PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy

Wzrost zysku do 6,2 mld zł, większe przychody ze sprzedaży ubezpieczeń, znacząco wyższa rentowność i dywidenda na poziomie 4,5 zł za akcję – takie cele wyznacza sobie PZU. Będzie też porządkowanie aktywów bankowych. Inwestorzy dobrze przyjęli te plany.

Publikacja: 02.12.2024 14:57

Prezes PZU Artur Olech

Prezes PZU Artur Olech

Foto: materiały prasowe

Największy polski ubezpieczyciel z pompą ogłosił w poniedziałek nową strategię Grupy PZU, na lata 2025-27. Liczy, że jeszcze umocni ona jego pozycję. Zapowiada, że za trzy lata Grupa PZU będzie bardziej zyskowna, efektywniejsza kosztowo, a jej uproszczona struktura organizacyjna, pozwoli pełniej skupić się na obsłudze oraz satysfakcji klientów i zapewniać jeszcze wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy. 

 – W horyzoncie trzyletnim koncentrujemy się na rentowności w głównym biznesie. Nasz biznes bankowy będzie transparentny dla inwestorów, dzięki uproszczeniu aktywów bankowych w naszej Grupie. Poprawi to zarządzanie nimi, a uwolniony w ten sposób kapitał przeznaczymy na inwestycje. Wypracujemy dodatkowe oszczędności w Grupie PZU jako efekt synergii w ramach Grupy oraz zapewnimy wzrost rentowności. Zwiększymy poziom dywidendy i będziemy mniej zależni od zmian poziomu stóp procentowych – mówił w czasie prezentacji nowej strategii Artur Olech, prezes PZU.

Czytaj więcej

PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę

W strategii PZU zapisało wzrost zysku do poziomu powyżej 6,2 mld zł na koniec 2027 r. To o niemal 2 mld zł więcej od celu, zapisanego w strategii na lata 2021-23. Wzrost zysków ma przynieść przede wszystkim wyższa sprzedaż ubezpieczeń. Zebrana składka ma, na koniec horyzontu nowej strategii, wzrosnąć o co najmniej 7,5 mld zł, do 36 mld zł. Wskaźnik rentowności ma podskoczyć o 2 pkt. proc. do 19 proc.

„To bardzo ambitne cele. Poprzeczka jest zawieszona wysoko” – przyznaje zarząd PZU.

Bankowa konsolidacja

W poniedziałkowym wywiadzie dla „Parkietu” i „Rzeczpospolitej” prezes Olech stwierdził, że przyszłość należących do Grupy PZU Alior Banku i Banku Pekao to jest jeden najważniejszych elementów porządkowania jej struktury. - To rzadko spotykane, że firmy ubezpieczeniowe kontrolują banki. A już zwłaszcza dwa banki funkcjonujące równolegle i w jakimś zakresie ze sobą konkurujące – powiedział Artur Olech.

Czytaj więcej

Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość

W poniedziałek rano zarządy PZU i Banku Pekao podpisały list intencyjny, w sprawie sprzedaży udziałów ubezpieczyciela w Aliorze do Pekao. Planowana sprzedaż ma na celu konsolidację aktywów bankowych pod parasolem Banku Pekao. Po tej transakcji PZU dalej utrzyma kontrolę nad aktywami bankowymi, ale w innym modelu.

Celem transakcji jest zwiększenie wartości dla Grupy PZU, dzięki zapewnieniu przejrzystej struktury dla akcjonariuszy i możliwość wypracowania większej wartości. Kapitał z uwolnionych aktywów bankowych będzie przeznaczony na rozwój biznesu PZU i udział Grupy w zachodzących procesach transformacji polskiej gospodarki.

Cele ubezpieczeniowe i Link4

W nowym horyzoncie strategicznym Grupa PZU chce się skupić na swoim podstawowym biznesie, czyli ubezpieczeniach. Liczy na umocnienie pozycji lidera w ubezpieczeniach na życie, m.in. dzięki koncentracji działań wokół pokolenia wyżu demograficznego i pokolenia silver. Chce także utrzymać portfel klientów i zdynamizować rentowność w ubezpieczeniach grupowych. Zapowiada dodatkowe produkty życiowe, zdrowotne i benefitowe. Ma to być impuls do wzrostu wartości nowego biznesu o ponad 35 proc. i osiągnięcie marży operacyjnej powyżej 20 proc.

W ubezpieczeniach majątkowych masowych, gdzie ponad 60 proc. nieruchomości w Polsce nie ma wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego w przypadku wystąpienia szkód, dzięki m.in. powszechności we wszystkich kanałach dystrybucji i rozwoju know-how, Grupa chce osiągnąć ponad 30-proc. wzrost przychodów. W segmencie ubezpieczeń majątkowych korporacyjnych Grupa zakłada wzrost przychodów o przeszło 25 proc., m.in. za sprawą udziału w największych inwestycjach, w tym w zielonej transformacji KPO.

Czytaj więcej

PZU ma nowego prezesa. Już nie tylko p.o. KNF podjął decyzję

Biznes zdrowotny Grupy PZU ma zanotować wzrost przychodów o ponad 60 proc., powyżej 3 mld zł. Zapowiada tu inwestycje warte do 1 mld zł, przede wszystkim w sieć swoich placówek medycznych, w tym szpitali.

PZU nie zamierza pozbywać się Link4. - To jest działalność ubezpieczeniowa, czyli zasadnicza część biznesu Grupy PZU. Nie chcemy sprzedawać, ale chcemy większej współpracy, integracji oraz efektów synergii. Wiele obszarów wymaga poprawy – tłumaczył nam prezes PZU. Chcemy zachować strategię multibrandową, bo jesteśmy przekonani, że w Polsce ma ona sens. A Link4 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych brandów na polskim rynku – dodał.

Grupa zapowiedziała też „lekką ekspansję zagraniczną”. Dziś jest obecna w pięciu krajach.

Dywidenda i reakcja inwestorów

PZU zapowiedziało kontynuację polityki dywidendowej. Dywidenda ma być stała i pewna. I wyraźnie wyższa niż do tej pory. W perspektywie do 2027 r. ma wzrosnąć do co najmniej 4,5 zł za akcję, czyli o kilkadziesiąt procent w porównaniu z poprzednią strategią.

Inwestorzy dobrze przyjęli nową strategię. W czasie jej ogłaszania kurs PZU na GPW rósł nawet o 4 proc. Przeszło 3 proc. zyskał też w piątek, gdy zaczęły się pojawiać pierwsze „przecieki” ze strategii.

Największy polski ubezpieczyciel z pompą ogłosił w poniedziałek nową strategię Grupy PZU, na lata 2025-27. Liczy, że jeszcze umocni ona jego pozycję. Zapowiada, że za trzy lata Grupa PZU będzie bardziej zyskowna, efektywniejsza kosztowo, a jej uproszczona struktura organizacyjna, pozwoli pełniej skupić się na obsłudze oraz satysfakcji klientów i zapewniać jeszcze wyższą stopę zwrotu dla akcjonariuszy. 

 – W horyzoncie trzyletnim koncentrujemy się na rentowności w głównym biznesie. Nasz biznes bankowy będzie transparentny dla inwestorów, dzięki uproszczeniu aktywów bankowych w naszej Grupie. Poprawi to zarządzanie nimi, a uwolniony w ten sposób kapitał przeznaczymy na inwestycje. Wypracujemy dodatkowe oszczędności w Grupie PZU jako efekt synergii w ramach Grupy oraz zapewnimy wzrost rentowności. Zwiększymy poziom dywidendy i będziemy mniej zależni od zmian poziomu stóp procentowych – mówił w czasie prezentacji nowej strategii Artur Olech, prezes PZU.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Ubezpieczenia
Jazda bez OC to więcej niż lekkomyślność
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska