Szwankują silniki Rolls-Royce'a w dreamlinerach SIA

Singapore Airliners uziemił dwa boeingi B787-10 Dreamliner z powodu przedwczesnego zużycia łopatek turbin w silnikach Trent 1000 TEN produkcji Rolls-Royce'a. Samoloty pozostaną na ziemi do czasu wymiany silników - informuje przewoźnik

Publikacja: 02.04.2019 17:11

Szwankują silniki Rolls-Royce'a w dreamlinerach SIA

Foto: Bloomberg

Trent 1000 TEN to najnowsza wersja silnika, który miał trudne początki eksploatacyjne. W końcu lutego RR poinformował, że na świecie uziemiono 35 dreamlinerów z powodu przedwczesnej korozji lub pękania łopatek. Producent silników zapowiedział, że przyspieszy prace przy montowaniu nowych łopatek i do końca roku zmniejszy liczbę unieruchomionych samolotów do dziesięciu.

Teraz przypomniał, że z chwilą wejścia do eksploatacji nowych silników uprzedzał linie lotnicze o krótszej żywotności łopatek turbin wysokiego ciśnienia. "We współpracy z użytkownikami pobraliśmy próbki z floty silników używanych w trudniejszych warunkach. Te prace wykazały, że w małej liczbie tych silników trzeba wymienić łopatki wcześniej niż zakładano" - cytuje Reuter komunikat producenta. RR dodał, że jego inżynierowie zaprojektowali już i testują poprawione łopatki, wyraził ubolewanie z powodu dojścia do perturbacji w używaniu samolotów z trentami.

W lutym RR zwiększył na to odpis do 790 mln funtów (921 mln euro) z 554 mln w połowie ubiegłego roku, przeznaczył dodatkowe 100 mln funtów w gotówce, co przyczyniło się do powstania rocznej straty operacyjnej 1,16 mld funtów.

Wpadki projektowe nękały program silników Trent od 2016 r. zmuszając Rolls-Royce do odpisania 1,7 mld dolarów. Spowodowały zmniejszenie udziału brytyjskich silników w dreamlinerach na korzyść rywala General Electric.

Uziemienie kolejnych drealimlinerów, najbardziej zaawansowanych technicznie samolotów, następuje w niewygodnym czasie dla Boeinga, gdy ma do czynienia ze światowym uziemieniem MAXów - stwierdziła agencja Bloomberga.

Akcje producenta silników straciły w Londynie 2,7 proc.

Trent 1000 TEN to najnowsza wersja silnika, który miał trudne początki eksploatacyjne. W końcu lutego RR poinformował, że na świecie uziemiono 35 dreamlinerów z powodu przedwczesnej korozji lub pękania łopatek. Producent silników zapowiedział, że przyspieszy prace przy montowaniu nowych łopatek i do końca roku zmniejszy liczbę unieruchomionych samolotów do dziesięciu.

Teraz przypomniał, że z chwilą wejścia do eksploatacji nowych silników uprzedzał linie lotnicze o krótszej żywotności łopatek turbin wysokiego ciśnienia. "We współpracy z użytkownikami pobraliśmy próbki z floty silników używanych w trudniejszych warunkach. Te prace wykazały, że w małej liczbie tych silników trzeba wymienić łopatki wcześniej niż zakładano" - cytuje Reuter komunikat producenta. RR dodał, że jego inżynierowie zaprojektowali już i testują poprawione łopatki, wyraził ubolewanie z powodu dojścia do perturbacji w używaniu samolotów z trentami.

Transport
Co drugi airbus w Rosji został na ziemi. Trudna zima w lotnictwie
Transport
Potężna kara dla Ryanaira za dodatkowe opłaty za bagaż. Oberwały też inne tanie linie
Transport
Bateryjna nadzieja Europy broni się przed upadkiem
Transport
Kontrolerzy lotów z PAŻP polecą w kabinach pilotów Ryanaira
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Transport
Pasażer samolotu chciał wysiąść w powietrzu. Skrępowany taśmą klejącą