Amica rośnie tylko w Polsce i Azji. "Nie widzimy oznak ożywienia popytu"

Choć trzeci kwartał okazał się ostatecznie lepszy od oczekiwań rynkowych, Amica i tak zanotowała spadki na zdecydowanej większości rynków.

Publikacja: 25.11.2024 13:36

Amica rośnie tylko w Polsce i Azji. "Nie widzimy oznak ożywienia popytu"

Foto: Adobestock

Grupa Amica w pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 r. zanotowała 1,9 mld zł przychodów ze sprzedaży, co oznacza 11-proc. spadek rdr. Spółka podkreśla, że odzwierciedla to spadek popytu na AGD w Europie. Choć sprzedaż urządzeń w Polsce, biznesowo najważniejszym rynku dla Grupy Amica, wzrosła o ponad 9 proc. rdr, to nie pokryło to spadków na przeżywających głębszą dekoniunkturę innych rynkach.

Czytaj więcej

Amica chce wrócić do zysków. Nowa strategia producenta AGD

Rośnie sprzedaż w Polsce i Azji. Amica wyprodukuje ok. 1 mln szt urządzeń AGD

- Poza Polską rośnie sprzedaż jeszcze tylko w Azji Centralnej, czyli naszej spółki w Kazachstanie. Na rynkach zachodnioeuropejskich spadki są spore, choć mniejsze niż w przypadku konkurencji. Niestety nie widzimy oznak wskazujących na ożywienie się popytu - mówi Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów.

Cała branża mierzy się z dekoniunkturą, z jednej strony widać słabszy popyt, a z drugiej odczuwalne są wysokie koszty surowców czy komponentów oraz wyższe niż przed rokiem wynagrodzenia pracowników.

Amica w związku z tym przeprowadziła już zwolnienia grupowe, co oznaczało redukcję ok. 40 etatów. Dotyczyło to głównie stanowisk biurowych, a nie produkcyjnych.

Czytaj więcej

Duży spadek produkcji AGD, ale Polska nadal liderem

W zakresie produkcji spółka spodziewa się, że w tym roku wyniesie ona ok. 1 mln sztuk, czyli znacznie poniżej poziomów obserwowanych przed wojną w Ukrainie. Od lipca Amica już ostatecznie nie prowadzi sprzedaży w Rosji, co przychodowo oznacza ubytek ok. 70 mln zł.

Zysk operacyjny niższy o połowę. Mimo to Amica zamierza utrzymać politykę dywidendową

Dodatkowo, importerom towarów z Dalekiego Wschodu na pewno nie służy blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej, a w sprzedaży Amiki ponad 60 proc. stanowią sprzęty produkowane dla spółki w Turcji czy Chinach. Mimo tak wielu zawirowań i wyzwań spółka zapowiada, iż chce utrzymać politykę dywidendową.

Grupa Amica wypracowała też po trzech kwartałach niższy o 29 proc. rdr wynik EBITDA (68,7 mln zł), a także zanotowała spadek zysku operacyjnego o ponad połowę (do 24,7 mln zł), co przyczyniło się do zejścia zysku brutto i netto nieznacznie w strefę ujemną.

- Mamy jasny plan, jak powrócić do generowania satysfakcjonujących zysków i wzrostów sprzedaży nawet przy niesprzyjającym otoczeniu. Upubliczniliśmy pod koniec września ogólne założenia długoterminowej strategii, której plany operacyjne w każdym obszarze konsekwentnie już realizujemy – dodaje Michał Rakowski.

Biznes
UE rozważa gigantyczny pakiet pomocowy dla Ukrainy
Biznes
Polsko-amerykańska fabryka amunicji do himarsów najwcześniej w 2028 roku
Biznes
Producenci broni dają zarobić
Materiał Partnera
Potrzeba dialogu jest dziś ogromna
Materiał Partnera
Główne cele to nowe rynki i zielona transformacja
Materiał Promocyjny
Raportowanie zrównoważonego rozwoju - CSRD/ESRS w praktyce