Budowę zakładu na wyspie Gryfia, który stanie na terenie Mieleckiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, rozpoczęto w czwartek. Znajdzie w nim zatrudnienie ok. 580 osób.
Inwestycja jest wspólnym przedsięwzięciem trzech podmiotów: niemieckiego koncernu Bilfinger, gdyńskiej stoczni Crist oraz Funduszu Inwestycyjnego MARS, należącego do Agencji Rozwoju Przemysłu. Dodatkowym elementem projektu jest budowa mostu łączącego wyspę Gryfia z siecią drogową Szczecina, co ma zwiększyć atrakcyjność inwestycyjną pozostałych terenów wyspy.
Eksperci oceniają, że w ciągu najbliższych 10 lat rynek będzie potrzebował nawet 5,5 tysiąca fundamentów wież wiatrowych o parametrach produkowanych w BCO. A szczecińska fabryka, ze względu na dobrą lokalizację i nowoczesne technologie, ma szansę odegrać znaczącą rolę w rywalizacji o rynek wielkogabarytowych konstrukcji stalowych dla sektora energetyki morskiej. Lokalne władze oceniają, że powstanie fabryki ma szansę przyspieszyć rozwój gospodarczy Szczecina.
ARP angażuje się w restrukturyzacje branży stoczniowej także w Trójmieście. Nowe inwestycje prowadzone są m.in. w Stoczni Remontowej Nauta i w Energomontażu Północ Gdynia. Celem jest rozszerzenie produkcji zwłaszcza dla sektora offshore (platformy wiertnicze i wydobywcze) oraz morskich farm wiatrowych. W ten sposób Polska mogłaby zbudować silny i konkurencyjny przemysł stoczniowy, oparty na dwóch filarach – sektorze okrętowym i offshore. – Spółki łączące działalność stoczniową z nowymi obszarami produkcji, współpracujące ze sobą i wykorzystujące efekt synergii, mają dobre perspektywy rynkowe – uważa prezes ARP Wojciech Dąbrowski.