Jednocześnie mieszkańcy wysoko gospodarczo rozwiniętych państw doświadczają demokratyzacji społeczeństwa, wzrostu świadomości i odpowiedzialności za wybory dóbr i usług. Popularność ekologii, mody na minimalizm, ograniczania konsumpcji, zmienia zachowania i wpływa na postawy producentów i usługodawców. Podkreśla znaczenie jakości, a nie ilości. W konsekwencji obserwujemy przenikanie się tych dwóch płaszczyzn, odmiennych zachowań i oczekiwań, i rosnących napięć.
Koszty zmian klimatu
Tymczasem świat nieuchronnie zmierza ku dalszemu wzrostowi temperatur o 0,2 st. C co dziesięć lat i zanieczyszczenia powietrza, wywołując szereg zagrożeń, wśród których najczęściej wymieniane są: wzrost prawdopodobieństwa występowania ekstremalnych zjawisk pogodowych (susze, powodzie), zagrożenie wyginięcia raf koralowych, ograniczenia lodu Grenlandii czy podniesienia poziomu mórz.
Koszty zmian klimatu to nie tylko zapobieganie negatywnym skutkom środowiskowym, ale także uruchamianie mechanizmów ekonomicznych przeciwdziałających wzrostowi cen żywności i osłabiających deficyt żywności. A przede wszystkim to podejmowanie działań na rzecz zmiany technik i technologii produkcji rolnej i przemysłowej oraz świadczenia usług transportowych, aby zmienić źródła nośników energii i zmniejszyć emisje. Inicjatywy dotyczą także zmian zachowań konsumentów i służą zwiększeniu świadomości warunków, w jakich produkowane są dobra oraz skutków określonych wyborów, np. środków transportu lub źródeł napędów pojazdów.
Aby działania te przyniosły zamierzone efekty, konieczne jest ustawiczne zwiększanie świadomości społeczeństw, czemu służyć ma edukacja.
Przykładem inicjatywy służącej kształceniu nowych postaw, tak wśród przedsiębiorców, jak i przedstawicieli władz lokalnych i regionalnych i wszystkich tych, którzy w samorządach odpowiadają za realizację polityki społecznej i inwestycje infrastrukturalne oraz środowisko, jest Międzyuczelniana Akademia Klimatu. To konsorcjum trzech uczelni: Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie i Uniwersytetu Wrocławskiego, które reprezentując odmienne dyscypliny nauki, przygotowało program studiów podyplomowych.
Ideą tworzących te studia było przygotowanie słuchaczy do zdobycia praktycznej wiedzy w zakresie przyczyn postępujących zmian klimatu, możliwości przeciwdziałania im, ich wpływu na środowisko i funkcjonowanie społeczeństw, gospodarek, jednostek samorządowych, organizacji i przedsiębiorstw oraz obowiązujących i planowanych regulacji związanych ze zmianami klimatycznymi na poziomie krajowym, regionalnym i międzynarodowym.