Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów

Boeing wznowił po cichu produkcję atrakcyjnych samolotów B737 MAX, a odrębnie podał o przeznaczeniu miliarda dolarów na zwiększenie rytmu produkcji B787 Dreamliner w Charleston (Karolina Płd.).

Publikacja: 15.12.2024 20:44

Boeing wznowił produkcję B737 MAX. Miliard dolarów na więcej dreamlinerów

Foto: Bloomberg

W pierwszym tygodniu grudnia szef urzędu lotnictwa USA FAA, Mike Whitaker, poinformował media po spotkaniu z prezesem Boeinga, że koncern nie wznowił jeszcze produkcji B737 MAX po strajku mechaników w stanie Waszyngton (13 września-4 listopada), którzy produkowali m.in. te samoloty. Koncern miał to zrobić w grudniu. Z informacji udzielonych anonimowo agencji Reutera wynika, że produkcja MAX-ów w Renton ruszyła w piątek, 6 grudnia. Koncern odmówił komentarza. Dzień wcześniej Whitaker mówił, że produkcji jeszcze nie ma.

W listopadzie kontrolerzy bezpieczeństwa pracowicie sprawdzali niedokończone samoloty, szukając wad, które mogli przeoczyć podczas 7-tygodniowej przerwy z powodu strajku. Część mechaników musiała wznowić wygasłe zezwolenia na pracę przy montażu, dłużej też trwało przygotowywanie nowych elementów do montażu, w fabryce pod Seattle nic się nie działo. Z rozmów z pracownikami dostawców wynika, że niektórzy dostawcy nadal nie mogą dojść do pełnych mocy produkcyjnych po strajku, wcześniej borykali się z przestojami w czasie pandemii i podczas 19 miesięcy uziemienia MAX-ów po 2 katastrofach.

Czytaj więcej

Trump zaczyna "spłacać dług" Muskowi. Chce znieść przepisy dotyczące zgłaszania wypadków

Trudno jednak zrozumieć zachowanie dyrekcji koncernu. Najważniejsze, że MAX-y będą znów wyjeżdżać z hali montażu, bo Boeing bardzo potrzebuje gotówki. W I półroczu stracił 8 mld dolarów na swe utrzymanie.

Boeing „będzie nadal stale zwiększać rytm produkcji, bo realizujemy nasz plan bezpieczeństwa i jakości, aby sprostać oczekiwaniom naszego regulatora i klientów. Będziemy też współpracować przejrzyście z naszymi dostawcami, słuchać obaw i zapewniać, by cały nasz system produkcji działał bezpiecznie i przewidywalnie” — oświadczyła rzeczniczka koncernu, Jessica Kowal.

Po incydencie w powietrzu z samolotem Alaska Airlines w styczniu organ nadzoru FAA ograniczył Boeingowi do 38 sztuk miesięcznie produkcję MAx-ów. Koncern ma zamówienia na ok. 4200 tych samolotów o atrakcyjnych osiągach, które zyskały dużą popularność na świecie. Mike Whitaker nie potrafił powiedzieć na początku grudnia, kiedy zniesie Boeingowi limit ich produkcji, stwierdził tylko, że byłby zdziwiony, gdyby to nastąpiło za kilka miesięcy.

Szefowie Boeinga mówili prywatnie, ze liczą na powstanie w grudniu 15-20 MAX-ów, rzeczniczka nie chciała skomentować tych liczb. Koncern podał w październiku, że przed strajkiem był gotów dojść do 38 sztuk co miesiąc pod koniec roku.

Analitycy z banku inwestycyjnego Jefferies przewidują teraz, że Boeing będzie produkować średnio 29 MAX-ów co miesiąc w 2025 r. Ich producent będzie mógł niezależnie od tego pozyskać nowe środki finansowe z październikowej emisji 112,5 mln nowych akcji na sumę 21 mld dolarów.

Boeing chce więcej dreamlinerów

Boeing chce wydać w ciągu 5 lat miliard dolarów na zwiększenie produkcji B787 Dreamliner i dojść do 10 sztuk co miesiąc w 2026 r. Pieniądze pójdą na rozbudowę linii montażowej w Charleston i na stworzenie 500 nowych miejsc pracy.

Po dłuższym wyciszeniu rynku na samoloty szerokokadłubowe popyt na nie szybko rośnie, bo linie lotnicze chcą odnawiać moce przewozowe wraz z popytem na latanie. Opóźnieniom w łańcuchach dostaw foteli i wymienników ciepła zmusiły koncern do zmniejszenia produkcji tych maszyn. Koncern chciał przywrócić rytm produkcji 5 sztuk co miesiąc na koniec 2024 r. Teraz wrócił do dawnego celu 10 sztuk miesięcznie.

Problemy techniczne z tym modelem sprawiły, że jego dostawy zmalały od 2020 r. do ok. 40 co roku ze 140 wcześniej, a nawet 159 w 2019 r. Koncern ma zamówienia na 785 sztuk, w ostatnich 3 latach liczba zamówień wzrosła o 500 sztuk.

Mike Whitaker odchodzi z FAA

Szef urzędu lotnictwa FAA, Mike Whitaker odejdzie ze swego stanowiska przed objęciem prezydentury przez Donalda Trumpa. W październiku 2023 przedłużono mu kadencję na następne 5 lat, ale sam ogłosił, że odejdzie 20 stycznia 2025.

Jego dymisji żądał Elon Musk, prezes SpaceX, ukarany grzywną 633 tys. dolarow za naruszenie przepisów o wyniesieniu na orbitę pojazdu kosmicznego.

W pierwszym tygodniu grudnia szef urzędu lotnictwa USA FAA, Mike Whitaker, poinformował media po spotkaniu z prezesem Boeinga, że koncern nie wznowił jeszcze produkcji B737 MAX po strajku mechaników w stanie Waszyngton (13 września-4 listopada), którzy produkowali m.in. te samoloty. Koncern miał to zrobić w grudniu. Z informacji udzielonych anonimowo agencji Reutera wynika, że produkcja MAX-ów w Renton ruszyła w piątek, 6 grudnia. Koncern odmówił komentarza. Dzień wcześniej Whitaker mówił, że produkcji jeszcze nie ma.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach