Niemieckie rządowe samoloty będą jak fortece. Pomoże Izrael

Rząd niemiecki kupił trzy pasażerskie airbusy A350. Ich właścicielem jest Bundeswehra. I, po specjalnych przeróbkach, mają być tak bezpieczne, jak amerykański Air Force One.

Publikacja: 02.01.2025 13:26

Rząd niemiecki kupił trzy pasażerskie airbusy A350

Rząd niemiecki kupił trzy pasażerskie airbusy A350

Foto: SeongJoon Cho/Bloomberg

Te maszyny zostaną wyposażone w zaawansowane technologicznie systemy antyrakietowe. Decyzja o tym została właśnie podjęta. Wcześniej rząd niemiecki uznał, że jest to zbyt kosztowne (chodzi o dziesiątki milionów euro) i znacznie przedłuży czas oczekiwania na nowe maszyny. Airbusy 340, jakimi w tej chwili lata niemiecki rząd są już wysłużone i zdarza się, że zawodzą.

Do zmiany decyzji zmusiła Niemców obecna sytuacja geopolityczna i rosnące zagrożenie w powietrzu z powodu wybuchu kolejnych konfliktów.

Czytaj więcej

Merkel One gotowy do lotów

Jak Niemcy zabezpieczą swoje samoloty?

Airbusy A350s otrzymają tzw Directed InfraRed Counter Measures (DIRCM), czyli system obrony przed pociskami wystrzeliwanymi z ziemi, rakietami zwykłe wystrzeliwanymi „z ramienia” (czyli przenośne systemy obrony powietrznej — MANPADS), które uzbrojone są w głowice poszukujące na podczerwień. Dzięki DIRCM są one specjalnie przekierowywane przez kody zagłuszające A to oznacza, że samolot niejako „broni się sam” i załoga nie musi interweniować. Takie systemy są już używane w różnych typach samolotów na całym świecie, ale głównie w maszynach wojskowych. W tym A330 MRTT, Embraer C-390 oraz niemieckie A400M .

Gdyby azerski Embraer-195 został wyposażony w taki system, Rosjanie najprawdopodobniej nie byliby w stanie go trafić, bo DIRCM wysłałby je dalej „w niebo”

Ale nie miał takiego systemu. Dlaczego? To proste. Bo znacznie podniosłoby to koszty operacyjne linii lotniczej, takie samoloty kosztują drożej. Zresztą azerski AZAL, jak wiele innych linii lotniczych uważał, że latanie nad Rosją jest bezpieczne.

Czytaj więcej

Lufthansa przejmuje maszyny Aerofłotu. Najpierw poleciały na cmentarzysko

Tylko izraelski El Al, który nieustannie lata w bardzo niestabilnej przestrzeni powietrznej, nie tylko mógł, ale i musiał sobie na to pozwolić. Narodowy przewoźnik izraelski używa systemu C-MUSIC, który pozwala na wykrywanie pocisków i ich zestrzeliwanie.

Lufthansa Technik obsługuje maszyny rządowe od 1959 roku.W tym celu stworzone zostało Lotnicze Skrzydło Lotnictwa ds Misji Specjalnych , czyli oddział Bundeswehry odpowiedziany za maszyny VIP-owskie. W tym przypadku DIRCM zostanie zainstalowany przy wsparciu izraelskiego Elbit Systems oraz Airbusa.

— W sytuacji rosnącej niestabilności w skali globalnej i konfliktów regionalnych, wykorzystywanie rakiet ziemia-powietrze przez siły niepaństwowe stanowi już całkiem konkretne zagrożenie. Sytuacja dotycząca bezpieczeństwa wymaga, aby Niemcy zapewniły ochronę swoi przywódcom — uważa Michael von Puttkamer, wiceprezes Lufthansa Technik Special Aircraft Services.

Czytaj więcej

EASA: wszystkie airbusy A350-1000 do kontroli

Dlaczego systemy obronne zainstaluje Izrael?

Wersja niemiecka pasażerskich A350 będzie wyposażona w izraelski system J-MUSIC. Zresztą taki sam, jaki już posiadają ich A400Ms. Oren Sabag, dyrektor generalny Elbit Systems zapewnia przy tej okazji, że izraelskie technologie sprawdziły się już wielokrotnie, a sam Elbit jest światowym liderem w ich produkcji i instalowaniu.

Kiedy niemieckie VIP-y polecą uzbrojonymi samolotami? Nie natychmiast, bo rząd w Berlinie nie może sobie pozwolić na wycofanie z operacji całej odnowionej floty. Dlatego prace techniczne mają zostać skoordynowane z regularnymi przeglądami rządowych maszyn. Całość prac została zaplanowana na najbliższe 5 lat.

Dla Lufthansa Technik będzie to pierwszy taki projekt.

Te maszyny zostaną wyposażone w zaawansowane technologicznie systemy antyrakietowe. Decyzja o tym została właśnie podjęta. Wcześniej rząd niemiecki uznał, że jest to zbyt kosztowne (chodzi o dziesiątki milionów euro) i znacznie przedłuży czas oczekiwania na nowe maszyny. Airbusy 340, jakimi w tej chwili lata niemiecki rząd są już wysłużone i zdarza się, że zawodzą.

Do zmiany decyzji zmusiła Niemców obecna sytuacja geopolityczna i rosnące zagrożenie w powietrzu z powodu wybuchu kolejnych konfliktów.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Boeing czeka w tym roku reset. Bo może być już tylko lepiej
Materiał Promocyjny
Jak przez ćwierć wieku zmieniał się rynek leasingu
Transport
Turkish Airlines mają poważny problem. To pluskwy w samolotach
Transport
Brukselo! Zreformuj transport lotniczy! Manifest szefa Ryanaira
Transport
CPK za 131,7 mld złotych. Lotnisko ruszy w 2032 roku, razem z szybką koleją
Materiał Promocyjny
5G – przepis na rozwój twojej firmy i miejscowości
Transport
Cyberataki w przestrzeni lotniczej. Hakerzy znów zaatakowali nad Polską
Materiał Promocyjny
Nowości dla przedsiębiorców w aplikacji PeoPay