PKO BP chce kupić Raiffeisen Leasing Polska

PKO BP chce kupić Raiffeisen Leasing Polska. Bank złożył wiążącą ofertę i ma już wyłączność na negocjacje.

Publikacja: 22.09.2016 21:05

Transakcja oznaczałaby przetasowania na polskim rynku leasingu, na którym w pierwszym półroczu 2016 r. sfinansowano inwestycje warte łącznie 28,1 mld złotych. Obecnie największym graczem jest Europejski Fundusz Leasingowy. W rankingu aktywów sfinansowanych w pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku PKO Leasing zajmowało trzecie miejsce, a Raiffeisen Leasing był piąty. Gdyby doszło do połączenia działalności PKO i Raiffeisena, powstałaby największa firma leasingowa w Polsce z ogromną przewagą nad pozostałymi rywalami.

Konsolidacja rynku polskiego leasingu widoczna jest od kilkunastu lat. Jeśli w 1991 roku powstało 12 firm leasingowych, a cztery lata później na rynku działały już 102 podmioty leasingowe, to obecnie Związek Polskiego Leasingu (ZPL), odpowiadający za 90 proc. rynku, zrzesza 29 firm, oferujących leasing, wynajem czy pożyczki inwestycyjne.

Według Andrzeja Sugajskiego, dyrektora generalnego ZPL, większość procesów konsolidacyjnych na polskim rynku leasingu to jednak nie fuzje, gdzie z połączenia dwóch firm powstawałaby nowa. – W ostatnich latach mieliśmy do czynienia z przypadkami wycofywania się z polskiego rynku zagranicznych grup kapitałowych, których częścią były podmioty świadczące usługi leasingu. Z taką sytuacją mieliśmy do czynienia w przypadku skandynawskiej grup Nordea oraz grupy VB Leasing – mówi Sugajski. Jego zdaniem podobne sytuacje będą widoczne w kolejnych latach.

Leasing rośnie w Polsce jak na drożdżach: okres od stycznia do czerwca okazał się lepszy od pierwszego półrocza sprzed roku o 17,7 proc. A to nie koniec wzrostu: według prognoz ZPL cały 2016 rok ma przynieść branży zwiększenie finansowania w ujęciu rocznym o 21,5 proc. Ocenia się, że z całości tegorocznych nakładów inwestycyjnych firm w aktywa ruchome polski sektor leasingowy sfinansuje przeszło 43 proc. Na koniec czerwca łączna wartość aktywnego portfela branży przekraczała 97 mld zł. To niewiele mniej od wynoszącej 107 mld zł wartości salda kredytów inwestycyjnych, jakie firmom udzieliły banki. W rezultacie leasing jest jednym z głównych zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji firm i ma coraz większy wpływ na PKB.

Jak szybko rośnie znaczenie leasingu w polskiej gospodarce, pokazały już w ub. roku statystyki Leaseurope, europejskiej federacji branży: w grudniu poinformowała ona, że polskie firmy leasingowe wypracowały w pierwszej połowie 2015 roku szósty wynik w Europie. Okazało się także, że wypracowana w tym czasie dynamika wzrostu polskiego rynku na poziomie 13,2 proc. była o 4 pkt proc. wyższa niż średnia europejska.

W pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku największy, przeszło 41-procentowy, udział w finansowaniu przez branżę leasingową miały samochody osobowe i lekkie dostawcze do 3,5 tony. Wartość umów w tym segmencie wyniosła 11,6 mld zł i wzrosła w porównaniu z pierwszym półroczem ub. roku o prawie jedną trzecią. To dynamika znacznie większa niż w całym ub. roku, kiedy leasing aut zwiększył się w ujęciu rocznym o jedną piątą.

Ubezpieczenia
Wypłata w 15 dni - Warta podsumowuje pomoc powodzianom
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Ubezpieczenia
Klęski żywiołowe uderzyły w wyniki ubezpieczycieli. Wypłaty ostro w górę
Ubezpieczenia
Już 5 banków oferuje zielone gwarancje KUKE
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay