Materiał przygotowany przez Fundację Polska Bezgotówkowa
Ze wsparcia Fundacji, od początku jej istnienia, skorzystało już ponad 3 tys. instytucji publicznych i samorządowych, co przełożyło się na sfinansowanie ponad 16 tys. terminali, a ponad 8,5 tys. z nich zostało umieszczonych bezpośrednio w urzędach.
W 2024 roku do Programu dołączyło 216 nowych instytucji publicznych. Fundacja wsparła wprowadzenie na rynek 1186 nowych terminali dla instytucji publicznych – do urzędów trafiło 520 terminali. Obecnie najwięcej terminali w instytucjach publicznych znajduje się w Warszawie (270) oraz w powiecie mińskim (253). Natomiast najwyższy wskaźnik liczby terminali w Programie na 1000 mieszkańców odnotowały powiaty hrubieszowski, lipski oraz namysłowski.
– Cyfrowe rozwiązania płatnicze, jak i systemy oraz aplikacje tworzone, aby wspierać kontakty pomiędzy obywatelami, a sektorem publicznym stają się coraz bardziej powszechne i pożądane przez mieszkańców ze względu na udogodnienia, jakie oferują – poprawiają dostęp i kontakt z administracją publiczną, ułatwiają i przyspieszają realizację wielu spraw urzędowych – zarówno stacjonarnie, jak i zdalnie. Oczekiwania i preferencje klientów w zakresie digitalizacji i dostępności usług cyfrowych będą wzrastać. Ważne jest, aby za tymi zmianami nadążały zarówno firmy, jak i urzędy. Program Fundacji Polska Bezgotówkowa oferuje bezpłatny dostęp do płatności online i do terminali płatniczych, które pozwolą na pobieranie elektronicznych płatności w przestrzeni publicznej – np. w szkole, w domu kultury, w teatrze, w bibliotece czy na parkingu. Elektroniczne rozwiązania nie tylko ułatwią mieszkańcom realizację codziennych spraw, ale mogą także wpłynąć na wysokość dochodów z opłat. W końcu wiele osób nie będzie musiało rezygnować z danej usługi, ze względu na brak preferowanej metody płatności – wyjaśnia Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
W ramach Programu Fundacji, urzędy, instytucje samorządowe, a także jednostki zależne od samorządów mogą bezpłatnie wypróbować terminal płatniczy, aplikację płatniczą w telefonie lub możliwość płatności za zobowiązania przez internet. Fundacja Polska Bezgotówkowa pokrywa koszty wdrożenia usług płatniczych oraz obsługi transakcji bezgotówkowych, a instytucje zyskują możliwość wprowadzenia nowych standardów płatności, dzięki którym mogą zapewnić lepszą jakość obsługi mieszkańców i petentów.
Instytucje publiczne mogą skorzystać z finansowania w ramach Programu Polska Bezgotówkowa również w rozwiązaniach obsługujących transakcje bez fizycznego użycia kart (punkty online) – w ramach aplikacji mObywatel, usług opłacanych na stronach internetowych instytucji lub poprzez przekierowanie na płatność online, np. z wykorzystaniem kodu QR. Każda instytucja publiczna może skorzystać z więcej niż jednego bezpłatnego urządzenia, jeżeli prowadzi więcej niż jeden punkt kasowy.
Kolejnym obszarem działań z samorządami jest propagowanie idei Smart City. Fundacja Polska Bezgotówkowa oferuje wsparcie finansowe na instalację samoobsługowych modułów płatniczych, które mogą być zintegrowane z różnego typu urządzeniami, pracującymi na rzecz instytucji publicznych. Celem jest zwiększenie dostępności bezgotówkowych form płatności w miejscach publicznych, co nie tylko podnosi wygodę użytkowników, ale również usprawnia procesy administracyjne oraz odciąża obsługę. Fundacja współfinansuje zakup oraz instalację modułów płatniczych w samoobsługowych automatach i urządzeniach, które pełnią kluczowe funkcje w infrastrukturze miejskiej oraz instytucjach publicznych. Przykłady takich urządzeń to: opłatomaty urzędowe, parkomaty, biletomaty czy recyklomaty.
Więcej informacji: https://polskabezgotowkowa.pl/dla-instytucji/instytucje/
Materiał przygotowany przez Fundację Polska Bezgotówkowa