Oferta Centaresa, której nie ujawniono, pozwoli zachować włoskiemu resortowi finansów mniejszościowy pakiet co najmniej 40 proc. — powiedziały Reuterowi trzy osoby. Centares z europejską centralą w Mediolanie zaproponował podobno ok. 600 mln euro za udział ok. 60 proc., ale dwie osoby dodały, że wartość umowy jest znacznie większa.
Rzymskie lotnisko Fiumicino będzie głównym elementem planu przemysłowego przedstawionego przez fundusz. Air France-KLM przyjęła z zadowoleniem decyzję władz w Rzymie, dodała, że początkowo będzie partnerem handlowym i operacyjnym Centaresa.
Włoski rząd ostatecznie podjął decyzję o przyszłości ITA Airways, znacznie przekraczając zapowiedziany termin — informuje dziennik „La Tribune”. Faworytami byli od dawna MSC i Lufthansa, teraz pojawiła się kwestia przyszłości grupy francusko-holenderskiej w transakcji, a później w kontroli ITA i udziału w osiąganych zyskach.
Początkowo AF-KLM, podobnie jak Delta Air Lines, będzie partnerem handlowym i operacyjnym amerykańskiego funduszu, który będzie dopowiadać za wymiar finansowy całej operacji. Takie rozwiązanie narzuciła Bruksela w zamian za pomoc publiczną, z jakiej korzystał francuski przewoźnik w czasie kryzysu. Nie może kupić więcej niż 10 proc. innej firmy, dopóki nie spłaci 75 proc. otrzymanej pomocy. Dotąd zwrócił 67 proc., cel chce osiągnąć z końcem roku. AF-KLM podała, że w średnim terminie może rozważyć kupno mniejszościowego udziału w ITA.
Zgodnie z unijnymi wymogami, przewoźnik zachowuje europejski charakter, jeśli co najmniej 51 proc. należy do inwestorów europejskich. Centares i Delta są z USA, więc będą potrzebować udziału AF-KLM, aby przekroczyć limit 49 proc. Taki układ zakłada stopniowe zwiększanie kontroli, przewidział to też rząd Włoch. Konsorcjum kupiłoby 56 proc. w ITA za 600 mln euro, a na AF-KLM przypadłoby co najmniej 11 proc.