23 października 2017 r. zaprezentowano, a kolejnego dnia na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się projekt ustawy o jawności życia publicznego. Już 1 stycznia 2018 r. ustawa ma wejść w życie. Nowa regulacja ma zastąpić obowiązującą obecnie ustawę o ograniczeniu prowadzenia działalności, ustawę o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa oraz ustawę o dostępie do informacji publicznej.
Ustawa ma wprowadzić istotne zmiany w zakresie: pozyskiwania informacji publicznej, dostępu do oświadczeń majątkowych, ochrony prywatności w postępowaniach administracyjnych, czy jawności procesu legislacyjnego. Co istotne dla przedsiębiorców projekt przewiduje szereg rozwiązań ukierunkowanych na zapobieganie i zwalczanie korupcji, a wśród nich ochronę statusu tzw. sygnalisty (ang. whistleblower) oraz obowiązek wprowadzenia procedur antykorupcyjnych.
Publiczna jawność dla przedsiębiorców
Ustawa przewiduje wprowadzenie rejestru umów prowadzonego przez szefa Centralnego Biura Antykorupcyjnego, w ramach którego ujawnione zostaną najistotniejsze elementy wszelkich kontraktów zawieranych przez jednostki sektora publicznego oraz tzw. spółki zobowiązane, tj. te spółki kapitałowe, w których Skarb Państwa bezpośrednio lub za pośrednictwem innego podmiotu posiada 10 proc. praw udziałowych. Efektem tego będzie upublicznienie danych ich kontrahentów z sektora prywatnego.
Ponadto, zgodnie z projektem, ustawa ma nałożyć obowiązek stosowania procedur antykorupcyjnych zarówno w jednostkach sektora publicznego, jak też u średnich przedsiębiorców w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, czyli takich, którzy w ostatnich dwóch latach obrotowych zatrudniali średniorocznie co najmniej 50 pracowników i osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych przekraczający równowartość w złotych 10 mln euro, lub też sumy aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat przekroczyły równowartość w złotych 10 mln euro.
Po wejściu ustawy w życie przedsiębiorcy spełniający powyższe kryteria będą obowiązani nie tylko wprowadzić stosowne regulaminy, takie jak kodeksy etyczne, zasady przekazywania i otrzymywania prezentów, czy procedury informowania o podejrzeniu korupcji, ale również zmienić umowy z pracownikami i kontrahentami, poprzez wprowadzenie klauzul antykorupcyjnych. Będzie to stanowiło istotny wysiłek organizacyjny i może generować liczne problemy prawne, np. w zakresie w jakim konieczne będzie opracowanie listy stanowisk i wskazanie osób w sposób szczególny zagrożonych korupcją.