Dla nas najważniejsze było zapewnienie bezpieczeństwa pracowników i możliwie sprawnego dalszego funkcjonowania firmy. Natychmiast powołaliśmy zespół zarządzania kryzysowego, który na bieżąco analizował rozwój wydarzeń i niezwłocznie podejmował decyzje.
Kluczowa komunikacja z pracownikami
Jedną z pierwszych była dyspozycja tymczasowego przejścia na pracę zdalną przez wszystkich pracowników biurowych i działy sprzedaży. Zostały także natychmiast wprowadzone restrykcyjne zasady bezpieczeństwa dla działów produkcyjnych i magazynowych, które musiały kontynuować stacjonarną pracę. Przygotowaliśmy i zaoferowaliśmy specjalne szkolenia z zasad bezpiecznej pracy w warunkach pandemicznego zagrożenia, które okresowo powtarzamy. Wszyscy pracownicy są na bieżąco wyposażani w środki ochrony osobistej typu maski, rękawiczki czy środki dezynfekcji rąk.
Kluczowa w kryzysie pandemii okazała się komunikacja z pracownikami. Chcieliśmy, by wszystkie decyzje zespołu zarządzania kryzysowego były zrozumiałe i regularnie komunikowane. Wynikało to z przekonania, że jawność i transparentność pozwoli pracownikom łatwiej stawić czoła wyzwaniom, ograniczy niepewność i niepokój, ułatwi zaakceptowanie koniecznych zmian. Dla menedżerów utworzyliśmy także specjalną grupę na platformie komunikacyjnej Teams, gdzie na bieżąco mogą zadawać zarządowi pytania.
W warunkach pandemii funkcjonujemy już od roku. Rekomendowana praca zdalna dla wszystkich pracowników, którym charakter pracy na to pozwala, stała się codziennością, a działy sprzedaży, produkcji i magazynów pracują w warunkach restrykcyjnych zasad bezpieczeństwa.
Mamy przekonanie, że udało nam się przeprowadzić naszą organizację w Polsce przez ten trudny czas z sukcesem. Utrzymaliśmy poziom zatrudnienia, nie skorzystaliśmy z rządowej tarczy, co więcej, przeprowadziliśmy doroczny proces przeglądu i podwyżek pracowniczych wynagrodzeń. Wyniki firmy na koniec 2020 r. okazały się porównywalne z wynikami 2019 r. Uważamy też, że zdaliśmy trudny egzamin przed naszymi pracownikami. W ankiecie przeprowadzonej w czerwcu 2020 ocenili oni działania zarządu HPL na 4,5 w 5-stopniowej skali, a 73 proc. pracowników wskazało, że rekomendowaliby Henkla jako pracodawcę swojemu przyjacielowi.