Za drogi, ekonomicznie nieuzasadniony, budowany bez odpowiedniego planu i nadzoru – NIK miażdży przekop przez Mierzeję Wiślaną. W czwartek ujawniono wyniki kontroli, które mogą skończyć się skierowaniem do prokuratury powiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.
Już na etapie planowania inwestycja nie miała szans na osiągnięcie w wyznaczonym czasie założonych celów. – Jej wartość znacznie przekroczyła granicę opłacalności, co minister odpowiedzialny za gospodarkę morską zataił przed rządem, a nadzór nad całością programu sprawował nierzetelnie – podaje NIK w raporcie. Wartość programu, pierwotnie wynosząca 880 mln zł, do dnia zakończenia kontroli w końcu kwietnia 2023 r. zdążyła wzrosnąć o 125 proc. – do blisko 2 mld zł. W maju 2023 r. rząd kolejny raz zwiększył budżet inwestycji do 2127,5 mln zł i wydłużył termin jej realizacji do końca 2024 r., czyli o dwa lata wobec pierwotnych założeń. Sam program został niewłaściwie przygotowany, a jego zakres rzeczowy i finansowy opierał się na nierzetelnych założeniach dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni.