Ranking satysfakcji klientów banków. Wyłonił się nowy lider

Polacy są dosyć zadowoleni z usług swoich banków, wystawiając ogólną ocenę 75 pkt na 100 pkt możliwych – wynika z najnowszej edycji badań prowadzonych przez ARC Rynek i Opinia. Najbardziej docenianym bankiem okazuje się obecnie VeloBank.

Publikacja: 23.01.2025 04:33

Polacy są dosyć zadowoleni z usług swoich banków

Polacy są dosyć zadowoleni z usług swoich banków

Foto: Adobe Stock

Firma ARC Rynek i Opinia już po raz dziewiąty zbadała opinię klientów na temat banków, z których najczęściej korzystają. W edycji 2024/2025 ocenie poddano ogółem dziesięć największych banków detalicznych w Polsce, a „Rzeczpospolita” jako pierwsza przedstawia najważniejsze wyniki tego rankingu.

Foto: Paweł Krupecki

Najbardziej doceniany bank w 2024 r.

Tak więc na czele listy najlepiej ocenianych banków (i wyróżnionych tytułem „Bank doceniony przez klientów”) znalazł się tym razem VeloBank, detronizując lidera z ostatnich kilku lat, czyli ING Bank Śląski. VeloBank uzyskał 79 pkt i zanotował w stosunku do poprzedniej edycji wyraźny wzrost ocen, bo aż o 7 pkt.

Niewiele gorsze oceny, bo 78 pkt, i drugie miejsce w rankingu uzyskał ING BSK, a trzecie miejsce ex aequo przypadło PKO BP, Millennium i Credit Agricole BP (po 76 pkt). Kolejne pozycje zajmują mBank, BNP Paribas (po 75 pkt), Santander BP, Alior (po 74 pkt), a zestawienie zamyka Bank Pekao (69 pkt).

Eksperci ARC Rynek i Opinia podkreślają, że niemal wszystkie banki z pierwszej trójki (poza PKO BP, który utrzymał zeszłoroczny wynik) poprawiły swoje notowania rok do roku. O wygranej VeloBanku zadecydowała dobra ocena prowizji i opłat, a także obsługi w oddziałach. ING Bank od wielu lat znajduje się zaś w pierwszej trójce i otrzymał najwyższe noty wśród klientów, jeżeli chodzi o oferowane produkty. Podobnie jak PKO BP i Millennium.

Czy Polacy są zadowoleni ze swoich banków

W badaniu ARC klienci swój poziom satysfakcji mogą określić na skali od 0 do 100 pkt. 0 to całkowite niezadowolenie z usług banku, 100 – pełne zadowolenie. Średnia ocena w raporcie za 2024 r. to 75 pkt.

– Ogólną satysfakcję klientów banków na poziomie 75 pkt można uznać za wysoką – komentuje Grzegorz Sygnowski, kierownik zespołu w ARC Rynek i Opinia. Na przestrzeni ostatnich lat utrzymuje się ona na mniej więcej stałym poziomie, z drobnymi wahaniami w górę czy w dół, choć jest niższa niż w latach 2017–2019.

– Świadczy to o tym, że banki dokładają wiele starań, by utrzymać poziom zadowolenia klientów, jednocześnie sporo zależy od ogólnej koniunktury gospodarczej, która ma przełożenie na sposób postrzegania atrakcyjności oferty bankowej – zaznacza Sygnowski. Przykładowo, gdy stopy procentowe NBP spadają, a w ślad za tym spada oprocentowanie lokat, to klienci mogą oceniać swój bank przez pryzmat atrakcyjności oferty depozytowej. A w czasie boomu konsumpcyjnego najważniejsza może być choćby szybkość i łatwość dostępu do oferty pożyczkowej.

Czytaj więcej

Na wysokich stopach NBP banki zarabiają krocie. Czy to w porządku?

Co wpływa na poziom ocen 

Obok głównego rankingu satysfakcji ARC bada również poszczególne aspekty działania banków, które mogą mieć słabszy bądź mocniejszy wpływ na ogólny poziom zadowolenia. Chodzi tu przede wszystkim o takie obszary, jak szeroko rozumiana atrakcyjność oferty produktowej, jakość obsługi w różnych kanałach (w placówkach stacjonarnych czy w bankowości mobilnej) czy poziom opłat i prowizji, czyli ceny za oferowane usługi.

W najnowszej edycji badań klienci najlepiej oceniają ogólnie banki pod względem bankowości mobilnej i internetowej, najgorzej zaś – jeżeli chodzi o sposób załatwiania reklamacji i kwestie oferty produktowej.

Na przestrzeni lat widać rosnący wpływ bankowości mobilnej i internetowej na ogólny poziom satysfakcji klientów banków. – Również w ostatnich latach szczególnie kwestia czynników cenowych – czyli wysokości opłat i prowizji, zaczyna się wybijać jako istotny czynnik budowania satysfakcji – zaznacza Grzegorz Sygnowski. Przeciwnie dzieje się z rolą infolinii – ci klienci, który potrzebują kontaktu z bankiem, albo stawiają na kontakt online, albo wolą tradycyjną, osobistą wizytę.

Czytaj więcej

Nasz bank zdejmuje ciasny krawat, ale nadal jest i będzie w garniturze

Jak chętnie polecamy swój bank znajomym

Istotnym elementem badań ARC Rynek i Opinia jest też wskaźnik rekomendacji, w którym respondenci wskazują, czy poleciliby innym swój bank (tzw. wskaźnik NPS). Tu również obecnym liderem okazał się VeloBank (30 pkt). Pierwszą zaś piątkę w tej kategorii stanowią kolejno: ING BSK, Credit Agricole, BNP Paribas oraz Millennium.

Średnia ocena w tej kategorii wyniosła 19 pkt wobec 17 pkt rok wcześniej. Największą poprawę rok do roku zanotował VeloBank – skok z 9 do 30 pkt, Credit Agricole – z 7 do 28 pkt oraz BNP Paribas – z -4 do +22 pkt.

Na wartość wskaźnika NPS wpływa przede wszystkim ogólny poziom zadowolenia klientów z bankowych usług, a także poziom ich lojalności. Im klient bardziej usatysfakcjonowany, tym bardziej lojalny, nie chce odchodzić z banku, z którego korzysta, a nawet jest skłonny polecić ten bank swoim znajomym czy rodzinie. 

Czytaj więcej

Szymon Midera, prezes PKO BP: "wychodzimy ze strefy komfortu"

Czy banki walczą o klientów

Dla sektora finansowego badania satysfakcji klientów we wszystkich jej aspektach są niezwykle istotne i zwracają na to szczególną uwagę. Przy dużej liczbie banków uniwersalnych w Polsce ich oferta jest bowiem bardzo podobna, za to liczba klientów w pewnym sensie ograniczona. Co do zasady Polacy mniej chętnie zmieniają swój bank niż w przypadku innych usługodawców (np. operatorów telekomunikacyjnych). – Jeśli już się na to decydują, to muszą być bardzo przekonani, że jest to oferta bardzo atrakcyjna. Banki robią więc wszystko, by z jednej strony zlojalizować klientów, by nie „uciekli” do konkurencji, a z drugiej – by jednak przyciągnąć do siebie tych nowych – wyjaśnia Grzegorz Sygnowski.

Ta walka o nowych, lojalnych klientów może zresztą rozgrywać się przede wszystkim na poziomie najmłodszej grupy wiekowej, czyli osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z finansami. To jednocześnie wyzwanie dla banków, bo to grupa najbardziej krytyczna wobec tradycyjnych kredytodawców i korzystająca zdecydowanie najczęściej z nowych technologii.

Bank też może stać się „love brandem”
Adrian Adamowicz, członek zarządu ds. bankowości detalicznej i korporacyjnej w VeloBanku, komentuje awans banku w rankingu satysfakcji klientów.

Co dla banku oznacza skok na pierwsze miejsce w badaniach opinii klientów? Zależało wam na tym?
Najbardziej zależy nam na klientach – to oni wyznaczają standardy, do których dążymy. Cieszymy się, że sprostaliśmy ich oczekiwaniom, co ten ranking potwierdza. To szczególnie ważne w dobie dynamicznych zmian technologicznych. Nieustannie rozwijamy nasze rozwiązania, oferując intuicyjną aplikację mobilną i w pełni cyfrowe procesy kredytowe, ale jednocześnie dbamy o ludzki wymiar obsługi, tzw. human touch. To właśnie ten balans sprawia, że nie tylko otrzymujemy wysokie oceny, ale także jesteśmy w czołówce banków najczęściej polecanych przez klientów. A to dla nas największe wyróżnienie – dowód, że bank też może stać się „love brandem”, który ludzie lubią i rekomendują.
Czy awans to efekt szczególnych starań? Jeśli tak, w jakich obszarach?
Patrzymy na satysfakcję klientów całościowo, ale jako bank, który łączy technologię z finansami, mamy kilka wyróżników. Stawiamy na rozwiązania dostosowane do realnych potrzeb użytkowników – od sprawnie działającego contact center, życzliwych ludzi w oddziałach, po nowoczesną aplikację. W ostatnim czasie szczególnie zależało nam również na dotarciu do młodszych klientów, bo z tymi starszymi mieliśmy już dobrze ugruntowaną relację. To się udało – osiągnęliśmy najlepsze wyniki w grupie do 29. roku życia, co potwierdza, że strategia łączenia innowacji z profesjonalną obsługą działa.
Jakie widzicie wyzwania w kontekście utrzymania pozycji lidera?
Kluczowe będzie dla nas utrzymanie właściwej równowagi między innowacją a ludzkim podejściem do klienta. Fundament jednak pozostaje bez zmian – nadal będziemy stawiać na realne potrzeby naszych klientów, łatwość kontaktu oraz sprawnie działające rozwiązania, które ułatwiają codzienne bankowanie.

Banki
Czy i dlaczego banki nie lubią gotówki?
Materiał Promocyjny
Suzuki e VITARA jest w pełni elektryczna
Banki
OZE, magazyny energii, wodór i wychwytywanie CO2 na celowniku EBOR w Polsce
Banki
SBB: po kredytach frankowych czas na walkę z kredytami złotowymi
Banki
Dobre wyniki gigantów finansowych z Wall Street
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Banki
Od sprawy beznadziejnej do pełnego sukcesu. Dziesięć lat walki frankowiczów
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego