Dlaczego warto mieć CSR wpisany w strategię biznesu, na czym polega odpowiedzialność środowiskowa firm, o czym nie mogą zapominać odpowiedzialne spółki, ale także o współpracy biznesu z samorządem mowa była podczas debaty „Trendy CSR – za co musi być odpowiedzialny biznes", zorganizowanej przez „Rzeczpospolitą" w ramach projektu „Biznes odpowiedzialny w Polsce".
Wartości w DNA
– Odpowiedzialność środowiskowa i społeczna jest kluczową rolą firmy i powinna być bardzo mocno wpisana w jej DNA. W większości korporacji to już się dzieje, bo firmy, które są zaangażowane w działanie na poziomie globalnym, dostrzegają problemy, z którymi boryka się cały świat – mówiła Maria Andrzejewska, dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Jej zdaniem punkt, w którym się znaleźliśmy, i wydarzenia pandemiczne uświadomiły nam, jaki jest system wartości. – Że pewne rzeczy zaniedbaliśmy, inne zignorowaliśmy, a jeszcze innych po prostu nawet nie dopuszczaliśmy jako możliwego scenariusza. A jednak się wydarzył. W pewnym stopniu firmy, przede wszystkim wielkie biznesy, negowały to, o czym naukowcy mówili od dawna. Bo zagrożenie pandemią, zmianami, które nastąpiły, było sygnalizowane od wielu, wielu lat – uważa Maria Andrzejewska. – Bardzo ważne jest, by firmy angażowały się w działania o charakterze stricte społecznym, docierając znacznie szerzej niż do ich bezpośrednich interesariuszy.
Jej zdaniem dobrze się stało, że w czasie pandemii biznes zwielokrotnił działania związane z odpowiedzialnością społeczną. Powinien jednak adoptować się do dynamicznej rzeczywistości i dostrzegać dziejące się zmiany. – Sytuacja kryzysowa, w której jesteśmy, powinna nie tylko inspirować biznes do budowania swego rodzaju odporności na to, co mogą przynieść kolejne kryzysy, ale przede wszystkim zmienić model funkcjonowania. Wzrost gospodarczy nie może opierać się na niepohamowanej eksploatacji naszej planety, ale na poszanowaniu kapitału, jaki od niej otrzymaliśmy. Zmieniający się klimat i utrata różnorodności biologicznej są kluczowymi wyzwaniami, które w pewnym sensie doprowadziły do obecnego kryzysu – podkreśliła dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa.
Dodała, że to ważne, że biznes angażuje się w aktywności niezwiązane bezpośrednio z jego działalnością i że coraz częściej nie jest to związane wyłącznie z efektem wizerunkowym. – Czasami względy wizerunkowe nie są w stanie przysłonić negatywnego oddziaływania biznesu. Bo jeżeli firma zanieczyszcza np. rzeki i robi to stale i w znaczącym stopniu, to nawet jeśli wesprze jakiś ważny cel, to wizerunkowo niczego to nie zmieni – zauważyła Maria Andrzejewska.