Fatalne wiadomości dla klientów. Terminowe dostawy Boeinga dopiero za 5 lat

Nie takich informacji oczekiwali klienci Boeinga. —Dopiero w 2030 roku Boeing będzie w stanie nadążyć z terminowymi dostawami samolotów — ocenia Gediminas Ziemelis, prezes firmy leasingowej Avia Solutions Group.

Publikacja: 09.02.2025 15:56

Fatalne wiadomości dla klientów. Terminowe dostawy Boeinga dopiero za 5 lat

Foto: Bloomberg

Gedyminas Ziemelis swoje prognozy opiera na wnioskach z wizyty w Seattle, największej fabryce samolotów Boeinga. Podpisał tam umowę z Stephanie Pope, prezesem Boeing Commercial Airplane, na dostawy 80. B737 MAX8. W tym 40, to potwierdzone zamówienia, a reszta opcje na dostawy. Avia i Boeing informowali o tym zakupie w listopadzie 2024, a Reuter wyliczył wtedy wartość zamówienia na 2,17 mld euro. Planowana dostawa pierwszych maszyn, to 2030 rok.

Spostrzeżenia Ziemelisa nie są optymistyczne

Wprawdzie prezes i założyciel Avia Solutions Group uważa, że Boeing najgorsze ma już za sobą, ale dojście do terminowych dostaw ma zająć mu przynajmniej kolejne 5 lat.

— Widziałem na własne oczy , jako wieloletni klient Boeinga, że powoli zaczynają już pokonywać kłopoty z produkcją i będą w stanie powrócić do poziomu z 2018 roku. Zresztą oczekuję tego także w przypadku Airbusa. W 2025, a być może dopiero w 2026 będą ostatnimi latami, kiedy poważne opóźnienia w terminowych dostawach będą jeszcze mocno odczuwalne. W 2030, mam nadzieję, obaj producenci już będą pracować pełną parą —mówił Gediminas Ziemelis.

Czytaj więcej

Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii

Kto krytykuje Boeinga i dlaczego

Jego zdaniem najgłośniejsi krytycy Airbusa i Boeinga raczej są oportunistami, którzy głośno mówią o kłopotach i nieterminowych dostawach, chcąc wymusić lepsze warunki. Kiedy złożyliśmy zamówienie na nasze Boeingi , zrobiliśmy to z pełnym zaufaniem do samych maszyn i do Boeinga. I to zaufanie nic a nic się nie zmieniło — mówił szef Avia Solutions Group.

Litewski gigant leasingowy

Avia Solutions Group jest obecnie największą na świecie wypożyczalnią samolotów pasażerskich i cargo. Jej siedzibą jest Dublin, dokąd została przeniesiona z Wilna, a biura ma w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na Litwie, w Australii i Republice Południowej Afryki. Dzisiaj wynajmuje 227 samolotów, ale do roku 2027 ta liczba ma wzrosnąć do 600 maszyn.

Boeing w 2024 roku dostarczył 348 samolotów i ma zaległości z dostawą 5,5 tys. maszyn. W znacznie lepszej sytuacji jest Airbus, którego klienci odebrali 776 maszyn, tylko o 4 mniej, niż było to planowane.

Czytaj więcej

Milion dolarów na kampanię Trumpa nie pomógł. Elon Musk bierze się za Boeinga

Gedyminas Ziemelis swoje prognozy opiera na wnioskach z wizyty w Seattle, największej fabryce samolotów Boeinga. Podpisał tam umowę z Stephanie Pope, prezesem Boeing Commercial Airplane, na dostawy 80. B737 MAX8. W tym 40, to potwierdzone zamówienia, a reszta opcje na dostawy. Avia i Boeing informowali o tym zakupie w listopadzie 2024, a Reuter wyliczył wtedy wartość zamówienia na 2,17 mld euro. Planowana dostawa pierwszych maszyn, to 2030 rok.

Spostrzeżenia Ziemelisa nie są optymistyczne

Pozostało jeszcze 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Czekanie na prezesa LOT. Zamieszanie ze szkodą dla spółki
Transport
Będą zakłócenia w podróżach. Strajk w Brukseli, kłopoty pilotów Finnaira
Transport
Wybuch na tankowcu floty cieni Putina, statek osiadł na mieliźnie
Transport
Pierwszy na świecie elektryczny silnik do samolotów
Transport
Czy Amerykanom uda się wyprosić Chińczyków z Kanału Panamskiego?