Firmy rodzinne chcą się łączyć

Familijne spółki na świecie są coraz bardziej skore do współpracy. Ten trend nasila zmiana pokoleniowa.

Aktualizacja: 23.10.2018 22:21 Publikacja: 23.10.2018 21:00

Firmy rodzinne chcą się łączyć

Foto: 123RF

W ostatnich trzech latach 46 proc. firm rodzinnych na świecie i ponad połowa w Europie Środkowej (w tym w Polsce) przeprowadziła różnego rodzaju transakcje łączenia przedsiębiorstw. W naszym regionie najbardziej popularne były fuzje (dotyczyły prawie co drugiej z rodzinnych firm) oraz spółki joint-venture – wynika z badania, które firma Deloitte przeprowadziła wśród 575 firm rodzinnych w 52 krajach, w tym w Polsce.

Technologiczny atut

Ankietowano przedstawicieli „nowego pokolenia", czyli osoby, które kierują firmą od maksymalnie trzech lat lub też w ciągu najbliższych trzech lat obejmą kierownicze stanowisko. Jak wynika z raportu, zmiana pokoleniowa zaczyna wpływać na sposób prowadzenia biznesu w familijnych przedsięwzięciach.

65 proc. uczestników badania zwiększyło liczbę podmiotów, z którymi teraz współpracują. Jak podkreślają eksperci Deloitte, to naturalny efekt powiększania się grona uczestników rynku między innymi dzięki nowym cyfrowym technologiom – ułatwiają one dotarcie do nowych partnerów nie tylko w innych krajach, ale też na innych kontynentach.

– Sposób prowadzenia rodzinnych przedsiębiorstw oparty przede wszystkim na długotrwałych relacjach i zaufaniu staje się niewystarczający. Tworzące się na rynku nowe, wzajemne powiązania i współzależności otwierają wiele możliwości rozwoju – wskazuje Adam Chróścielewski, partner w dziale audytu i lider praktyki ds. firm rodzinnych w Polsce i Europie Środkowej w Deloitte. Radzi też liderom nowego pokolenia, by dostrzegali zmiany w swoim środowisku biznesowym i wykorzystywali w pełni ich potencjał – jeśli nie chcą ustąpić miejsca na rynku swoim konkurentom.

Mało sojuszy

W wielu z nich założyciele nadal mają istotny wpływ na biznes, a jak zwracał uwagę Paweł Orfinger, dyrektor ds. rozwoju i członek zarządu Hotele SPA Dr Irena Eris, większość polskich rodzinnych przedsiębiorców zawdzięcza sukces własnej pracy, w której byli zdani na własne siły i wyczucie biznesu. Długa tradycja pełnego decydowania o biznesie nie tylko ogranicza ich chęć do korzystania z zewnętrznych doradców, ale też chęć współpracy z innymi rynkowymi graczami. Wolą iść własną drogą.

To popularne podejście wśród rodzinnych firm w Polsce i w całej Europie Środkowej, gdzie znacznie mniej niż na świecie są popularne np. strategiczne sojusze – o ile w skali świata zawiązało je w ostatnich trzech latach 33 proc. rodzinnych przedsiębiorstw, o tyle u nas jedynie 18 proc. Firmy w naszym regionie – w tym w Polsce – bardzo ostrożnie podchodzą też do współpracy z klientami klientów czy konkurentami, na którą stawia ponad 42 proc. familijnych przedsiębiorców na świecie. Ostrożnie podchodzą również do przejęć, które rodzinne firmy realizują, chcąc osiągnąć szybszy wzrost i efekt skali. Rzadziej (30 proc.) argumentem za akwizycją był dostęp do innowacji.

Przejęcia wykorzystują przede wszystkim do usprawnienia procesów w firmie (45 proc.), a jedynie dla 17 proc. badanych jest ono sposobem na pozyskiwanie utalentowanych pracowników. Tymczasem jak dowodzą badania Fundacji Firm Rodzinnych, pracownicy coraz wyżej cenią firmy rodzinne jako pracodawców – m.in. ze względu na ich przywiązanie do wartości i długoterminową perspektywę działania. ©?

Opinia

Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne

Wiele firm rodzinnych dopiero od niedawna zaczyna doceniać swoją rodzinność i sięgać po nią m.in. w budowaniu odpowiednich zespołów ludzi. Z badań FFR wynika, że osoby, które chciałyby założyć rodzinną firmę, rzadziej niż pozostali potencjalni przedsiębiorcy kierują się chęcią zdobycia większych pieniędzy. Takie podejście łączy właścicieli rodzinnego przedsiębiorstwa oraz osoby, które chciałyby w takim miejscu pracować. Pozytywne nastawienie do firm rodzinnych rośnie z roku na rok. O ile w 2017 r. 24 proc. badanych wiązało swoją przyszłość zawodową z biznesem rodzinnym, o tyle obecnie jest to 28 proc.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Słabe euro - kiedy zrówna się z dolarem?
Biznes
Co z tą Agencją Uzbrojenia? Potrzebujemy lepszego systemu pozyskiwania broni
Biznes
Rosjanie nie zagrają na konsoli w „Wiedźmina”. Bo to niepatriotyczne
Biznes
Amica rośnie tylko w Polsce i Azji. "Nie widzimy oznak ożywienia popytu"
Materiał Promocyjny
Kobieta pracująca żadnej pracy się nie boi!
Biznes
Gdzie wyrzucić przeterminowane leki? Kilka ważnych zasad do zapamiętania