Zgodnie z ustawą z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego, ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, ustawy – Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw (DzU poz. 1860) część zmienionych przepisów procedury cywilnej wejdzie w życie jeszcze w 2023 r., a reszta najpóźniej 14 marca 2024 r. Główny nacisk położono tym razem na kwestie elektronicznego dostępu stron do akt prowadzonej sprawy i elektronicznych doręczeń, a także na nowe zasady odbywania się posiedzeń zdalnych i zmianę liczebności składu orzekającego w postępowaniu odwoławczym (liczba sędziów orzekających zostanie zmniejszona do jednego z wyjątkiem określonego katalogu spraw).
Z punktu widzenia pełnomocników najważniejsze wydają się być zmiany w zakresie doręczeń pism oraz zmiany odnośnie posiedzeń zdalnych. Brakowało regulacji w tym zakresie, a taka forma posiedzeń po zakończonej pandemii raczej zostanie z nami na stałe.
Czytaj więcej
Na przepisach skorzystają pracownicy. Pracodawcy mogą mieć z kolei duży problem. Nowe, niższe kos...
Doręczanie pism
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z nowym art. 1311a k.p.c. od 28 września 2023 r. doręczanie pism sądowych profesjonalnym pełnomocnikom, rzecznikowi patentowemu, prokuratorowi i organowi rentowemu następuje wyłącznie poprzez umieszczenie ich treści w portalu informacyjnym. Zastrzeżono jednak, że „Nie dotyczy to pism, które podlegają doręczeniu wraz z odpisami pism procesowych stron lub innymi dokumentami niepochodzącymi od sądu, chyba że sąd dysponuje ich kopią utrwaloną w postaci elektronicznej”. Przepisu nie będzie się też stosować, jeżeli zajdzie potrzeba wydania stronie uwierzytelnionego odpisu orzeczenia lub tytułu wykonawczego.
Wyraźnie także wskazano, że w przypadku braku dokumentu potwierdzającego doręczenie jest ono uznawane za skuteczne po upływie 14 dni od dnia umieszczenia treści pisma w portalu informacyjnym. Określono też katalog sposobów, w jaki odbiorca potwierdza doręczenie pisma.