We wtorek, 25 lutego, odbyła się wspólna konferencja wiceministra funduszy i polityki regionalnej Jana Szyszko oraz wiceministra infrastruktury odpowiedzialnego za kolej Piotra Malepszaka. Miała ona związek z kolejną rundą negocjacji z Komisją Europejską w sprawie Krajowego Planu Odbudowy, która odbyła się w ubiegłym tygodniu.
KPO. Jan Szyszko: 800 km zmodernizowanych linii kolejowych zamiast 500 km
Jak oświadczył Jan Szyszko, Polska zakomunikowała w Brukseli gotowość do realizacji większej liczby inwestycji na kolei. – Zakładaliśmy 500 km (linii kolejowych – red.), które miały zostać zmodernizowane, zrewitalizowane lub wybudowane od zera. Teraz mówimy o co najmniej 800 km, bez zwiększania budżetu projektu, który wynosi 10,7 mld zł – zaznaczył wiceminister funduszy i polityki regionalnej.
Czytaj więcej
Pociągi na szybkiej linii między Warszawą, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem pojadą 320 km/h, a podróż do stolicy potrwa najwyżej 100 minut. Będzie nowa flota dla LOT, CPK ruszy w 2032 r. – mówi Maciej Lasek, wiceminister infrastruktury.
Szyszko określił tę inwestycję jako „kolejowe 800+”. Jak wyjaśnił, zmiany mają przede wszystkim wpłynąć na skrócenie czasu przejazdów, poprawę jakości podróży oraz ogólną przepustowość kolei. Rewizja dokumentów stanowiących nową wersję KPO ma zostać przeprowadzona w najbliższych miesiącach.
Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak dodał, że środki z rewizji KPO pomogą w eliminacji tak zwanych wąskich gardeł, a więc odcinków linii kolejowych, które spowolniają ruch pociągów. Jako przykład wymienił linię z Warszawy przez Koluszki i Częstochowę do Katowic czy trasę regionalną z Suchej Beskidzkiej do Żywca.