Zespoły zagranicznych doradców mogą pomóc debiutantom na starcie eksportowej ekspansji.

Zespoły zagranicznych doradców mogą pomóc debiutantom na starcie eksportowej ekspansji.

Publikacja: 01.02.2016 20:00

Polski eksport coraz szybciej rozwija się na dalekich rynkach. Według analiz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE w 2015 roku sprzedaż towarów w krajach rozwijających się była o 13 proc. wyższa niż rok wcześniej. Podobne prognozy tempa wzrostu KUKE ma dla tej grupy rynków także na rok 2016. Dynamika byłaby więc o 4 pkt proc. wyższa niż w przypadku tegorocznego eksportu do krajów Unii Europejskiej, nie licząc Niemiec, gdzie tempo wzrostu sprzedaży byłoby wolniejsze niż w krajach rozwijających się o 3 pkt proc.

Dalekie perspektywy

Według ekspertów Banku Zachodniego WBK perspektywiczna dla polskich firm jest Afryka, gdzie znajduje się sześć z dziesięciu najszybciej rozwijających się obecnie gospodarek. Także Azja, w której otwiera się gigantyczny rynek chiński, dynamicznie rosnące rynki Wietnamu czy Malezji, z którą powiązane są bogate rynki w Zatoce Perskiej.

Znaczący potencjał wzrostu eksportu daje także Ameryka Łacińska. Zwłaszcza największa na kontynencie Brazylia, Meksyk rosnący dzięki strategicznemu położeniu, w tym bliskości rynku USA, czy też Chile dające szanse na eksport producentom branży wydobywczej.

Na tych wszystkich rynkach początkujący eksporterzy mają te same problemy: m.in. brak znajomości lokalnych realiów, przepisów podatkowych, wymogów administracyjnych czy różnic kulturowych. W omijaniu tych barier mogą pomóc globalne banki: ich zespoły doradców dostarczają klientom informacji dotyczących działalności w danym kraju, ułatwiają kontakty z potencjalnymi kontrahentami czy organizują prawników potrzebnych przy finalizowaniu transakcji.

Miękkie lądowanie

Jeden z największych banków, Grupa Santander, organizuje wsparcie poprzez tzw. International Desk. Ma on pomagać przedsiębiorstwom danego kraju w wychodzeniu za granicę oraz ułatwiać wejście firmom zagranicznym. International Deski działają we wszystkich krajach, w których jest obecna Grupa Santander.

– Ich wsparcie określane jest jako soft landing, czyli miękkie lądowanie na nowym rynku – mówi Olga Pietkiewicz, szefowa International Desk w BZ WBK.

Weźmy firmę planującą rozwój sprzedaży np. w Brazylii: zaangażowany do pomocy w BZ WBK zespół International Desk Polska skontaktuje się ze swoim brazylijskim odpowiednikiem. Następnie International Desk Brazylia przekaże firmie potrzebne informacje, np. listę sprawdzonych kancelarii prawnych, doradców podatkowych czy kontakty do branżowych izb handlowych. – Taki sposób ułatwia nie tylko samo otwarcie na miejscu konta, co w wielu krajach świata jest bardziej skomplikowane niż w Polsce, ale także uzyskanie finansowania – dodaje Pietkiewicz.

Pomoc zagranicznych doradców sprawdza się także wtedy, gdy eksport polskiej firmy wprost do zagranicznych odbiorców hurtowych może być skomplikowany, a czasem niemożliwy. Zdarza się, że firma świadcząca bardziej skomplikowane usługi, np. budowlane, nie może brać udziału w przetargach czy realizować zleceń, jeśli nie ma na miejscu oddziału lub lokalnej spółki zależnej. W takich sytuacjach – jak twierdzi Pietkiewicz – zespoły Desków mogą wiele pomóc.

Wesprą w Chinach

Od ubiegłego roku pomoc International Desk oferowana jest także na rynku chińskim. Santander utworzył zespół Desku w partnerskim Bank of Shanghai, gdzie funkcjonuje specjalna grupa doradców zajmujących się obsługą klientów z zagranicy.

– Posiadanie w Chinach lokalnego banku, zaufanego i przygotowanego do obsługi firm europejskich, ma ogromne znaczenie ze względu na bardzo wysokie formalne wymagania wobec zagranicznych kontrahentów – tłumaczy Robert Antczak, odpowiedzialny za rozwój biznesu międzynarodowego w BZ WBK.

W dodatku chińskie przepisy, nie dość że są skomplikowane, to jeszcze szybko się zmieniają. To, co w jednym miesiącu jest bezwzględnym wymogiem, w następnym może być już nieaktualne.

– W takim otoczeniu formalnoprawnym wielu dostawców usług bankowych i niebankowych nie może nadążyć za zmianami – ostrzega Maggie Zhang, szefowa International Desk w Bank of Shanghai.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych i Bisnode, pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra rozwoju. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Polski eksport coraz szybciej rozwija się na dalekich rynkach. Według analiz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE w 2015 roku sprzedaż towarów w krajach rozwijających się była o 13 proc. wyższa niż rok wcześniej. Podobne prognozy tempa wzrostu KUKE ma dla tej grupy rynków także na rok 2016. Dynamika byłaby więc o 4 pkt proc. wyższa niż w przypadku tegorocznego eksportu do krajów Unii Europejskiej, nie licząc Niemiec, gdzie tempo wzrostu sprzedaży byłoby wolniejsze niż w krajach rozwijających się o 3 pkt proc.

Pozostało 86% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki