Grupa PKP Cargo jest coraz aktywniejsza na rynku fuzji i przejęć w szeroko rozumianej branży transportowej. Chce być już nie tylko największym graczem w Polsce, ale i w innych krajach regionu. Jeśli przejmie Pol-Miedź Trans (PMT) oraz grupę CTL, zwiększy swój udział w krajowym rynku kolejowych przewozów towarowych (pod względem tzw. pracy przewozowej) z prawie 56,8 proc. do 65,7 proc.
Ma też ogromne szanse na odgrywanie większej roli w Czechach. Kupując firmę Advanced World Transport (AWT) od razu zyska tam 8 proc. rynku.
Dzięki tym trzem zaplanowanym transakcjom zwiększy też obecność w Niemczech, na Słowacji i Węgrzech oraz w Słowenii, Rumunii, Bułgarii i Chorwacji.
Dziś PKP Cargo jest drugim co do wielkości kolejowym przewoźnikiem towarów w UE. Zdecydowanym liderem jest Grupa DB Schenker Rail, podmiot zależny niemieckiego koncernu Deutsche Bahn. Cargo nie ma dziś szans na dogonienie Niemców, ale może odskoczyć innym firmom z branży. Za PKP Cargo są obecnie m.in. Grupa Rail Cargo Austria i francuski Fret SNCF.
Współpraca z KGHM
PKP Cargo w I półroczu 2015 r. chce objąć do 50 proc. udziałów w firmie Pol-Miedź Trans, należącej do KGHM.