportu, zmiana pokoleniowa zaczyna wpływać na sposób prowadzenia biznesu w familijnych przedsięwzięciach.
65 proc. uczestników badania zwiększyło liczbę podmiotów, z którymi teraz współpracują. Jak podkreślają eksperci Deloitte, to naturalny efekt powiększania się grona uczestników rynku między innymi dzięki nowym cyfrowym technologiom – ułatwiają one dotarcie do nowych partnerów nie tylko w innych krajach, ale też na innych kontynentach.
– Sposób prowadzenia rodzinnych przedsiębiorstw oparty przede wszystkim na długotrwałych relacjach i zaufaniu staje się niewystarczający. Tworzące się na rynku nowe, wzajemne powiązania i współzależności otwierają wiele możliwości rozwoju – wskazuje Adam Chróścielewski, partner w dziale audytu i lider praktyki ds. firm rodzinnych w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte. Radzi też liderom nowego pokolenia, by dostrzegali zmiany w swoim środowisku biznesowym i wykorzystywali w pełni ich potencjał – jeśli nie chcą ustąpić miejsca na rynku swoim konkurentom.