Pirelli wraca na giełdę

Pierwotna oferta publiczna (IPO) Pirelli przewiduje sprzedanie na giełdzie 30-40 proc. akcji tej firmy oponiarskiej z Mediolanu

Aktualizacja: 06.08.2017 13:42 Publikacja: 06.08.2017 12:51

Pirelli wraca na giełdę

Foto: Bloomberg

Piąty na świecie producent opon zamierza wrócić na giełdę pod nowym kierownictwem. Wycofano go z giełdy w Mediolanie w 2015 r., na której był notowany od 1922 r., po złożeniu obowiązkowej oferty na resztę udziałów przez nośnik inwestycyjny kontrolowany przez China National Chemical Corp (ChemChina).

W najbliższych dniach Pirelli ma wystąpić do organu kontroli rynku Consob o zgodę na wejście na giełdę — podał jeden z informatorów. — Chodzi o uruchomienie IPO pod koniec września albo na początku października, więc czasu jest mało — dodał. Ostateczny termin będzie zależeć od uzyskania przez firmę wszystkich niezbędnych aprobat od władz ds. konkurencji.

Sama firma chciałaby zadebiutować 4 października — dodał ten informator potwierdzając termin podawany we włoskich mediach. Pirelli odmówiła skomentowania tego, wcześniej zapowiadała, że planuje debiut w IV kwartale. W kwietniu poinformowała, że ChemChina chce zmniejszyć swój udział do poniżej 50 proc. dla zapewnienia większego sukcesu IPO.

Państwową ChemChina ma 65 proc. w Marco Polo International Italy, jedynym udziałowcu Pirelli, 22,4 proc. należy do spółki holdingowej Camfin, której inwestorami są prezes Pirelli Marco Tronchetti Provera, UniCredit i Intesa Sanpaolo, a reszta do funduszu inwestycyjnego związanego z Rosneftem.

W ramach umowy z ChemChina, mniej dochodowy dział opon do ciężarówek i ciężkiego sprzętu Pirelli został włączony do chińskiej spółki giełdowej Aeolus, włoskiej firmie postała więc produkcja opon do samochodów osobnych, lekkich furgonetek i motocykli. W tej dziedzinie Pirelli skupiła się w ostatnich latach na oponach z górnej półki dla takich marek jak Mercedes, Audi i BMW

W I kwartale, gdy firma z Mediolanu zadebiutowała na rynku jako producent wyłącznie opon konsumenckich, osiągnęła zysk operacyjny EBITDA 270,3 mln euro i obroty 1,34 mld. Segment premium stanowił 67,8 proc. łącznej sprzedaży.

Biznes
Uczelnie chronią zagranicznych studentów. „Zatrudnijcie adwokata, nie opuszczajcie USA”
Biznes
Chiny zbliżają się do UE. Rekord na GPW. Ukrainie grozi niewypłacalność
Biznes
Unia Europejska nie wycofuje się z ESG
Biznes
Trwa konkurs dziennikarski „Voice Impact Award”
Biznes
Davos w cieniu skandalu. Założyciel forum oskarżany o nadużycia finansowe i etyczne