Także w 2022 r. Komisja Europejska wydała rozporządzenie ESPR dotyczące ekoprojektowania. Obejmuje ono wymogi związane z trwałością produktu, możliwościami jego ponownego użycia i naprawy, efektywnością energetyczną i oszczędnością zasobów, określa zawartość materiałów z recyklingu, a także zapowiada wprowadzenie obowiązków informacyjnych, w tym tzw. cyfrowy paszport produktu. W 2023 r. dokument zaostrzono o bezpośredni zakaz niszczenia obuwia i odzieży.
Nowe przepisy obejmują także dyrektywę odpadową, która nakłada na producentów odpowiedzialność za zarządzanie odzieżą wprowadzoną przez nich na rynek. Dotyczy to m.in. kosztów związanych ze zbiórką i sortowaniem, transportem, przygotowaniem do ponownego użycia, recyklingu lub właściwej utylizacji. Dyrektywa musi zostać włączona do ustawodawstwa krajowego państw członkowskich, a jej przepisy mają zacząć obowiązywać już od 1 stycznia 2025 r.
Działania biznesu
Wśród firm, które rozumieją konieczność zmian na rzecz domykania obiegu zasobów w zakresie tekstyliów, jest LPP. Firma wraz z innymi przedstawicielami biznesu i ekspertami wzięła udział w spotkaniach Okrągłego Stołu Zespołu ds. Zrównoważonej Mody powołanego przez UN Global Compact Network Poland. Ich celem było wypracowanie konkretnych rozwiązań dotyczących rozwoju sektora odzieżowego w kierunku mody cyrkularnej.
– Ogłoszenie przez Komisję Europejską w marcu 2022 r. strategii dla cyrkularnych i zrównoważonych tekstyliów stało się impulsem dla podjęcia działań w celu dostosowania zasad funkcjonowania polskiego biznesu odzieżowego do międzynarodowych standardów. Jestem przekonana, że wdrożenie opracowanych w ramach okrągłego stołu wskazówek zapewni ochronę konsumentów, poprawę bezpieczeństwa i jakości produktów, ale też promowanie innowacji w naszej branży – mówi Ewa Janczukowicz-Cichosz, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju w LPP, przedstawicielka spółki w Zespole ds. Zrównoważonej Mody.
Efektem niemal dwóch lat wymiany wiedzy i doświadczeń jest stanowisko zespołu wobec regulacji UE oraz dziesięć rekomendacji dotyczących polskiego sektora mody. Obejmują one cztery obszary kluczowe dla efektywnej transformacji sektora i wdrażania rozwiązań zapewniających poszanowanie zasad zrównoważonego rozwoju. Dotyczą kwestii związanych m.in. ze standaryzacją polskich i międzynarodowych przepisów o zamykaniu obiegu odzieży, ze wsparciem oraz promowaniem technologii i modeli biznesowych opartych na idei cyrkularności mody, a także z informowaniem i edukacją konsumentów w tym zakresie oraz zapewnieniem równych warunków do konkurencji dla branży lokalnej z podmiotami spoza UE.
Konsekwentnie wdrażane przez LPP projekty z zakresu gospodarki cyrkularnej pozwalają spółce już dziś odpowiadać na wymogi wynikające z nowych standardów. I tak LPP realizuje zbiórkę używanej odzieży dowolnych marek już od 2018 roku. W ubiegłym roku inicjatywa objęła całą sieć sprzedaży stacjonarnej firmy w Polsce. Dzięki współpracy z Towarzystwem Pomocy im. św. Brata Alberta odzież w dobrym stanie trafia do drugiego obiegu i przekazywana jest osobom w kryzysie bezdomności. Pozostałe ubrania są segregowane w celu finalnego przetworzenia.