Nowy przetarg na agroterminal w Gdyni

Do 3 lipca czeka port w Gdyni na oferty dzierżawy Bałtyckiego Terminalu Zbożowego. Wygra ten, kto zaoferuje najlepszy czynsz i obieca przeładować 1,2 mln ton zboża rocznie.

Aktualizacja: 28.05.2024 06:21 Publikacja: 28.05.2024 04:30

Nowy przetarg na agroterminal w Gdyni

Foto: Adobe Stock

Zarząd portu morskiego w Gdyni obiecał, ze ogłosi nowy przetarg na dzierżawę BTZ jeszcze w maju i faktycznie – zdążył. Przypomnijmy, że to już drugi przetarg. W marcu Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na podpisanie umowy ze zwycięzcą poprzedniego przetargu, czyli konsorcjum spółek Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. Powodów oficjalnie nie podano, ale nieoficjalnie rynek jest dość zgodny, że to z powodu spółki Ribera, która należy do globalnego gracza na rynku handlu zbożem, firmy Viterra, która ma dziś ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża na polskim nabrzeżu. Eksperci z branży handlu zbożem szacują, że w razie wygranej firma miałaby nawet 80 proc. udziału w przeładunkach na polskim nabrzeżu. Nieoficjalnie podobne sygnały dochodzą do „Rz” z resortu rolnictwa. Trudno jednak znaleźć rozmówcę, który wypowiedziałby się pod nazwiskiem, bo wielu handlarzy zbożem współpracuje z tą firmą i nie chce komplikować sobie relacji, a politycy nie chcą się oficjalnie wypowiadać w tak wrażliwej politycznie sprawie.

19 zł za pierwszy miesiąc czytania RP.PL

Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.

„Rzeczpospolita” najbardziej opiniotwórczym medium października!
Transport
Powstanie nowy odcinek drogi ekspresowej S8. Ważny fragment trasy z Wrocławia
Transport
Ryanair nie odpuszcza awanturom w samolotach. Domaga się interwencji Brukseli
Transport
Warszawskie autobusy miejskie z rosyjskim partnerem. W tle omijanie sankcji
Transport
Panama nie boi się pogróżek Donalda Trumpa. Inwestuje w kanał
Transport
Ryanair pokłócił się z lotniskiem w Belgradzie. W tle spór z Vinci