W Polsce spadła sprzedaż soków i napojów

W 2010 r. łączne wydatki na soki, nektary i napoje niegazowane spadły o około 7 proc. Boom na rynek warty już ok. 3,3 mld zł nie powróci

Aktualizacja: 01.04.2011 02:05 Publikacja: 31.03.2011 15:28

W Polsce spadła sprzedaż soków i napojów

Foto: Flickr

– Dwucyfrowe zwyżki, którymi cieszyliśmy się w minionej dekadzie, przechodzą do historii – mówi Joanna Bancerowska, dyrektor ds. korporacyjnych Agros Novej, właściciela marki Fortuna. Jej zdaniem w najbliższych latach sprzedaż soków, nektarów i napojów niegazowanych może rosnąć w tempie kilku procent rocznie.

Tempo wyhamuje, ponieważ rynek się nasycił. – Soki, nektary i napoje to jedna z największych kategorii spożywczych w Polsce – podkreśla Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera branży, do którego należą marki Tymbark i Kubuś.

W 2010 r. wydaliśmy na soki, nektary i napoje niegazowane w sumie ok. 3,3 mld zł, o niemal 7 proc. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych firmy Nielsen, na które powołują się czołowi producenci. Wartość rynku pociągnęły w dół nektary i napoje. O ok. 12 proc. urosła natomiast sprzedaż soków, które nie zawierają cukru.

Bożena Nosecka z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zwraca uwagę, że nektarom i napojom wyrósł nowy silny konkurent. Jest nim woda. W 2010 r. jej sprzedaż według Nielsena urosła o ok. 12 proc., do ponad 2,5 mld litrów. Wydaliśmy na nią ok. 2,6 mld zł, o 9 proc. więcej niż w 2009 r. Popyt na wodę rośnie, ale jej spożycie jest u nas nadal niższe niż w Europie Zachodniej. Jej atutem jest także niższa niż w przypadku napojów cena. – Gdy dochody nie rosną, to konsumenci wybierają częściej tańsze produkty – podkreśla Nosecka.

Do kupowania nektarów i napojów nie zachęcają także rosnące ceny. Do pierwszej fali podwyżek doszło w czwartym kwartale 2010 r. Doprowadziły do nich m.in. rekordowo drogie koncentraty owocowe oraz opakowania.

Na dotychczasowych podwyżkach się nie skończy. Zdaniem Joanny Bancerowskiej nie można wykluczyć, że w tym roku sięgną one nawet kilkunastu procent.

– Ceny koncentratów owocowych wolniej, ale jednak nadal idą w górę. Do tego trzeba wziąć pod uwagę to, co się dziejew ostatnim czasie na polskim rynku cukru – mówi Sebastian Knapik, wiceprezes Sokopolu, czołowego producenta soków, nektarów i napojów pod markami sieci handlowych.

Karty w branży sokowo-napojowej rozdają Maspex, Hortex oraz Agros Nova. W styczniu 2011 r. ich łączne udziały pod względem wartości sprzedaży sięgały 76 proc. – Segment soków, nektarów i napojów jest jednym z najbardziej konkurencyjnych na rynku spożywczym – wyjaśnia Bancerowska.

Przekonała się o tym m.in. Coca-Cola. Mimo intensywnej promocji soków Cappy w ciągu ostatnich kilku lat, marka ta na początku tego roku miała 3,6- proc. udział w rynku.

Tymczasem firm gotowych podbić rynek nie ubywa. Kilka dni temu dołączyła do nich firma Foodcare. Silną pozycję w branży chce zdobyć za sprawą marki Frugo, którą kupiła od spółki Aflofarm. Napój ten był znany w drugiej połowie lat 90., ale w ciągu ostatnich kilku lat zniknął ze sklepów.

– Dwucyfrowe zwyżki, którymi cieszyliśmy się w minionej dekadzie, przechodzą do historii – mówi Joanna Bancerowska, dyrektor ds. korporacyjnych Agros Novej, właściciela marki Fortuna. Jej zdaniem w najbliższych latach sprzedaż soków, nektarów i napojów niegazowanych może rosnąć w tempie kilku procent rocznie.

Tempo wyhamuje, ponieważ rynek się nasycił. – Soki, nektary i napoje to jedna z największych kategorii spożywczych w Polsce – podkreśla Dorota Liszka, rzecznik prasowy grupy Maspex, lidera branży, do którego należą marki Tymbark i Kubuś.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej