Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku

Fińskie lotniska w pobliżu granicy z Rosją wyłączyły wszystkie nowoczesne systemy nawigacyjne i przeszły na systemy radarowe z lat 60. XX w. Powodem jest zakłócanie przez Rosjan systemów bazujących na nawigacji satelitarnej. Stare systemy są odporne na rosyjskie ataki.

Publikacja: 11.11.2024 12:02

Lotniska wyłączają GPS i wracają do lat 60-tych XX wieku

Foto: Adobestock

Chodzi o lotniska w Joensuu, Savonlinna oraz Lappeenranta, położone w pobliżu granicy z Rosją. Według agencji Reutera, dwa pierwsze przeszły na system radionawigacyjny używany w latach 60. XX w. we wrześniu, a trzecie lotnisko w Lappeenrancie zrobi to w tym miesiącu.

Stare radary, ale wciąż skuteczne

Jak powiedział agencji Yle Henri Hansson, wiceprezes ds. infrastruktury i bezpieczeństwa w Finavii (operator lotnisk), wymienione porty lotnicze będą teraz korzystać z opracowanego w latach 60. XX wieku systemu radionawigacyjnego DME.

„Zachowaliśmy część wcześniejszej infrastruktury systemowej, nawet jeśli nie była ona dawno używana. Teraz udało nam się ją zaktualizować i ponownie uruchomić” – powiedział Hansson.

Czytaj więcej

Latanie w czasie wojny. Jest dłużej i drożej, ale linie uczą się z tym żyć

Według fińskiej agencji ds. transportu i komunikacji Traficom, w kraju codziennie rejestrowane są różne awarie GPS. Większość raportów o problemach z nawigacją satelitarną pochodzi z południa Finlandii, gdzie przebiega granica fińsko-rosyjska.

Zakłócanie GPS przez Rosjan i jego wpływ na region Bałtyku

Rosjanie zakłócają GPS nie tylko na terenie Finlandii. Wiosną tego roku fińskie linie lotnicze Finnair zawiesiły loty do estońskiego miasta Tartu z powodu problemów z GPS. Regularne loty przywrócono dopiero po zainstalowaniu na lotnisku w Tartu nowego rozwiązania podejścia do lądowania, które nie wymaga użycia systemu satelitarnego.

Kraje bałtyckie ostrzegają przed zakłóceniami GPS

Estonia, Litwa i Łotwa oskarżyły Rosję o zakłócanie pracy GPS w regionie Morza Bałtyckiego. Bałtyckie republiki ostrzegły inne kraje o wzroście zagrożenia wypadkami lotniczymi w tym regionie. Według obliczeń gazety „The Sun”, w oparciu o dane GPSJAM.org., od sierpnia 2023 r. do końca marca 2024 r. liczba przypadków zakłócania lub fałszowania sygnałów GPS w Europie Wschodniej i Północnej wzrosła z niecałych 50 do ponad 350 tygodniowo.

Czytaj więcej

Ukraińskie plany lotnicze nabrały tempa. Loty mają być z Lwowa i Kijowa

Międzynarodowe żądanie zaprzestania zakłóceń GPS

W lipcu członek ONZ, Międzynarodowy Związek Telekomunikacyjny (ITU), zażądał od Rosji zaprzestania ingerencji w systemy satelitarne krajów europejskich. Ministerstwo Obrony Rosji potwierdziło pod koniec 2023 roku, że jednostki walki radioelektronicznej w Królewcu przeprowadziły ćwiczenia mające na celu zakłócanie sygnałów radiowych i satelitarnych, a w styczniu tego roku Flota Bałtycka ćwiczyła osłanianie obiektów wojskowych przed atakami dronów.

Stare systemy nawigacyjne sprzed 80 lat są na te wszystkie działania odporne.

Transport
Brukselo! Zreformuj transport lotniczy! Manifest szefa Ryanaira
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Transport
Niemieckie rządowe samoloty będą jak fortece. Pomoże Izrael
Transport
CPK za 131,7 mld złotych. Lotnisko ruszy w 2032 roku, razem z szybką koleją
Transport
Cyberataki w przestrzeni lotniczej. Hakerzy znów zaatakowali nad Polską
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Transport
Niebo nad Rosją bardzo niebezpieczne. A będzie jeszcze gorzej
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay