„Bo nikt nie zabije żony po czekoladzie”. Zakazu reklamy piwa chce 48 tys. osób

Petycję do minister zdrowia Izabeli Leszczyny podpisało 48 tys. osób, z wnioskiem, by zakazać możliwości reklamowania piwa. Dlaczego? 40 proc. dzieci w pieczy zastępczej jest tam z powodu alkoholizmu rodziców. Reklama piwa w Polsce jest warta 174 mln zł rocznie.

Publikacja: 22.02.2025 10:46

„Bo nikt nie zabije żony po czekoladzie”. Zakazu reklamy piwa chce 48 tys. osób

Foto: Adobe Stock

„Wydrukowałam dzisiaj i złożyłam do minister zdrowia Izabeli Leszczyny petycję w sprawie zakazu reklamy piwa. Podpis złożyło 48 tys. osób!” – napisała w piątek na portalu X Olga Lagosz, używająca nicka Nomadmum.

Dlaczego? Lagosz wskazuje, że w Polsce w pieczy zastępczej, typowo kojarzonej z opieką nad sierotami, z powodu alkoholizmu rodziców jest aż 40 proc. dzieci, gdy z powodu sieroctwa – jedynie 4 proc. To alkoholizm rodziców jest więc głównym zjawiskiem społecznym, które „wtrąca” dzieci do domów dziecka i innego tego typu placówek.

„Wolałbym, aby nie było reklam słodyczy. Życzę powodzenia” – skomentował żartobliwie tę wiadomość jeden z użytkowników, na co Nomadmum odpisała: „Jeszcze nie słyszałam, żeby jakiś koleś po czekoladzie zabił żonę”.

Kolejnym powodem dla chęci zakazu reklamy piwa jest skala konsumpcji piwa. „Branża piwna ogłosiła akurat dzisiaj spadki sprzedaży. Drama jest o 2 proc., czyli kupowaliśmy wcześniej DZIENNIE !! 16 mln butelek piwa a teraz kupujemy 15.7 mln”  - tweetuje Lagosz.

Wreszcie wskazuje na nikłą świadomość społeczną, że piwo również jest napojem alkoholowym. „Biegli sądowi przy badaniach psychiatrycznych pytają już nie tylko o spożycie alkoholu, a oddzielnie o piwo, bo społeczeństwo nie uznaje piwa za alkohol” – pisze Nomadmum.

Czytaj więcej

Alarmujące nowe dane na temat alkoholizmu nastolatków. Kto i w jakim wieku już pije?

Chcą zakazu reklam piwa. Petycja do minister zdrowia Izabeli Leszczyny

„Tajemnicą pozostaje uzasadnienie stanu prawnego umożliwiającego branży piwowarskiej niemal nieograniczone reklamy swoich produktów, w tym w połączeniu ze sportem, tworzeniem więzi społecznych czy relaksem. W opinii wielu konsumentów ale i sprzedawców, piwo przestało być alkoholem. Doszliśmy do absurdu, w którym dyskonty spożywcze wydając gazetki sprzedażowe oddzielnie dedykowane alkoholom i produktom spożywczym, piwo umieszczają w sekcji spożywczej” – napisała autorka w treści petycji, zamieszczonej na portalu petycjeonline.com.

Wskazuje tam też kilka absurdów, jak to, że najwięcej pieniędzy z branży alkoholu Polacy wydają właśnie na piwo, ale może być ono reklamowane, wiele działań rządu jest jednie pozornie skutecznych, a przez zwolnienie piwa z podatku cukrowego – jest ono często tańsze niż bezalkoholowy napój gazowany.

Autorkę oburza także fakt, że wpływy z reklamy piwa zasilają Fundusz Zajęć Sportowych dla dzieci, „fakt ten jest wręcz oburzający, aby ilość zajęć dla dzieci, Ministerstwo Sportu uzależniało od wysokości środków wydawanych na reklamę piwa”.

Czytaj więcej

Alkoholik z Tik Toka: Trzeba ograniczyć ludziom dostęp do alkoholu

Ile warta jest reklama piwa?

Polacy wydali na zakup piwa w ubieglym roku 22,8 mld zł, choć w świetle tego tekstu może być pozytywną wiadomością, że bardzo rośnie sprzedaż piwa bezalkoholowego, która skoczyła o 16 proc. w ujęciu rocznym do wartości 1,7 mld zł. Ile są warte reklamy piwa, czyli jedynego alkoholu, który można w ten sposób promować? To niebagatelny budżet. Jak wynika z Raportu o Rynku Reklamy Publicis Groupe Polska, szacunkowe inwestycje reklamowe w ujęciu netto za 2024 r. sięgnęły 174 mln zł. Widać ogromną sezonowość inwestycji w reklamę, o ile na przełomie roku, w ciągu dwóch pierwszych i dwóch ostatnich miesięcy nakłady na reklamy piwa sięgają 2-4 mln zł, z czego dwie trzecie idą na telewizję, to potem intensywność reklam mocno rośnie, skacze do 16 mln zł w kwietniu, by w czerwcu osiągnąć 34 mln zł, potem wakacje to 25 i 22 mln zł i do końca roku nakłady stopniowo maleją. Co ciekawe, choć generalnie reklama przenosi się coraz mocniej do internetu, to piwo lubi tradycyjne kanały i tutaj od 60 do nawet 78 proc. nakładów trafia do – telewizji. Ważne są jeszcze, ale tylko w cieplejszych miesiącach, outdoor i oczywiście internet, który przejmuje od 27 do 35 proc. budżetów.

„Wydrukowałam dzisiaj i złożyłam do minister zdrowia Izabeli Leszczyny petycję w sprawie zakazu reklamy piwa. Podpis złożyło 48 tys. osób!” – napisała w piątek na portalu X Olga Lagosz, używająca nicka Nomadmum.

Dlaczego? Lagosz wskazuje, że w Polsce w pieczy zastępczej, typowo kojarzonej z opieką nad sierotami, z powodu alkoholizmu rodziców jest aż 40 proc. dzieci, gdy z powodu sieroctwa – jedynie 4 proc. To alkoholizm rodziców jest więc głównym zjawiskiem społecznym, które „wtrąca” dzieci do domów dziecka i innego tego typu placówek.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Przemysł spożywczy
Olej rzepakowy z Białorusi nie wjedzie na Litwę. Oto powód
Przemysł spożywczy
Po sześciu latach spadków znów rośnie sprzedaż mięsa
Przemysł spożywczy
We Francji wiesz, jakie mięso kupujesz i jesz
Przemysł spożywczy
Najmniej kupują mięsa osoby najstarsze. Zbadano zwyczaje jedzeniowe Polaków
Przemysł spożywczy
Masło ze świni? W Rosji - tak. Rośnie góra podrabianej żywności