Trudny powrót do normalnego latania

Wydłużone trasy, drogie paliwo, kłopoty z działkami czasowymi na starty i lądowania, brak personelu. Tak zmieniła branże lotniczą wojna w Ukrainie. I niewielkie są szanse, żeby wróciła normalność. Czyli czasy sprzed rosyjskiej inwazji.

Publikacja: 28.02.2023 17:45

Trudny powrót do normalnego latania

Foto: AdobeStock

Bo z COVID-19 przewoźnicy i pasażerowie właściwie się uporali. I w pewnym sensie także z kosztami paliwa, które najdroższe było w czerwcu 2023. W tej chwili trzeba za nie zapłacić o jedną trzecią drożej niż przed pandemią.

Kilka dni temu Ben Smith, prezes Air France KLM powiedział, że omijanie terytorium Rosji w rejsach do Azji właściwie jest ulgą dla obu jego linii, bo nie muszą płacić Rosjanom za tranzyt nad Syberią. W podobnej sytuacji są także British Airways, dla których omijanie Rosji kosztuje, ale nie jest to jeszcze katastrofa. Inaczej jest w sytuacji SAS, Finnaira i LOT-u. Według wyliczeń ekspertów najwięcej traci Finnair, bo czas przelotu wydłużył się aż o 40 proc., dla LOTu jest to ok 35 proc., dla BA już „tylko” 20 proc. Te dłuższe rejsy kosztują znacznie więcej, nie tylko z powodu spalania większej ilości paliwa, ale i wydłużonej pracy załóg i serwisowania samolotów, które są mocnej eksploatowane. Nie mówiąc już o tym, jakie znaczenie ma to dla zwiększenia emisji CO2.

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Transport
Na drogach przybywa aut po kolizjach i wypadkach
Transport
Wokół Warszawy powstanie nowa obwodnica
Transport
Chińczycy nie chcą boeingów? Rosjanie chętnie je kupią. I mają pomysł za co
Transport
Lyft wchodzi do Polski. Rywal Ubera przejmuje FreeNow
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Boeing ofiarą wojny handlowej Trumpa. Chińczycy nie odbiorą zamówionych samolotów