Zarząd portu morskiego w Gdyni obiecał, ze ogłosi nowy przetarg na dzierżawę BTZ jeszcze w maju i faktycznie – zdążył. Przypomnijmy, że to już drugi przetarg. W marcu Ministerstwo Infrastruktury nie zgodziło się na podpisanie umowy ze zwycięzcą poprzedniego przetargu, czyli konsorcjum spółek Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera. Powodów oficjalnie nie podano, ale nieoficjalnie rynek jest dość zgodny, że to z powodu spółki Ribera, która należy do globalnego gracza na rynku handlu zbożem, firmy Viterra, która ma dziś ok. 50 proc. udziału w przeładunkach zboża na polskim nabrzeżu. Eksperci z branży handlu zbożem szacują, że w razie wygranej firma miałaby nawet 80 proc. udziału w przeładunkach na polskim nabrzeżu. Nieoficjalnie podobne sygnały dochodzą do „Rz” z resortu rolnictwa. Trudno jednak znaleźć rozmówcę, który wypowiedziałby się pod nazwiskiem, bo wielu handlarzy zbożem współpracuje z tą firmą i nie chce komplikować sobie relacji, a politycy nie chcą się oficjalnie wypowiadać w tak wrażliwej politycznie sprawie.