We wniosku o interpretację powiat wskazał, że jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2017 r. prowadzi skonsolidowane rozliczenie z tytułu tego podatku ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Dalej tłumaczył, że jest organem prowadzącym dla placówek oświatowych. W związku z realizacją zadań ustawowych zajmuje się m.in. pobieraniem opłat za wydanie duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych, zwraca koszty za praktyki zawodowe uczniów i organizuje egzaminy potwierdzające kwalifikacje zawodowe. Powiat zapytał czy w zakresie opisanych czynności działa jako podatnik VAT.
Fiskus odpowiedział, że tak. Przypomniał, że jednostka samorządu terytorialnego, wykonując czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, powinna być traktowana jako podatnik VAT. W ocenie urzędników, w odniesieniu do czynności wydawania duplikatów świadectw i legitymacji szkolnych powiat – szkoła wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT. Świadczy bowiem w reżimie cywilnoprawnym, a nie publicznoprawnym, odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Beneficjentami świadczonych usług za odpłatnością są uczniowie, słuchacze i absolwenci. Uiszczane opłaty są wynagrodzeniem wnoszonym na poczet świadczenia usług przez powiat, które stanowią z tego powodu czynności podlegające opodatkowaniu. Wydając za pośrednictwem placówek oświatowych duplikaty świadectw i legitymacji szkolnych powiat działa więc w charakterze podatnika VAT.
W zakresie pozostałych dwóch czynności, tj. zwrotu kosztów za praktyki zawodowe uczniów i organizacji egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, fiskus także uznał, że powiat jest podatnikiem VAT z tytułu pobierania za nie opłat.
Powiat zaskarżył interpretację i wygrał. Po analizie przepisów i orzecznictwa, również unijnego, WSA w Rzeszowie przypomniał, że – co do zasady – podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w odniesieniu do tych transakcji, w których występują jako organy władzy publicznej. Ich działalność w tej sferze nie należy do zakresu przedmiotowego przepisów dotyczących VAT.
Powiat, będący niewątpliwie organem władzy publicznej, może – w kontekście ustawy 0 VAT – występować w dwóch rolach. Jako podmiot niebędący podatnikiem VAT działa, gdy w reżimie publicznoprawnym realizuje zadania nałożone na niego przepisami prawa. Może być też uznany za podatnika VAT, gdy wykonuje czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, a więc w reżimie prywatnoprawnym.