Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia

Powtarza się scenariusz z poprzednich transakcji Lufthansy: kiedy przejmuje inną linię, kierownictwo zaczyna od zwolnień i zmiany prezesa.

Publikacja: 14.07.2024 09:49

Lufthansa dostała zgodę na przejęcie ITA. Już są pierwsze cięcia

Foto: AdobeStock

Niemcy przejmą w pierwszym etapie, który ma zakończyć się do końca tego roku, 41 proc. udziałów w ITA Airways. Jednakże z opcją przejęcia pozostałej części w późniejszym czasie. Czyli i tutaj powtarza się manewr z przejmowania Swissa, Austrian Airlines i Brussels Airlines.

Lufthansa przejmuje ITA. Była radość i ulga, są narzekania i protesty

Była wielka feta tydzień temu, kiedy po miesiącach negocjacji i wyrzeczeń Niemcy ostatecznie dostali zgodę na przejęcie spadku po Alitalii, czyli stworzonej przez włoski rząd ITA Airways. Teraz poszedł pierwszy sygnał: pracę straci 2245 osób w spółkach, które należały do dawnej Alitalii. W tym prezes. Bo miejsce Włocha zajmie Niemiec.

Teraz związki zawodowe komunikują, że Alitalia (ta część, która nie weszła w skład ITA, ale była jej własnością) oraz Alitalia Cityliner, które należały do ITA, zostaną zlikwidowane. I że powiedziano im o braku jakichkolwiek możliwości negocjacyjnych. W Alitalii pracę straci 2198 pozostałych tam osób, w Cityliner  kolejnych 47. Były one zatrudnione w Rzymie, Bari, Mediolanie, Bolonii, Katanii, Wenecji i Weronie. Fala zwolnień ma się zakończyć 31 października 2024 r. W nowej ITA nie ma już dla nich miejsca.

Równocześnie ITA-Lufthansa „wspólnie” już szukają kandydata na prezesa nowej, włosko-niemieckiej ITA. Zdaniem prezesa Grupy Lufthansa, Carstena Spohra, musi być to osoba, która „rozumie Lufthansę, włoską branże lotniczą, ponieważ integracja Grupy LH i ITS, to także starcie się dwóch odmiennych kultur". – Ta osoba będzie potrzebowała naprawdę szerokich barków – mówił Carsten Spohr na konferencji w ostatni czwartek, zapytany, kogo by widział na tym stanowisku. Wszystko wskazuje, że taką osobą jest Joerg Eberhart, odpowiedziałny w zarządzie LH za strategię, a wcześniej za uzależnioną od współpracy z Lufthansą włoską linię Air Dolomiti.

Czytaj więcej

Bruksela ściga Lufthansę za 6 mld euro wsparcia w pandemii

Joerg Eberhart mieszka we Włoszech, mówi biegle po włosku i doradzał Spohrowi w czasie negocjacji prowadzących do przejęcia włoskiego przewoźnika.

Tyle, że Lufthansa będzie mogła wprowadzić swoich ludzi do zarządu ITA dopiero wówczas, gdy zamknie transakcję, a to planowane jest na ostatni kwartał tego roku. Wówczas dojdzie także do podniesienia kapitału włoskiej linii o 325 mln euro. Zarząd ITA będzie wtedy składał się z pięciu członków. Trzech wybiera włoskie Ministerstwo Gospodarki i Finansów, a dwóch  Lufthansa. Jeden z tych dwóch będzie prezesem. W drugiej fazie tej transakcji zaplanowano, że Lufthansa przejmie pozostałe 49 proc. ITA i zapłaci również 325 mln euro. Ma na to czas do końca 2027 roku.

Lufthansa narzeka na rynek i tnie koszty

Na razie niemiecki przewoźnik podkreśla przy każdej okazji w jak trudnej jest sytuacji. Właśnie poinformowała załogę o konieczności cięcia kosztów.

W opublikowanym w piątek, 12 lipca oświadczeniu informuje, że otoczenie w jakim operuje jest coraz bardziej wymagające. Bo z jednej strony rosną koszty, a z drugiej konkurencja na rynku wymusza obniżki cen biletów. W efekcie zysk ma wynieść 1,4 – 1,8 mld euro, a nie planowane 2,2 mld. Poniżej miliarda euro padną także zapasy gotówki, które w poprzedniej prognozie finansowej miały wynieść „przynajmniej” 1 mld euro.

Za gorsze wyniki Lufthansa obwinia również producentów samolotów, którzy dostarczają nowe maszyny z opóźnieniem. Jakby tego było mało, to jeszcze Komisja Europejska postanowiła się przyjrzeć, czy niemiecki przewoźnik wydał pomoc publiczną zgodnie z przeznaczeniem i spełnił wszystkie warunki, jakimi było to obwarowane. Kary finansowe tutaj nie grożą, ponieważ LH pomoc publiczną spłaciła w całości i przed czasem.

Niemcy przejmą w pierwszym etapie, który ma zakończyć się do końca tego roku, 41 proc. udziałów w ITA Airways. Jednakże z opcją przejęcia pozostałej części w późniejszym czasie. Czyli i tutaj powtarza się manewr z przejmowania Swissa, Austrian Airlines i Brussels Airlines.

Lufthansa przejmuje ITA. Była radość i ulga, są narzekania i protesty

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Wizerunkowy problem Airbusa. Przez ogień w silniku Rolls-Royce'a
Transport
Piotr Wyborski, PKP PLK: Do 17 mld zł rocznie będzie wydawać kolej na inwestycje w infrastrukturę
Transport
LOT w trójce zainteresowanych przejęciem czeskich linii lotniczych Smartwings
Transport
ICAO: Podróże samolotem bezpieczniejsze, choć nadal dochodzi do tragedii
Materiał Promocyjny
Aż 7,2% na koncie oszczędnościowym w Citi Handlowy
Transport
PKP Cargo składa zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez Jacka Sasina
Materiał Promocyjny
Najpopularniejszy model hiszpańskiej marki