Celem raportu było uzyskanie informacji o rynku produktów zdrowotnych i leków reklamowanych w programach telewizyjnych, dotyczących zarówno liczby rozpowszechnianych reklam produktów zdrowotnych i leków, jak i danych o zmianach, jakim ten rynek podlegał na przestrzeni ostatnich lat. Przeprowadzona analiza, w części jakościowej zawiera również rozważania dotyczące właściwej ochrony widza, sprawdza czy zawarte w przekazach handlowych informacje o produktach nie naruszają obowiązujących w tej kwestii przepisów.
Analiza ilościowa została przeprowadzona na podstawie danych telemetrycznych dotyczących spotów reklamowych wyemitowanych w czterech uniwersalnych programach telewizyjnych: TVP 1, TVP 2, Polsat, TVN, w dwóch programach skierowanych do małoletnich: TVP ABC, Mini Mini+ oraz w trzech kanałach tematycznych: TVN Meteo Activ (wcześniej TVN Meteo), TVN Style i Polsat Cafe.
Objęła przekazy handlowe: produktów leczniczych, suplementów diety, wyrobów medycznych, środków spożywczych wzbogaconych, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia i kosmetyków (m. in. środków do higieny i pielęgnacji). Definicje poszczególnych kategorii znajdują się w Raporcie. Instytucją regulującą rynek produktów leczniczych i wyrobów medycznych jest Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych i Produktów Biobójczych. Rynek suplementów diety, środków spożywczych wzbogaconych i specjalnego przeznaczenia oraz kosmetyków, np. środków do higieny i pielęgnacji, podlega Głównemu Inspektoratowi Sanitarnemu. Nadzór nad całością sprawuje Ministerstwo Zdrowia.
Od roku 1997 do roku 2015 liczba reklam z sektora produkty zdrowotne i leki wzrosła blisko 20 razy, tj. – 1998 proc. podczas gdy ogólna liczba reklam wzrosła trzykrotnie. W 1997 r. przekazy handlowe produktów zdrowotnych i leków stanowiły 4,6 proc. wszystkich przekazów, w 2015 r. już prawie co czwarta reklama wyemitowana w TVP 1, TVP 2, TVN i POLSAT była przekazem handlowych produktów zdrowotnych i leków (24,7 proc.).
Dodatkowo zbadano liczbę reklam w programach skierowanych do małoletnich: Mini Mini+ (dane od 2010 r.) i TVP ABC (od 2014 r.). Dane z 2015 roku dotyczą okresu 1 stycznia - 30 września 2015.