W Polsce spadła sprzedaż soków i napojów

W 2010 r. łączne wydatki na soki, nektary i napoje niegazowane spadły o około 7 proc. Boom na rynek warty już ok. 3,3 mld zł nie powróci

Aktualizacja: 01.04.2011 02:05 Publikacja: 31.03.2011 15:28

W Polsce spadła sprzedaż soków i napojów

Foto: Flickr

– Dwucyfrowe zwyżki, którymi cieszyliśmy się w minionej dekadzie, przechodzą do historii – mówi Joanna Bancerowska, dyrektor ds. korporacyjnych Agros Novej, właściciela marki Fortuna. Jej zdaniem w najbliższych latach sprzedaż soków, nektarów i napojów niegazowanych może rosnąć w tempie kilku procent rocznie.

Tempo wyhamuje, ponieważ rynek się nasycił. – Soki, nektary i napoje to jedna z największych kategorii spożywczych w Polsce – podkreśla Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera branży, do którego należą marki Tymbark i Kubuś.

W 2010 r. wydaliśmy na soki, nektary i napoje niegazowane w sumie ok. 3,3 mld zł, o niemal 7 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy Nielsen, na które powołują się czołowi producenci. Wartość rynku pociągnęły w dół nektary i napoje. O ok. 12 proc. urosła natomiast sprzedaż soków, które nie zawierają cukru.

Bożena Nosecka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zwraca uwagę, że nektarom i napojom wyrósł nowy silny konkurent. Jest nim woda. W 2010 r. jej sprzedaż według Nielsena urosła o ok. 12 proc., do ponad 2,5 mld litrów. Wydaliśmy na nią ok. 2,6 mld zł, o 9 proc. więcej niż w 2009 r. Popyt na wodę rośnie, ale jej spożycie jest u nas nadal niższe niż w Europie Zachodniej. Jej atutem jest także niższa niż w przypadku napojów cena. – Gdy dochody nie rosną, to konsumenci wybierają częściej tańsze produkty – podkreśla Nosecka.

Do kupowania nektarów i napojów nie zachęcają także rosnące ceny. Do pierwszej fali podwyżek doszło w czwartym kwartale 2010 r. Doprowadziły do nich m.in. rekordowo drogie koncentraty owocowe oraz opakowania.

Na dotychczasowych podwyżkach się nie skończy. Zdaniem Joanny Bancerowskiej nie można wykluczyć, że w tym roku sięgną one nawet kilkunastu procent.

– Ceny koncentratów owocowych wolniej, ale jednak nadal idą w górę. Do tego trzeba wziąć pod uwagę to, co się dziejew ostatnim czasie na polskim rynku cukru – mówi Sebastian Knapik, wiceprezes Sokopolu, czołowego producenta soków, nektarów i napojów pod markami sieci handlowych.

Karty w branży sokowo-napojowej rozdają Maspex, Hortex oraz Agros Nova. W styczniu 2011 r. ich łączne udziały pod względem wartości sprzedaży sięgały 76 proc. – Segment soków, nektarów i napojów jest jednym z najbardziej konkurencyjnych na rynku spożywczym – wyjaśnia Bancerowska.

Przekonała się o tym m.in. Coca-Cola. Mimo intensywnej promocji soków Cappy w ciągu ostatnich kilku lat, marka ta na początku tego roku miała 3,6- proc. udział w rynku.

Tymczasem firm gotowych podbić rynek nie ubywa. Kilka dni temu dołączyła do nich firma Foodcare. Silną pozycję w branży chce zdobyć za sprawą marki Frugo, którą kupiła od spółki Aflofarm. Napój ten był znany w drugiej połowie lat 90., ale w ciągu ostatnich kilku lat zniknął ze sklepów.

– Dwucyfrowe zwyżki, którymi cieszyliśmy się w minionej dekadzie, przechodzą do historii – mówi Joanna Bancerowska, dyrektor ds. korporacyjnych Agros Novej, właściciela marki Fortuna. Jej zdaniem w najbliższych latach sprzedaż soków, nektarów i napojów niegazowanych może rosnąć w tempie kilku procent rocznie.

Tempo wyhamuje, ponieważ rynek się nasycił. – Soki, nektary i napoje to jedna z największych kategorii spożywczych w Polsce – podkreśla Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera branży, do którego należą marki Tymbark i Kubuś.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Materiał Partnera
Chcesz skalować swój e-biznes? PM Showcase Day to wiedza i relacje, które naprawdę działają!
Biznes
Gdzie wyrzucić karton po mleku? Nie wszyscy znają dobrą odpowiedź
Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG