Stonesi zbudowali imperium gospodarcze

Ile warta jest marka Rolling Stones? Nikt jeszcze nie podjął się wyceny artystycznych brandów, ale to także dzięki nim najwięksi artyści dołączają do grona najzamożniejszych ludzi tego świata.

Publikacja: 09.07.2018 21:00

Stonesi prowadzą w Holandii cztery firmy

Stonesi prowadzą w Holandii cztery firmy

Foto: AFP

Stonesi zbudowali w Holandii imperium gospodarcze złożone z czterech samodzielnych firm: Promopub, Promotone, Promotour i Musidor, tak aby kontrolować wszystkie aspekty swojej działalności, głównie prawa autorskie czy prawa do wizerunku. Każda firma produkująca koszulki czy inne gadżety ze słynnymi wydętymi ustami i czerwonym jęzorem musi posiadać odpowiednią licencję.

Dlaczego Holandia? Bo grupa korzysta w swojej działalności z tamtejszego przepisu o nieopodatkowaniu tantiem. Od 2014 r., czyli od tournée „On Fire", Stonesi współpracują z Jeepem. Według samych zainteresowanych, te dwa brandy wiele łączy. To przede wszystkim duch wolności i przygody, które reprezentują obie marki.

Czytaj także: Jagger nie ma wyrzutów sumienia z powodu cen biletów

Czy zatem marka Stonesów bądź innych gwiazd tego formatu, mająca swoje korzenie w zjawiskach kulturowych, może być tak samo wyceniona jak np. Google? Na podstawie obiektywnych gospodarczych kryteriów Google i The Rolling Stones niczym się nie różnią. Można analizować zakres ich działalności oraz ich przychody. Na razie jednak nikt tego jeszcze nie zrobił, może dlatego, że The Rolling Stones czy inne ikony popkultury nie powstali po to, by stać się wyłącznie potężnym znakiem towarowym.

Faktem jest, że za gwiazdami idą potężne pieniądze. Najbogatszym artystą świata wciąż pozostaje Paul McCartney. Majątek eks-Beatlesa szacowany jest na 1,3 mld dolarów. Na drugim miejscu plasuje się największa sława światowego musicalu, Andrew Lloyd Webber.

Na tyle, ile warta jest znajdująca się w Luwrze „Mona Lisa", najdroższy na świecie obraz pędzla Leonarda da Vinci, wyceniany na 800 mln dolarów – szacowany jest majątek rapera Jay-Z. Warto podkreślić, że pieniądze te artysta zarobił w dwie dekady. Jeśli dodać do tego 400 mln dolarów jego żony i wokalistki Beyoncé – wkrótce para amerykańskich gwiazd może przegonić Webbera i sir Paula. Tylko tegoroczne tournée duetu OTRII, które gościło m.in. w Warszawie, ma przynieść 200 mln dolarów przychodów.

Cenne marki, cenne kraje

Czy marka The Rolling Stones bądź innej światowej gwiadzy może być więcej warta niż marka jakiegoś kraju? Zapewne jeszcze długo nie. Weźmy Polskę – w ubiegłym roku zajęliśmy 23. pozycję w rankingu najbardziej wartościowych marek firmy Brand Finance. Wyceniono nas na 571 mld dol., gdy jeszcze w 2016 r. było to 515 mld dol. To dziesiąty wynik w Europie i ósmy wśród państw UE, m.in. za Niemcami, Wielką Brytanią, Francją, Hiszpanią i Szwecją. Nie udało się wejść do drugiej dziesiątki , ale za nami są Norwegia, Belgia, Austria. Najbardziej wartościową marką dysponują Stany Zjednoczone (21,05 bln dol.) przed Chinami (10,2 bln dol.), Niemcami (4,02 bln dol.), Japonią (3,44 bln dol.) i Wielką Brytanią (3,13 bln dol.).

W biznesie według magazynu „Forbes" najcenniejszą okazał się w zeszłym roku koncern Apple o wartości 170 miliardów dolarów. Na drugiej pozycji znalazł się Google. Jego wartość wynosi 101,8 mld dol. Na trzecim miejscu z wynikiem 87 mld uplasował się Microsoft. Czekamy na ranking wartości brandów kulturalnych.

Media
„Globalny Chrząszcz”, nowość w ofercie podcastowej „Rzeczpospolitej”
Media
Nieoficjalnie: Warner Bros Discover rozpoczął proces sprzedaży TVN
Media
Kto przejmie majątek Solorza? Ekspert wyjaśnia, co się może stać
Media
Dzieci Zygmunta Solorza wytoczą nowe działa. Już nie ukrywają, z kim walczą
Materiał Promocyjny
W domu i poza domem szybki internet i telewizja z Play
Media
Zygmunt Solorz przerywa milczenie. Zdradza komu zostawi swój majątek
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku